Gå til innhold

Salt/ferskvann stang


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Har noen testet Winston MX, SAGE Xi3 og Scott sin saltvann stang i kl. 8 og 9.

Lurer på hvem som spenner dypest og om noen kan prøve å beskrive/sammenligne 1 eller flere av stengene over med SAGE RPL+ kl. 8 (todelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja  8) her kommer 3 grunner, uten at det beskriver et behov kanskje mer lyst  :rolleyes:

1. Har en 2 delt RPL+ klasse 8 som er veldig stiv. Brukes stort sett fra båt i Steinsfjorden i mai

2. Har et GL RS 9 flytesnøre + noen SA synkesnører i klasse 8.

3. Har en SØ stang, GL RS 6 som for meg fungerer best med kl. 7 snører.

Tanken er at den tyngre saltvann stanga kan være både SØ, Gjedde etc. stang. En som er 4 delt og mer behagelig å kaste med en RPL+ en.

Alt. er å kjøpe en 7 stang til 8 synkesnørene mine, eks GL RS 7.

Var innom en forretning på lørdag, som ikke hadde mulighet til prøvekasting. Kjente på GL RS kl. 8 og Orvis Helios Mid flex kl. 8. I butikken virket begge for stive.

Er i tenkeboksen  :o på kan hende en stang jeg ikke trenger :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage VT 2 på tilbud hos www.nfisk.no

( ikke info om rabbattering på nettsiden) ring Gorm eller Runar i butikken , de sender også de gutta der.) har den i tohpånds og enhådns7# til sø , forferdelig god stang , noe av det beste jeg har kastemessig , z-axis inkludert...

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen testet Winston MX, SAGE Xi3 og Scott sin saltvann stang i kl. 8 og 9.

Lurer på hvem som spenner dypest og om noen kan prøve å beskrive/sammenligne 1 eller flere av stengene over med SAGE RPL+ kl. 8 (todelt)

Hvis du er på jakt etter en dypere stang så er alle de 3 dårlige alternativ IMO. Og alle er meget stive.

Generelt er (amerikanske) saltvannsstenger bygget med tykkere vegger for å kjøre stor og sterk fisk. Noe man sjeldent kommer over i norske farvann. Det meste er som dau vassmort i forhold til f.eks. en bonefish.

For noen år siden kjøpte jeg en Xi2 6'er, som jeg tenkte kunne være kjekk til ørretter rundt 3-4-kilos merket. Men den står fortsatt ubrukt. Slike stenger blir ofte ganske følelsesløse i forhold til ferskvannsstenger i samme klasse. Også i forhold til ferskvannsstenger med samme stivhet, som har fått egenskapen i form av høyere modulus (= lettere og tynnere diameter), fremfor tykkere vegger.

Så da ville jeg heller sett på tipset til Saatvedt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...