Gå til innhold

Noen spørsmål ang. stangbygging


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Selv om stangen var billig, kan den jo være mye bedre enn mange av de dyre :)

 

Forutsetter at du snakker om en karbonstang (renovering av cane er langt mer omfattende).

 

Start med å måle opp ringenes plassering, slik at du får ringene/evt nye på riktig plass.

Bruk en Stanleykniv (tilsv) og skjær lakk/surring opp på ringfoten (ikke mot selve stangen). Når du får tak i tråden, drar du denne av.

Spikk/puss vekk lakk og trådrester.

 

Dersom håndtaket skal byttes helt  ut, kan du spikke/file/pusse av det gamle.

Skal du beholde det meste av håndtaket, kan du bytte ut deler av det med nye korkringer og forme den nye delen på nytt.

Det går også an å bytte ut biter av håndtaket. Det krever nøyaktig skjæring og tilpassing av nye korkbiter. Vanskelig å få til, og vinningen går ofte opp i spinningen.

Som regel er det dårlige håndtak på billige stenger, så skal du først i gang vil jeg anbefale å bytte hele håndtaket.

Snellefestet lar seg normalt løsne med varmluftpistol (dersom du vil bytte dette).

 

Når alt er renovert, kan du bare følge ffs' artikkel om stangmontering (tidligere henvist til i denne tråden) for å få alt på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip.

Takk for svar!

 

Ja, det er en karbonstang det er snakk om  :)

Skal jeg pusse ned hele stangen eller bare innfestningspunktene for ringene?

 

Tenkte å bytte både kork og snellefeste når jeg først var i gang.. Tanken var å øve meg på denne stangen før jeg sender bestilling til statene.

 

edit: http://www.midtgardfluefiske.no/ burde gjøre noe med nettsiden. Hadde vært kjekt å se produktene før man handler. Ett og annet bilde her og der..  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager bump  :-*

 

Legger ved noen bilder av stanga..

Etter å ha sett på bildene forstår jeg ordtaket "man får det man betaler for" bedre :rolleyes:;)

Lurer fælt på hva de små prikkene på bildenr 3 er.. ??? ??? Virket ikke som det var smuss eller skitt.. Stanga har stått stuet bort en lengre tid

post-0-13949857899532_thumb.jpg

post-0-13949857900013_thumb.jpg

post-0-13949857900501_thumb.jpg

post-0-13949857901083_thumb.jpg

post-0-13949857901553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom klingen er fin i overflaten holder det å fjerne gammel lakk ved surringene.

 

Prikkene du nevner, ser ut som bobler i lakken. Dersom de sprekker hvis du skraper på dem med neglen ser du fort om lakken  skaller av. Da kan det kanskje være en ide å fjerne gammel lakk på hele stangen.

Tar nok litt tid, men stangen kan jo kanskje gjenoppstå som ulakkert med matt finish?

 

Tror jeg hadde bekymret meg litt for krakkeleringen i surringen ved skjøten. Kan det være sprekker i stangen her mon tro??

Uansett, tror jeg det kan fikses med ny (litt bredere) surring og epoxylakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et godt tips for kjøp av blanks/kits er http://www.flycatcherinc.com, gode priser på bra blanks + at de kommer ferdig merket for stangringer og ryggraden er markert ved bruk av maskiner/dataprogram. Kan spare litt frustrasjon samt usikkerhet. Her definerer du også din egen høyde ved kjøp av blanks så striper guiden kommer på rett nivå etter høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Andersen

Litt sent ute men... Surre"stativ" er meget billig å kjøpe.. Har hatt mitt siden slutten av 80-tallet, og funker topp ennå.. Nesten dyrere å kjøpe to bøker etc :)

post-0-13949858980546_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Se der ja, så bra ut det. Du hadde ikke gjort det enklest mulig for deg med surringene på første stanga, men det ble en flott effekt.

Det eneste jeg ikke syntes passet på stanga var den Backwinderen, så den kan du bare sende til meg :D

 

Veldig fornøyd med effekten på surringene ja, ser grå ut på avstand, men når man studerer litt, så ser man at de er annehver svart og hvit.

 

Backwinderen ble kjøpt spell ny i dag, og den forblir i min varetekt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig, Anders :D

Meget godt jobba, og grattis med ny Backwinder ;D

 

Terje!

 

Takk, og takk  ;)

 

Ble egentlig veldig fornøyd med tanke på at det var første stanga. Men som alle andre (kanskje), så tar man med seg noen erfaringer til neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...