Gå til innhold

Hardy Demon 5000


Stian38

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har kjennskap/har en Hardy Demon her inne. Jeg byttet til meg en slik i fjor, men har ikke brukt den/byttet spole på den før i dag.

Det er en stor "mutter" man bare skrur av når spole skal byttes, og så skrur man denne tilbake når ny spole er satt på. Greia med min er at da fester ikke spolen. Det må mangle en skive, pakning eller lignenede som skal legges på plass før man skrur på "mutteren". For når jeg skrur denne helt inntil til det stopper, går det fortsatt an å dra spolen over. Med det resultat at spolen kan gli litt på siden, og dermed miste festet mot ytterkant av snella (uthevede kanter passer inn mot hullene i snellerammen), og blir da helt frikoblet  :o

Noen som har ei Demon snelle og kan sjekke hvordan det er på din, eller eventuellt klarer å finne en teknisk tegning (splitt tegning eller hva det heter). Har googlet litt og finner ikke... :-\

På forhånd takk for hjelp - Stian  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å låse spolen skal du trekke til "mutteren" så langt at den røde prikken på mutteren er i det rødmerkede området på ramma. da skal den sitte, hvis ikke må det være noe gærnt. tror det funker slik at når du skrur inn mutteren klemmer den en stor gummi o-ring mot undersiden av kassett-spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Og jeg misstenker den o-ringen dere nevner her ja  :D  Men jeg er på jobb nå og får ikke sjekket det (men husker ikke å ha sett noen o-ring i kasettene i hvert fall.)

Uansett, takk for tips. Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal se etter  :)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med snella foran meg nå. Ingen o-ring der nei  :)

Og da blir jo det neste spørsmålet selvsagt. Noen som vet om dette er å få tak i. Evt. om noen har en 5000 og kan måle diameter og tykkelse på o-ringen. Vil i så fall tro at den lokal maskinbutikken kan ha noe liggende til en billig penge  :D

(diameteren er sikkert den samme som spolen, så tykkelsen er det viktigste her)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det Andreas. Tenkte ikke den tanken i det hele tatt. Men har jo hørt Hardy er gode på kundeservice, så da satser jeg på at det går fint.

Neste spørsmål. Er google translate til å stole på? Er 0-ring er o-ring??  :Dhttp://translate.google.com/#no|en|o-ring%0D%0A

Resten av mailen skal jeg nok kunne klare å rable ned på utenlandsk selv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling. Rubber ring funker vel? Eller rubber washer?

hehe..skitt au, jeg prøver rubber ring jeg  :)

Om de skulle få seg en god latter der inne er vel det bare greit. Tenkte at denne o-ring greia var spesiellt viktig å få riktig. Det finnes slike gummiringer som brukes til helt andre ting. Mest beregnet for menn over 50 år med mindre pene kjærringer har jeg hørt... Vil nødig få en slik tilsendt i posten. Kjenner tross alt postkjærringa her i bygda  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....  ;D ;D ;D

Æresord... Tror faktisk aldri o-ringen har vært der i mitt eie. Tok snellen først i bruk nå. Byttet den til meg her inne på FFS i fjor..

:o :o :o Ahaaaa... Det er han. Grisegutten!!!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Fredriko. Har sendt mail til Hardy. Får jeg ikke positivt svar derfra med det første, blir alternativet Biltema el.

Det viktigste er at nå veit jeg hva jeg ser etter/hva som manglet  :)

Takk igjen til alle sammen. Hva gjorde vi egentlig før FFS??  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var faktisk på vei ned i hobbyboda mi og skulle plukke frem en o-ring til deg, men kom på at det ikke nødvendigvis var samme størrelse på 7000 linsa mi og 5000 linsa de.

Om du får bekrefte størrelse så skal jeg nok få sendt deg en o-ring

MEN: husk på at o-ringens kvalitet er avgjørende for hvor mye du kan stramme den muttern.... så om du ikke velger original o-ring fra hardy så er det ikke nødvendigvis sikkert at skalaen på linsa for korrekt stramming av muttern lengre stemmer.

men det er vel uansett en bagatell.

FFS ruler!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var uansett veldig gavmildt tenkt av deg Tommy. Men jeg heller vet ikke om disse har samme dimensjon.

Uansett. Følgende svar fra Hardy i dag:

Please forward your full name and address details and I will arrange for the parts to be shipped out to you.

Thank you

Graham

Det må vel kalles bra service!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...