Gå til innhold
  • 0

Hjelp til valg av nybegynnersett


fiskebollebiff

Spørsmål

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg kjøpte dette settet tidligere i år. Og synes dette virker helt greit. Har ikke hatt noe problemer, og det er enkelt å kaste med. Snøret spenner opp stanga greit. Og det tok ikke så mange dagene før jeg lærte meg å "kjenne" når framslengen skal startes.

Hva slags pris har du funnet settet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Støtter Igor. Guideline Flystarter er et helt greit sett å starte opp med om du har dårlig råd, så kan du heller kjøpe ei bedre stang og snelle etterhvert som du blir bedre. Men har du råd, ville jeg ha lagt i noen kroner ekstra. Det beste da er å følge med på bruktmarkedet, både her, fluefiske.net og finn.no. Du vil finne mye snacks der til en billig penge :)

Den Reelmaster snella er blytung og det skal ingenting til for at lakken skrapes av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for alle tips!

Jeg har nå satt meg opp tre alternativer for hva jeg er villig til å kjøpe, makspris blir 2000,-

Guideline atc4 #6 med en greys gla 4-6+ et snøre

Guideline explorer#6 finnes på agdars.no til 1100,-

Guideline flystarter, men dette finner jeg ikke i ønsket størellse noe sted, er det bare jeg som er dårlig til å lete? :-\

atc4 komboen ser jo ut til å bli litt dyrere enn de andre, er den verdt det? skytesnøre og backing koster overaskende mye, her blir det også et problem og finne snøre som passer til stanga.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Guideline flystarter, men dette finner jeg ikke i ønsket størellse noe sted, er det bare jeg som er dårlig til å lete? Tvilende

den finnes bare i 5/6, regner med at det er den du har funnet. en kompis av meg har kjørt 4 hektos ørret på den og det funker. tror at en ren 5er kan bli litt for svak for sjøørreten når det blåser litt opp. og det gjør det oftest ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke størelsen på fisken jeg er redd for nei  ;)

Jeg hadde bestemt meg for et 6er sett da det kan bli litt kystfiske en gang i blandt, og kyst=vind.

Tror et femmersett blir litt i letteste laget, men hvis noen argumenterer godt er jeg ikke vond og be. Men hvis jeg først skal gå for er femmersett går jeg nok for dette http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke størelsen på fisken jeg er redd for nei  ;)

Jeg hadde bestemt meg for et 6er sett da det kan bli litt kystfiske en gang i blandt, og kyst=vind.

Tror et femmersett blir litt i letteste laget, men hvis noen argumenterer godt er jeg ikke vond og be. Men hvis jeg først skal gå for er femmersett går jeg nok for dette http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12813

Jeg mener at femmer er en svært bra alrounder for ørretfiske, uansett om det blåser litt. Og, vi prater av og til som om alle femmere skulle være like sårbar for vind og tunge fluer, men det er store forskjeller fra stang til stang. Jeg bytter mellom 3 femmere til ørret, hvor det jeg mener er en medium rask/stiv-stang blir benyttet selv i kuling. Går kun med femmere på hardangervidda, har vært der 4 turer til nå i år i masse vind og drittvær, og har ikke savnet noen sekser. Men, skal du bruke samme stanga til kystfiske og sjøørrett så er kanskje en sekser et greit valg (men du skal ha rimelig stor fisk på før at en femmer blir for "lett", det tror jeg ikke jeg kommer til å oppleve noen gang). Jeg bruker klasse 6 og 7 til sjøfiske, selv om jeg har femmere som jeg kunne brukt. Jeg tror det er vanskelig å finne en stang som passer til alt, men det er lurt å begynne et sted, så ser du etterhvert hva som passer ditt fiske. Jeg begynte for mange år siden med et billig sett fra sølvkroken, fortsatt må jeg innrømme at stanga er helt ok (femmer), til tross for at boden fylles opp med dyre stenger. Har du sett på Sage Launch?. Vet at det noen ganger er gode tilbud på pakker med den stanga, noe jeg mener er et godt alternativ (men de fleste stengene er gode nok, bare velg noe som passer din natulige kasting)

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...