Gå til innhold

Tur til Hardangervidda-vest


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk :)!

Jeg og noen av min fluefiskekamerater tenkte å ta en tur på hardangervidda-vest i sommer(juli/august), og lurte på om noen har noen gode tips med tanke på eventuelle områder som er bedre egnet til fluefiske enn andre osv. Andre gode tips til en slik tur blir også godt motatt;D, hvis det er noen hardbarka fjellgeiter som har noen triks på lur. Vi tenker å la turen gå over 5 dager sånn ca ;).

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestvidda er stor, men jeg vil anbefale dere å se dere ut et lite område med mange små vann, siden det er fluefiske det er snakk om og ikke har dere allverden med tid på dere heller.

Generelt sett så har jo vann øverst i et vassdrag vanligvis større fisk (og færre fisk), det er jo også noe å tenke på.

Tida dere har valgt skal være bra for fluefiske ihvertfall.

Og så til slutt vil jeg anbefale dere å lese litt i "Fiskeguide for Hardangervidda" av Tore Qvenild - det kan lønne seg!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en kompis var en tur i fjor, startet ved tuva turisthytte og gikk inn til skjerjavatnet. Er du heldig med vær skifte, gjerne fra sol og varmt til dritt vær er det kanon der. Også mulighet å leie båt- Største på oss ble 2,6 kilo- og en på kilo.. Var der bare i 2 netter og tok turen til der hein elva møter - numedalslågen, bare smått .

Bilder fra skjerjavatnet..

post-3003-13949879168044_thumb.jpg

post-3003-13949879169249_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjør det nok for fisken er knall rød i kjøttet og smakte utsøkt ;) Men jeg liker mest tørrflue fiske, er du uheldig/heldig med vind og regn så er det vel vårfluepupper eller mygg jeg ville prøvd. Også lov med oter fra båt der så hvis du har det og kan bruke det så er det en fin løsning hvis vind og vanskelig fluefiske.. Men typisk varflue vann så masse forskjellige varianter. Skulle jeg ikke blitt pappa nå i slutten av juli hadde jeg reist opp igjen i år men neste år og mange år frem i tid så skal jeg dit. Veldig dårlig mob dekning der så fikk ikke lov gitt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer en tur opp til Tuva, Skjerja-området i st.hans uken, tror de kjente at det er alt for tidlig, eller er det muligheter for fisk på den tiden også ?

Fint område for dem som ikke har lyst eller kondisjon til å gå milevis på vidda, men hvordan er det å slå opp en lavvo i nærheten av Tuva fjellstue. Hadde tenkt å ligge på feltseng på grunn av dårlig rygg, og liten lyst på liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være forsiktig med å si noe om forholdene i år, men traff på bra fiske på samme tid ifjor! Jeg er som regel litt lenger inn (2 timers gange fra Tuva), og hadde en knalltur ifjor.. Fisker en del i private vann der oppe, med tillatelse selvsagt.. Vil tro at muligheten for godt fiske er der, var en veldig varm periode som virkelig fikk fart på smeltinga for et par uker siden.. Vil ikke tro det ligger noe særlig snø igjen nå, men skal ikke si noe sikkert om det..

Ser jeg en enslig lavvo vegg i vegg med Tuva fjellstue stikker jeg innom og hilser på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fine steder å sette opp lavo og telt der, men så folk hadde teltet på venstre side av den viken på bildet over her. Ville valgt en plass litt unna for fisken er sky der og går helt inne på grunna. Det var i den viken den store ble tatt. Vi kom dit etter varme perioden, var skikkelig dritt vær første dag men våknet neste dag til opphold og det kokte i vika. Så forhold er viktig ang fluefiske og vak men sånn er det på vidder. Skiftende men dritt været reddet oss med fin fin fiske. Vil tippe vi brukte 1,5 timers gange inn dit, vil anbefale og gå litt unna tuva for ikke så mye å fiske etter der men man passerer langvaten før skjerja og der skal det også være bra men som sagt her, mye privat så snakk med de på tuva og spørr ang fiskekort.(kjøpes der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...