Gå til innhold

døgnflue


daniel

Anbefalte innlegg

Husker ikke riktig hvor jeg fant dette mønsteret, lurer på om det var her på siden. Uansett, denne flua funker.....jeg har prøvd den med hell :D

Litt mye pirk, denne er i str 18, men det er verdt det.

Binder denne i forskjellige farger, og str. Helt opp til str 12.

post-277-13949845370961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, spennende...

 

Forresten noen som har testa ut muligheten til å bruke biter av flyteline som bakkropp på døgnfluer? Jeg har ei line som jeg må bytte ut nå, tenke jeg skulle forsøke å bruke den til døgnflueimitasjon... vil hvertfall føre til at flua flyter som en dupp... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres interessant ut. Burde jo fungere utmerket det. Du kan kanskje få en liten utfordring når det gjelder å feste haletrådene. Send inn et bilde når du har fått det til da, veldig spent på resultatet.

Jeg har forresten bundet en tilsvarende flue hvor jeg har brukt skumgummi fra byggmakker til vinge. Ser bra ut, men vet ikke hvordan den vil oppføre seg på vannet, og hvor holdbar den er, men morsomt å prøve noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant... Men tror faktisk ikke det har så stor betydning for om den tar fisk eller ikke. Ser for meg at halene er viktigere med spent spinner-fiske enn ved fiske med voksen døgnflue... Døgnfluene står jo ofte med rævva i været likevel, slik at haletrådene ikke lager avtrykk i vannfilmen... Synspunkter på dette? Hmm, blir sikkert en grisestygg flue, kult hvis det funker :)

 

Skal prøve å få tatt bilde av flua, men har dessverre ikke noe godt kamera jeg kan skryte av... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnfluene står jo ofte med rævva i været likevel, slik at haletrådene ikke lager avtrykk i vannfilmen...

Det er sant, ikke sikkert det har så stor betydning, men samtidig er haletrådene en av døgnfluenes karakteristiske trekk.....hvorvidt det betyr så mye eller ikke er et annet sprøsmål. Lag to varianter davel, en med og en uten haletråder. Du kan jo forsøke å binde fast haletrådene på oversiden av bakkroppen, krever litt nøyaktighet og stødige fingre, men burde la seg gjøre.

Jeg er spent på resultatet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i går fikk jeg endelig tid til å teste ut døgnflue a-la flueline... Det var ganske knotete for å si det sånn, umulig å dra av coatingen, så jeg måtte binde inn haler. Flue ser jo ikke ut i måneskinn, så det er litt flaut å legge den ut her... Men her er den hvertfall... Noen som har troa, eller skal jeg bare drite i å lage flere???

 

La merke til at den ble litt baktung når den fløt på vannet... Noen synspunkt på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...