Gå til innhold

Hvilken døgnflue har jeg sett?


kengdal

Anbefalte innlegg

Jeg var en tur å fisket i en stillestrykenes lita elv. Der så jeg en døgnflue jeg aldri ar sett før, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å artsbestemme denne.

 

Beskrivelese;

 

-kroppen var brun\rød

-det var 3 lange svarte haletråder

-var lett å se mønstret i vingen, i tilleg var den brun på framsiden av vingen

-størrelese rundt 12 - 14 krok, ganske lik størrelse som en marginata men hale trådene var lenger.

 

Kamerat mitt hadde jeg selvfølgelig glemt hjemme, så jeg har desverre ikke bilde av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fortsatt ut som marginata synes jeg, men kan jo ta veldig feil.

 

"Marginata har en brun flekk foran på vingen som spinner. Brune døgnfluer med meget lange haler. "Rune Andre Stokkebekk; http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=82&mode=thread&order=0&thold=0

 

Tror jeg vet hvor du var.. Så ble det noe fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette var ikke noe marginata.

Kroppen var mere rød, pluss hale trådne var helt svarte og mye lenger en på en marginata.

Den brune flekken som var på denne var mere avlang og gikk ned over vingen foran

Er 100% sikker på at det ikke er dette.

 

Itillegg så finnes det vell ikke noe marginata i rennene vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er bombesikker på at det ikke var marginata, og flekken var lenger. Har sett masse marginata i år og dette var ikke en av dem. Den her var mye tynnere og lenger med haletrådene.

Den var ikke på langt nær så mørk som en marginata. Vingen var ganske lys uten om på framsiden, og øynene var ganske store.

Neste gang skal jeg ikke glemme kamera #-o

 

Takker for svar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinge2.bmp

 

Her er et tenget bilde.

Foresten finnes marginata i elver?

 

Det kan hende jeg driter meg ut, men tror ikke det. I går var jeg i allefall bombe sikker, men hvis jeg skulle svart på sprøsmålet her vis noen andre hadde stilt det hadde jeg sikkert trod det hadde vær en marginata, jeg å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som tyder på at det er margitata, de varierer endel fra lokasjon til lokasjon. Var i kampåa forige helg, der er marginataen nermest rustrød unnder toraks, mens de marginataene som klekket i hurdal i helga er svarte under toraks. Nå er dette tydligvis en spinner og der er det de samme variantene.

De spinnerne jeg fanget i helga hadde det svarte båndet høyere opp, dvs helt i toppen av vingen. Tok desverre ikke digtale bilder av spinneren, men skal legge inn ett bilde på denne tråden så fort jeg får tilbake bilder...

 

Her er dun varianten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Marginata lever i beste velgående i elver. Det er ganske så typisk for

døgnfluer at spinnere (imago) har lengre haletråder enn når de er

nyklekte (subimago). Vingen er også mer gjennomsiktige hos spinnere

og hos Marginata er den brune flekken fremst på vingene helt typisk.

Lengden på flekken varier fra sted til sted (kanskje også fra individ til

individ???). At svært mange døgnfluearter får en mer rustbrun farge i

spinnerstadiet er heller ikke ukjent. Det gjelder også Marginata

 

Litt info om Leptophlebiidae - klippet ut fra fluefiskesiden.no:

 

"3 slekter: Leptophlebia, Paraleptophlebia og Habrophlebia.

 

Vanligst er L. Vespertina og

L. Marginata. Finnes i alle

typer vann. Marginata har en brun flekk foran på vingen som spinner.

Brune døgnfluer med meget lange haler. Ingen utvidelse av vingen ved

basen. Leptophlebia klekker vanligvis 14 dager etter at isen har gått på

vannet."

 

Du finner mer under entomologi på fluefiskesiden -

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=82&mode=thread&order=0&thold=0

 

Skulle vel forklare det meste, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingen var lysere' date=' så det mørke partiet skilte seg veldig ut[/quote']

 

Dette er ett ny klekt individ (dun) Den du har sett er nok en spinner, altså ett individ som er ferdig utviklet.

 

Jeg så flere og de svermet, og parret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for dere. Men da skal det sies at fargen på marginata kan vere veldig forskjellig fra sted til sted. De jeg har sett inne på skogen har vært brune, sånn som jeg har sett på bilder rundt omkrig her på forumet. Og den her var rød, så kontrasten til haletrådene var valdig sterk. Hvis jeg reiser dit en gang til skal jeg ta med kamera og dokumentere dette.

 

Da takker jeg for hjelpen og takker for alle inspillene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...