Gå til innhold

Etnedal


h3nrik

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som er kjent i området, og som har tips til steder/områder det er verdt å lufte fluesnøret? Har for ikke lenge siden fått tilgang til hytte i området, men har ikke fått utforsket området sommerstid enda...

Kjører jo langs med etna, som ser ut som en fin elv -noen som har erfaringer fra elven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv øvre deler av etna, fra høljarast og oppover  ;) Kan være bra på fin vannføring, fra midten av juni og utover en stund .

Ellers er det vel en del vann som kan være verdt å prøve også . . . Ta en titt på Norge i bilder feks, så ser du hva som er å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska endel i fra Høljarast Camping og oppover forbi Etna Camping! Fant noen greie fisker,under ei heftig klekking av små mørke døgnfluer! Fant aldri helt ut hva slags døgnfluer det var,men..

Fra Campingen og et stykke oppover er det fryktelig tett med vegetasjon langs elva, men med litt træling,går det greit! Lenger opp mot Bruflat ser det ut som det er flere fine strekker, men har ikke prøvd der sjøl! Dem tar endel kilosfisker hvert år, men for det meste på mark og spinner! Ellers så har du jo Begna da, på andre sia av Tonsåsen! Har ikke vært der på noen år,men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnfluer nå i Etna......hmm.......er du sikker på at det ikke var steinfluer som tørka vingene, det tror jeg

Hehe... det var i slutten på Juni i fjor,Staffan! Trukke det er no særlig med døgnflueaktivitetom dagen! Er ikke så sikker på om elva er isfri på den strekka heller!

Og ja,Lars.. dem kjører elva opp og ned som en jojo... Mutter og Fatter har vogn oppå Etna Camping, så det blir endel turer oppi der hvert år! Den ene hegla er det bra med vann, og helga etter,kan en omtrent gå barskodd over! Vårflommene har en tendens til å rasere endel oppi der også!

Uansett, er det ei nydelig elv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja,Lars.. dem kjører elva opp og ned som en jojo... Mutter og Fatter har vogn oppå Etna Camping, så det blir endel turer oppi der hvert år! Den ene hegla er det bra med vann, og helga etter,kan en omtrent gå barskodd over! Vårflommene har en tendens til å rasere endel oppi der også!

Uansett, er det ei nydelig elv!

Fisket mye i begna midt på 90-tallet, og da var det fremdeles en del pen fisk å få. I senere år har det liksom vært max halvkiloen, selv om man av og til ser større fisk.

Blir litt håpløst når man aldri vet hva som møter en når man ankommer . . . Bruker å sjekke vannføringen på nettet før jeg evt reiser oppover, men i løpet av få timer kan det ha forandret seg mye.

Har fisket mest fra bagn og nedover til garthus-brua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja,Lars.. dem kjører elva opp og ned som en jojo... Mutter og Fatter har vogn oppå Etna Camping, så det blir endel turer oppi der hvert år! Den ene hegla er det bra med vann, og helga etter,kan en omtrent gå barskodd over! Vårflommene har en tendens til å rasere endel oppi der også!

Uansett, er det ei nydelig elv!

Fisket mye i begna midt på 90-tallet, og da var det fremdeles en del pen fisk å få. I senere år har det liksom vært max halvkiloen, selv om man av og til ser større fisk.

Blir litt håpløst når man aldri vet hva som møter en når man ankommer . . . Bruker å sjekke vannføringen på nettet før jeg evt reiser oppover, men i løpet av få timer kan det ha forandret seg mye.

Har fisket mest fra bagn og nedover til garthus-brua.

Drev endel fra Bagn, og ned til den første brua (tror jeg) tidlig på 90 tallet! Da gikk det i flue og dupp, og vi fikk greit med fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev endel fra Bagn, og ned til den første brua (tror jeg) tidlig på 90 tallet! Da gikk det i flue og dupp, og vi fikk greit med fisk!

Ha-ha, har noen timer med kvelds/nattfiske med flue og dupp i bagn, ja  ;D

Brukte gjerne 4 opphengsfluer, og det var helt bananas til tider, med banning og sverting hver gang fluene satt fast i håven, eller det ble tugg på hele driten. Moro å drive med i mørket  >:(

Noen ganger gikk det på sik, og den var en mester til å lage faenskap med opphengerne.

I dag kan jeg nesten ikke begripe at vi holdt ut med dette, men vi fikk jo mye fisk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent, takk for svar!

Holder til ett stykke ovenfor bruflat, så de øvre deler av elva skal utforskes!

Ellers er det vel etter hva jeg har forstått brukbart fiske i mange av vannene i området, så det skal vel forhåpentligvis være mulig å lure en ørret eller to til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev endel fra Bagn, og ned til den første brua (tror jeg) tidlig på 90 tallet! Da gikk det i flue og dupp, og vi fikk greit med fisk!

Ha-ha, har noen timer med kvelds/nattfiske med flue og dupp i bagn, ja  ;D

Brukte gjerne 4 opphengsfluer, og det var helt bananas til tider, med banning og sverting hver gang fluene satt fast i håven, eller det ble tugg på hele driten. Moro å drive med i mørket  >:(

Noen ganger gikk det på sik, og den var en mester til å lage faenskap med opphengerne.

I dag kan jeg nesten ikke begripe at vi holdt ut med dette, men vi fikk jo mye fisk  ;D

Fikk mye fisk den gangen ;D Jeg var en racer med flue og dupp! I Glomma, fra Sundflo-Brua og et stykke oppover! Og ikke minst oppi Rævdal`n ;D

Det er faktisk litt trivelig å gjøra seg en snartur med flue og dupp 1 gang ell 2 i løpet av sommern.. Tasse rundt og mimre om gamledager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...