Gå til innhold

Finnmarksrøye i Juli/August


kaasan

Anbefalte innlegg

Generelt vil jeg vel si at røya ikke er på sitt beste i juli/august, med mindre vannene/elva ligger høyt til fjells, eller har tilsig av kaldt vann. Men for røya gjelder vel stort sett det samme som for ørret. Ikke noe spesielt for min del ihvertfall. Fisker vel kanskje røye litt oftere med nymfe, og da gjerne mygglarver eller myggklekkere. Jeg har erfaring fra troms, og der får jeg flest fisk om ettermiddagen/kvelden når sola har gitt seg litt. Røya kan gå ubegripelig nært land, så vær forsiktig når du nærmer deg en fiskeplass. Ellers er ikke røya så skvetten av seg, så dersom du skremmer den på første forsøk, er det bare å la det hvile litt, så kommer den nok tilbake.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Røya kan i perioder være lunefull, men dens skyhet er generelt oppskrytt.

Når den beiter på fjærmygg i str. #32 kan 20 toms fortom være greit (selv fisker jeg sjelden med mindre enn 18 fot i fjellvannene), men da peiser du ut ei marflo i sted for. I områdene du skal til blir det sjelden feil. Marfloa er på spiseseddelen til enhver tid i de vassdrag den er godt representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fra Andre`s nettside at Hvitvinge fungerer også til røye (ja hvrfof ikke). Men, Andre, hvis du leser dette; er den "dødelig effektiv" på røya i fjellvann, eller er den av de 5 fluene man må ha med seg for variasjonens skyld? Og fisker du den aktivt eller bare hand-twist på stille vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kongen på røyefiske men jeg har alltid klart meg med 1 og 1/2 ganger stanglengde i fortommslengde og med de fluene som er tilstede, mest fisk får jeg på myggklekker og døgnflueklekkere så lenge det vaker ellers blir det nymfer å myggpupper i alle slag. (jeg bruker det samme som til ørreten)

Fisketider så har jeg hatt best fiske på kveld og natt..

 

Jeg har mest erfaring fra troms og de er sikkert ikke like lure dær som i finnmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...