Gå til innhold

Mjøsa


Hermann

Anbefalte innlegg

Jeg bor 100 meter fra mjøsbredden. En fantastisk sjø med alt man kan tenke seg av ferskvannsfiske(om man ser bort fra karpe, gjørs og suter som ikke finns i mjøsa) I tillegg har Mjøsa fine tilløpselver både for fluefiske og annet sportsfiske, som Lågen, Brumundelva, Hundselva, svartelva m.fl. Et av europas viktigste våtmarksområder for trekkfugl ligger også med tilknytning til Mjøsa, Åkersvika.

Jeg sitter her på terassen min nå og kikker ut over furnesfjorden og ser faktisk rett på Norge største ansamling av DDT, den giften som ble forbudt brukt mot skadedyr tidlig på syttitallet. Mjøsa ligger jo midt i Norges største jordbruksområde og når DDT`n ble forbudt ble den gravd ned av jordbrukerne, med direkte avrenning rett i Mjøsa.

For ei lita stund sia sprakk en kloakkledning i Hamar og over 300 tusen liter kloakk gikk rett i Mjøsa. Det har vært mye skriverier i lokale medier om at Skibladner fortsatt får lov å gå på Mjøsa selv om båten slipper kloakken sin rett ut. Det ene utslippet fra kloakkledningen på 300 tusen liter tilsvarer utslippet fra Skibladner i 180 år fremover. Vil her få legge til at hele kloakknettet i Hamar og Gjøvik er 60 år gammelt så det vil skje igjen.

For to år siden slapp Hunton fabrikker på Gjøvik 3 tonn blåsyre rett i Hundselva med avrenning rett i Mjøsa. Alt akvatisk liv i Hundselva fra utslippet og ut i Mjøsa ble utryddet.

Vet dere hva lokale politikere sier? Jo, Mjøsa er så diger så det greier den fint. Jeg for min del har lagt merke til at det ikke finnes steinfluer i furnesfjorden lenger :'(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det finnes vel ikke så mange arter steinfluer  i stille vann heller, noen arter klarer dog å overleve i brenningsonen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...