Gå til innhold

Pikrinsyre


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med farging av fjær med pikrinsyre?

Ønsker å farge noen hanenakker i ulike oliven-toner nå som tilgangen på slike nakker er ganske dårlig. Det er imidlertid noen haker med pikrin ettersom det i fast form kan forårsake ganske kraftige smell. Men så fort det blandes med vann så forsvinner vel faren for eksplosjoner (?) og jeg ville tro at det skulle kunne la seg leveres inn som spesialavfall når fargingen er unnagjort.

Hvor mange gram behøves for et 5 liters vannbad?

Hvor lang tid tar det før fjæra blir gul, deretter grønn og til slutt brunoliven (det er vel omtrent i den rekkefølgen at fargene kommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 3 spiseskjeer til 5 liter etter denne artikkel:

VI. Imitation wood duck recipe.

Wood duck flank feathers are expensive, unless you happen to have a friend who hunts these critters. They are also one of the better materials for winging certain dry fly patterns, and for tails and legs on many nymph patterns. To obtain a reasonably good imitation of the lemon shade of the wood duck flank feather, try the following method. It's been around for a very long time, and I don't have the foggiest memory of how I happened onto it. All I know is that it's not my recipe.

A. Items needed Picric acid (C6H3N307), obtainable from your local pharmacy or if not, look it up on the Internet. A half gallon bottle Three rusty ten-penny nails Water Mallard flank feathers, distinctively barred

B. Procedure 1. Dissolve 1 tablespoon of Picric Acid in water in the bottle. 2. Add the nails and feathers. 3. Fill the bottle with water. 4. Keep the mixture at room temperature, and allow it to stand for 3-4 days, watching the feather coloration towards the end in order to obtain the desired shade of lemon yellow. Remember, they will look lighter when dry 5. When the desired shade is obtained, wash the feathers and allow them to dry.

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gjør et søk på wikipedia før du begynner å rote med pikrinsyre.... Kjemisk i gruppe med nitroglyserin bare mer sensitivt og går av med 6 ganger større kraft enn dynamitt.

Var kjemikalieansvarlig på en lab på universitet for noen år siden den gang jeg var phd student. Husker enda den gangen vi fant noen gamle rester av pikrinsyre på lageret. Endte med at forsvaret kom hentet hele greia for destruksjon. Stoffet er ekstremt farlig spesielt som tørrstoff.

Har respekt for kjemikalier. Det var forskere på min lab som mente at sålenge kjemikaliene ikke hadde lukt var de heller ikke farlige. Heldigvis begynner den gamle garde å dø ut.

Sprengt fluefisker kommer kanskje i samme kategori som sprengt torsk.....

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha lisens altså? Husker når jeg var helt i begynnelsen av tenåra, omtrent da jeg begynte med fluefiske (15+ år siden), utviklet jeg en midlertidig facinasjon for ting som eksploderte... Husker at den gangen fikk jeg ihvertfall kjøpt alt jeg trengte over disk på apoteket no questions asked... mulig sakene ikke var så giftige, men smalt skal jeg love deg de gjorde  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...