Gå til innhold

Bjornis Vårflue...hmmmmm...


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett Fjellfiskefilmen til LArs, hvor vi treffer Svein, Helge og Trond på tur i fjellheimen...gjentatte ganger siden jeg fikk den i hus, er dt ikke til å stikke under en stol at det er slike oppmuntringer man av og til skal unne seg i go' stolen når småtroll har lagt seg og fotball vm nå er over :)

bare å finne seg et lite fjellvann, å ha det nesten for seg selv, reise dit igjen og igjen for å bli kjent med det, er nok ikke dumt.

Etter noen turer finner man ut ca hvordan fisk liker saker, ihvertfall innenfor den tid av året man skulle væøre ved vannet.

Noen flotte fisker, ikke store, men usedvanlig sky og sprek (selv om de ikke er veldig feite) har det blitt ved et slikt vann, tidligere i år.

HAr fisket Vera med hell og maur....

Under vann ser de ikke ut til egentlig å ville ha noe jeg har slengt etter dem, men så stresser jeg heller ikke det fisket...dette er "Fjellfiske" vannet hvor jeg ikke trenger en hel helg til rådighet.

Etter å atter en gang sett Fjellfiskefilmen, igår kveld, var jeg passe giret...og gutta viser frem sine favoritt vårfluer i ekstra materiellet...da tenker jeg at på neste film, så viser de frem denne flua også :)

Bjornis Vårflue...funker mer enn tilfredsstillende også i stille vann...til og med i småvann ved hjemmet mitt funker den saken...herlig at jeg ikke trenger reise til fjells for å fiske med "Fjellfiskeflue de lux" :)

Ut av leilighet bar det...inn i stanggarderoben...hørte gnåling lengst bak...der hadde pinadø disse grønne tubene mine rottet seg sammen...maste om at nye saker hadde tatt all min fokus i nyere tid..størst i kjeften var den minste av dem, ja, ikke han aller minste. #3 8'6 er for liten til å skjønne noe som helst, men den som yppet seg mest var den litt ungdommelige, men likefullt sjarmerende #4 8'6 stangen.

Ja, ja, tenkte jeg...du skal pinadø få beveget deg ifdag du kompis...og til fjells bar det.

Bare for et par hastige timer...lukten av fjell...stille...nyte...og vente, vente til første vaket viste seg, og som jeg skulle servere maur....

Orket ikke vente veldig lenge, kastet forsiktig ut i retning en grunne som jeg visste var der, men idag skjult av vinden.

3 kastet kom en aure opp vra inetet, jeg bommet...det var det...kjente ei heller så mer.

Viken var veldig stille idag, ingen vak som ga meg indikasjon på at fisken var der...turde ikke stresse viken for mye...skulle jo ha fisk, hadde tid til å spise lunsjken min etter å ha blindfisket litt på andre siden av en flott odde jeg står ved.

Blindfisket ga null niks og nada.....

Så kom jeg på at jeg tildigere hadde hatt tilsvarende uhell, med dårlig aktivitet..og hvor Bjornis cdc/rådyrmix hadde hjulpet meg.

Ikke mer å tenke på, Bjornis vårflue kommer på....kaster dunlett og forsiktig korte kast først og så lengre...striper fluen litt- lar den ligge litt og så; Fisken kommer så flott på fluen, og selvsagt skvetter jeg etter laaaaaang tid uten noe som helst tegng.

Fisken tar likevle fluen med stor ro, den kroker godt...og inn kommer en 3 hektos jeg er minst like glad for å få som om den var større.

Vannet har tydelig en slik bestand ørret (og noen skikkelige rugger har jeg hørt plaske...ikke idag, men tidligere).

Denne fluen har blitt meg vekldig kjær, og jeg kan ikke annet si enn at jeg gleder meg til vidda turen neste helt/uke...med disse i baggasjen...Bjorni skal få være med også, men han må gå selv :D

Noen bilder av turer i fjellet, maur, Vera og Bjornis vårflue fanget fisk...ingen svære, men likefullt de jeg har fått når annet har vært prøvd og ikke funket som en "blindfiskeflue" på samme måte.

Kanskje Bjorni skulle kalle den "Bjornis Fishfinder"?? :)

Ihvertfall har den blitt det for meg...Bjornis og Vera er to meget nyttige fluer i boksen...dirkete overført til "fluer for fjellet"

post-1338-13949880180135_thumb.jpg

post-1338-13949880180611_thumb.jpg

post-1338-13949880181108_thumb.jpg

post-1338-13949880213536_thumb.jpg

post-1338-13949880214022_thumb.jpg

post-1338-1394988021452_thumb.jpg

post-1338-13949880214899_thumb.jpg

post-1338-13949880215269_thumb.jpg

post-1338-13949880215719_thumb.jpg

post-1338-1394988021612_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til fjelltur Stig og gleder meg ikke mindre etter en rapport som dette  :). Skal i alle fall ha med meg Erik Eikres Vera flue, DEN har jeg til fulle oppdaget i sommer. CdC\hjortehårs fluen synes jeg fungerer bra, men INGEN fluer dekker alle forhold! På siste fjelltur så avtok vårflueklekkingene og dermed også interesse for caddisen. Byttet til stankelbein og fikk noen til, før det ble bråstopp leeeenge...., helt til Vera ble satt på. Da tok det ikke lang tid før det lå en 750 grammer i hoven.. :)

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, hyggelig :)

Og det er akkurat slik det er..(med minus av den rappkjeftede stangen innerts i hjørnet..men det føles litt slik av og til :D)

Helt riktig Bjorni, ikke alltid, men fy flate for noen ok fluer å ha i boksen når man ikke er helt sikker....og bare må prøve seg frem.

Flua frembringer Rock n' roll....derfor tenker jeg navnet jeg vil assosiere denne fluen med er; Bjornis CDC...gjort om til passende rockenavn: BC/DC ;D

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen ble lagt ut i fjor høst. Kan være vanskelig å finne etter en stund, men fant den til slutt:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9173.msg177932#msg177932

Selv liker jeg den best ganske glissent bundet i små størrelser. For de litt større enn krok 13-14 har jeg modifisert den litt. Skal se om jeg får somlet meg til å legge ut noen bilder av denne også. Flua synes å fungere bra dead drift. På stille vann håndtvister jeg flua så den "bobler" bortover vannflaten avbrutt av små pauser. Drar du den for hardt dukker den, noe fiske også ser ut til å like av og til...

Som Erik Eikre skrev i en annen tråd om en annen flue her på forumet tidligere. Det er ikke sikkert at ikke noen har laget tilsvarende mønster tidligere. Jeg fikk i alle fall inspirasjon til dette mønsteret  av Thomas Bay, en meget dyktig fluefisker og fluebinder, en gang vi bandt opp noen fluer sammen. Han bandt opp noen fluer som var veldig lik, så slik sett er flua ikke min ide. Det var når jeg studerte noen vårfluer jeg tok med hjem etter fiske i Bø elva at jeg oppdaget hvor små og slanke de egentlig er. Derfor ble flua veldig slank i motsetning til vanlige CdC caddiser som fort blir litt fylldige (men av og til fungerer det bedre!). Dyret (Gunnar Bingen), Devils Bug og Streaking Caddis er jo alle fluer som har et hode av hjortehår eller rådyrhår. På denne fluen er hårene med på å holde CdC vingen litt på plass, skape en litt kraftigere thorax, gjør flua lett å se og bidrar til at den dykker når hårene er skråklippt. Som nevnt lenger opp i tråden så mener jeg det ikke finnes noen universalflue. Denne fungerer når vårfluene seiler nedover elva og synes også å fungere bra på relativt vindstille dager i nærheten av sivkanter.

Når det er sagt så synes jeg jo det er litt artig at fluene fungerer for andre enn meg selv også  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare takke bjorni for bindebeskrivelse og beskrivelse av fiskemetode,det er nemlig ikke uvesentlig,bare tenk,dere som har prøvd å dra en Devil Bug i overflaten,og fisken kaster seg over den,eller storfisken nesten kommer fossende etter!

Og de fluene du nevnte + Brun's caddis,dette er fiskeopptrekkere av rang,gleder meg til å prøve bjorni's caddis  ;) selv om jeg ikke har rett kroppsmateriale,skal jeg nok få det til å funke!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Bjorni, og hvor fluen kommer fra opprinnelig er meg uvesentlig...for meg er dette historien om Rock n' roll fluen "BC/DC"...takket være en troverdig skikkelse som deler all herligheten med oss...nå fokuseres det atter en gang på den fordi den virker troverdig.

Jeg ignorerer samtlige spydige/usaklige innspill..og håper Bjorni også blåser en lang marsj i hva som evt måtte finnes flytende i Rena i tide og utide.....sikkert flere elver det finnes liknende saker, og som sagt helt uvesentlig.

Bjorni vekket meg, derfor startet jeg tråden for å vekke andre...hvis de ønsker.

BEklager hvis jeg har såret noen som trenger oppmuntring i hverdagen...please stå frem og del/suppler eller forbli taus :)

None flere bilder fra det som ser ut til å være snitt str i vannet hvor flytende fluer ser ut til å friste veldig, veldig godt. Også fisket helt kloss langs med land, fisken ser ut til å trives i sin jakt på føde som detter i vann, eller prøver unnslippe inn i steiner og grus.

Morovann, med en stor grad av utfordring...og venting til tider.

Dvs; har fanget et par fisk på en spesiell våtflue/kulehodsnymfe også...men den holder jeg unna tråden og har en spesiell plass i min boks....har vært der noen år nå, har nevnt den før ;)

Stig

post-1338-13949880226391_thumb.jpg

post-1338-13949880226772_thumb.jpg

post-1338-1394988022725_thumb.jpg

post-1338-13949880227732_thumb.jpg

post-1338-13949880228102_thumb.jpg

post-1338-13949880228581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar(før ferien tar til ! :D )til nærfiske med vårfluer.

Ikke så rart det,vårfluene lever lenge(det gjør i og for seg "døgn"fluer og,ihverfall mer enn et døgn)og da bor de ofte i steinene/terrenget langs med vann/elv.Innimellom tar de seg faktisk en tur utpå vannet for å drikke osv.(kanskje de har hjemmelengsel også? ;D ),de er ikke så lenge på vannet om gangen,ofte bare noen korte turer ut fra stein eller lignende,men er selvfølgelig da eksponert for fisken der de tåger/virrer fram på vannflaten.Hvis man følger med litt i enkelte partier av elv/vann,kan man lett observere dette.

Roman Moser's "Baloon head caddis" er en flue som er designet for dette fisket,og den fungerer utmerket!

Hilsen Willy i feriemodus. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jeg kjeder enkeltel, men det får bare våge seg :D

Satt ved stikka idag, lurte på hva jeg skulle binde, så oppdaget jeg det som satt på veggen ved min side... ;D

Med krok etter nærmere ettersyn.

Plutselig hadde jeg flere...av den typen med hackle (siste versjon Bjorni har fått til å funke bra også...)

Vi snakker her om en flue som sikkert fisker minst like bra som Goddard Sedge, bare enda lekrere og enklere å få til å virke livat/piske tørr ved få luftkast.

En dupp i Tiemco Dip'en og disse flyter høyt og lekent.

Hackle er klippet over og under, etter Bjornis anbefaling.

De avviker sikkert noe fra hans egne, men skitt au....skal testes snarest (allerede ikveld, vinden løyer og klarvær i sikte...hmmmm...rock'n roll)

post-1338-1394988023114_thumb.jpg

post-1338-13949880231382_thumb.jpg

post-1338-1394988023186_thumb.jpg

post-1338-1394988023235_thumb.jpg

post-1338-1394988023284_thumb.jpg

post-1338-13949880233391_thumb.jpg

post-1338-13949880233993_thumb.jpg

post-1338-13949880234441_thumb.jpg

post-1338-13949880234901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse må du fiske med synk 7 i kommunens tørrlagte svømmebasseng skal du unngå å få fisk Stig   ;D

Flott bundet!

:)

bjorni

He-he....vel det var nesten det jeg og Frode gjorde seint igår.

Vannet lå blikk stille igår, regn/tåkedis...bare spredte vak uetnfor kastehold. Rolige vak, sannsynligvis mygg de tok.

Likevel; Vårfluen virket som tenkt, kastet forsiktig kloss i land/langs med land og over der vi visste fisk kunne patruljere...Vi lurte opp 9 eller 10 fisk.

Frode fikk selvsagt en slik flue med forklaring før fisket...han er kjekk å ha med på tur, gjør som han blir fortalt ;D

Frode fikk en fin èn, ca 3-4 hekto, jeg fikk en slik også...eller så overrasket vannet med mindre fisk enn vi så sist. Litt kjekt å vite at det reproduseres i den flotte vannet. Så ingen store vake denne kvelden, og ingen vårfluer eller andre innsekter virret i overflaten.

Fisken tar fluen posotivt, flere av dem var på vei ned i halsen på fisken.

Under slike forhold vi hadde igår, milevis unna det man tenker på med godt kveldsfiske/forhold, så er jeg bare enda mer sikker Bjorni...fluen du har delt med forum kommer til å bli fisket med stor entusiasme fremover :D

post-1338-13949880238234_thumb.jpg

post-1338-13949880238594_thumb.jpg

post-1338-13949880273448_thumb.jpg

post-1338-13949880287262_thumb.jpg

post-1338-13949880297723_thumb.jpg

post-1338-13949880298222_thumb.jpg

post-1338-13949880298662_thumb.jpg

post-1338-13949880299062_thumb.jpg

post-1338-13949880299482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...