Gå til innhold

bok om insektlære for fluefiskere?


Anbefalte innlegg

Jeg lærer mye om insekter bare ved å lese på forumet her. Men jeg skulle gjerne hatt en egen bok om insektlære rettet mot fluefisking. Jeg er spesielt interessert i en bok som kan forklare i detalj om de ulike døgnfluene og hvordan man skiller dem fra hverandre, hvor de lever, når de klekker etc etc. Jeg har vært en tur på biblioteket i Trondheim og kikket etter en brukbar bok uten hell.

 

Er det noen som kan tipse meg om en bok, evt noen veldig gode nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er at mange bøker inneholder beskrivelser av arter som ikke er relevante for norske forhold så man må vite på forhånd hvilke som er aktuelle her. Imidlertid finner du en god oversikt over det du spør om, winder, her på dette nettstedet. Se linken til entomologi på forsiden.

 

Fluefiskerhilsen fra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også diverse entomolgiske rapporter ut i fra undersøkelser Biologer/entomologer/studenter har lagt ut på internett. Disse kan være interressante, hvertfall hvis du finner undersøkelser fra området hvor du fisker. Det kan også være ganske så nøyaktige beskrivelser av forskjellige døgn-, vår-, steinfluearter, da ofte nymfer og pupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme boka som Kalle nevnte, "Fluefiske med imitasjoner". Jeg er veldig godt fornøyd med den, og i forhold til insektlære så kommer du et godt stykke på vei hvis du leser og lærer det som står i boka. Den tar for seg enkelte insekter som ikke finnes i Norge, men da er det markert med en fotnote. Som Kalle skrev er den å få kjøpt i bokklubben Villmarksliv (mulig de har den som innmeldingspremie hvis du ikke allerede er medlem) Før jeg kjøpte den lånte jeg den på biblioteket, så det kan jo være en mulighet hvis du vil kikke på den før du kjøper den. Hvis du vil ha en litt mer utfyllende "bokanmeldelse" kan du sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Ulf Pirrou sin "Flugfiskarens Insekter".

 

Er en svensk bok som dessverre har gått ut av produksjon for noen år siden. Tar både for seg insektlære og litt fluebinding, men det er hovedsaklig insektlæra som er veldig bra. Passer for deg som er "pirkete" og liker latin...

 

Jeg fikk tak i min på en auksjon på nettet. www.tradera.com

 

MEN er du rask så kan du finne en på BLOCKET, se link under

http://www.blocket.se/view/4514477.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

 

Hvis ikke linken funker gå inn på blocket og søk etter "flugfiskarens" i hela Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år kommer Staffan Lindstrøm med en cd-r om' date=' entomologi som jeg glæder mig til.

 

Knud.[/quote']

 

Høres morsomt ut, har du sett eksempler på hvordan den vil bli lagt opp og utformet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år kommer Staffan Lindstrøm med en cd-r om' date=' entomologi som jeg glæder mig til.

 

Knud.[/quote']

 

Høres morsomt ut, har du sett eksempler på hvordan den vil bli lagt opp og utformet?

 

Hei Thomas Homme.

 

Nej det har jeg ikke, men jeg var sammen med Staffan i sommer på Rena, og der købte jeg 2 cd-r med fluebinding, en med vårfluer og en med døgnfluer, og der fortalte han mig at han skulle i gang med 2 nye en med fluekast, og en om insekter, men mon ikke der kommer nogle annoncer på dem senere.

 

Hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle tre cd'ne som hittil er kommet ut. Del 1 - Døgnfluer, del 2 - vårfluer og del 3 - sjøørretfluer. Snart kommer også en med andre insekter og kanskje en med fluekasting.

 

Jeg lærte ihvertfall mye av disse cd'ene. De kunne gjort seg litt mer flid med presentasjonen av innholdet, men uansett er jeg kanonfornøyd og kommer til å bestille den neste også.

 

Kan bestilles på www.mollanmedia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens. Flaut at jeg ikke har oppdaget entomologisidene før nå. :oops:

Runes "Artsbestemming av Døgnflue Duns" oversikt er helt genial. Det eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg er bilder av hver enkelt art.

 

Leter du litt på forumet finner du bilder av mange døgnfluearter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...