Gå til innhold

Nybegynnertråden - Fluer og spørsmål


MagnusSP

Anbefalte innlegg

OBS! Tråden inneholder særdeles dårlige bilder tatt med håndholdt mobilkamera som fort kan svi i øynene til fotoentusiastene her inne. Jeg bøyer med forøvrig i støvet over hvor skarpe fluebildene deres er.

Jeg har i dag bundet min andre døgnflue, som også er ferskvannsflue nummer to jeg har bundet totalt om man ser bort i fra 4-5 palmermygg. Om man i tillegg tar med i betraktningene at jeg kun har bundet ca 10 saltvannsfluer tidligere så er jeg selv dagens fornøyd med resultatet.

Tenkte jeg skulle lage denne tråden da min flue antageligvis ville gjort skam på den allerede eksisterende "inspirasjonstråden". I tillegg har jeg endel helt grunnleggende nybegynnerspørsmål som jeg da tenkte jeg etterhvert kunne komme med her i stedet for å spre de rundt på hele forumet i tråder hvor de kanskje ikke hører helt hjemme.

Paradrake Døgnflue, tatt etter Hr Stokkebekks step-by-step. Utstyrsskuffen min er svært begrenset, og fargene er nok dermed helt feil med tanke på å imitere disse døgnfluene med de fancy navnene, men hovedpoenget her er det bindetekniske. Fine fiskefluer har jeg nok av for øyeblikket (takk til Raymond).

Når jeg binder sliter jeg alltid med at det er så innmarri smått og så mye hår overalt. Jeg har jo bare to hender, så skal jeg få de 73 j*vla materialene bort fra tråden når jeg skal binde ned noe annet? >:( Nåja.. Det gikk på et vis greit nok til slutt. :) Jeg er overbevist om at Stokkebekken og Mr Brun har et par ekstra hender på lur et eller annet sted. Her sitter jeg i over en halvtime og sliter med én flue som ikke blir halvparten så fin som deres en gang... (Øvelse gjør mester, I know)

Når man skal binde inn en vinge av CDC slik som her, skal man dra av fibrene for hånd for så å binde de inn? Her har jeg som dere ser bare bundet inn hele fjæra, og resultatet ser jeg jo nå at ble langt fra perfekt. De to fjærene synes dårlig fra siden, men veldig godt forfra. Da jeg ikke fant noe passende materiale for haler så løste jeg dette ved å la være å klippe av to hår fra kroppen, for så å legge en dråpe lim i mellom dem slik at de spriker. Ble det en ålreit nødløsning eller er det kun jeg som synes det ser greit nok ut?

Tilbakemeldinger/kritikk tas i mot med åpne armer.

Mvh,

MagnusSP.

Tråd: Svart, ukjent

Krok: Mustad R30 #10

Haler: Ukjent

Kropp: Ukjent

Vinge: 2 stk Cdc-fjær

Hackel: Ukjent.. :rolleyes:

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

post-4698-13949884160271_thumb.jpg

post-4698-13949884160773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang bør halen på en Streaking Caddis være i forhold til kroken?

De ekte vårfluene har nokså lang vinge i forhold til kroppen. Men i praksis har det ikke så mye å bety. Til de største kan du binde noe lengre vinge enn kroken og på de mindre ca til rett forbi krokbøyen for å slippe å bruke så små kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da godt i gang nå.....

Til haletråder kan enten fibetts eller Whiting coc de leon med fordel benyttes.

En coc de leon saddel koster 199kr og holder nær sagt livet ut.... :P det er disse lange hackelfiberne som benyttes som haletråder.

Prøv å heller begynn med antrongarn til Galge/vinge på dine parachute-fluer , litt enklere og mer hardfør å jobbe med enn cdc , ikke at cdc ikke er fint , men for å trene hackelsurring er antron fint , fordi du kan oppnå den lengden du vil , en rull holder lengere enn langt , feks lys brun , går eller hvit etter ønske ( hvit kan og benyttes til vinger på spent spinner.

Ei goflue som er lett å binde og som du kanskje bør hive deg på er SUPERPUPPAN , grå/gul dubbing med grizzly hackle

Brun/gul med brunt hackle , bindes som palmermygg som du er inne på tidligere etter dubbet kropp med to-delt farge , deretter klippes hackelfiberne over/under krokskaftet.....denne flua lander aldri feil , fisker som satan gjør den også.

Red Rag VARIANT eller super-tag som noen kaller den , bindes som superpuppan og med få ingredienser....

Brunt hanehackle

Krok 14 / ev 12

påfulglhearl

sort bindetråd

rødt ullgarn ( alternativt spoler fra polyyarn å få kjøpt i fluebinderhjørnet. :D )

Superpuppan :

Flyrite dubbing , to farger , feks grå og gul

krok 14 / ev 12

lys grå eller sort bindetråd

grizzly hackle

kjempe-fluer som ofte for meg har overgått de aller vakreste og detaljerte fluene i boksen .

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig, Espen. Takk skal du ha. Superpuppan er notert.

Du skriver Flyrite dubbing i oppskriften, mens fra før av har jeg kun noe som jeg tror heter "Hends superfine dubbing" i X antall farger. Burde jeg kjøpe meg Flyrite i tillegg? I såfall, hvorfor? Ser det bedre ut, er det lettere å påføre bindetråden fint(noe jeg sliter med med Hends!), flyter det bedre eller hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfine og Flyrite er tilnærmet identiske i bruksformål, så ingen god grunn til å ha begge.

Når du dubber husk å tvinne samme vei hele tiden. Dersom du først tvinner opp på de første cm, så surrer to tørn så må du tvinne andre vei når du tvinner ned igjen om du skjønner. Spesielt på langfibra dubbinger som superfine og flyrite er dette viktig, men det gjelder uansett dubbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tob:

Ja, jeg bruker Swix blå ekstra på tråden. Allikevel sliter jeg med at jeg ikke får "gjemt" bindetråden inni dubbingen når jeg skal påføre. Dubbing blir stort sett liggende mest på en side av bindetråden, slik at man kan se det svarte (tråden) fra den andre siden..

Når du dubber husk å tvinne samme vei hele tiden. Dersom du først tvinner opp på de første cm, så surrer to tørn så må du tvinne andre vei når du tvinner ned igjen om du skjønner. Spesielt på langfibra dubbinger som superfine og flyrite er dette viktig, men det gjelder uansett dubbing.

Jada, jeg passer på å tvinne samme vei hele tiden, ikke dra det frem og tilbake. Det jeg har uthevet her er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har uthevet her er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto.

Langfibret dubbing skal ligge som en spiral rundt tråden. Dersom du vil stramme en spiral fjær må du dra ene veien i toppen og andre veien i bunnen. Disseker en kulepenn og ta ut fjæra. Prøv å stram den så skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waffern:

Det gjør ingenting. Tob har her festet hackelet bakerst og avslutten flua foran. Vil du at hacklet skal peke bakover fester du hackelet foran og avslutter flua bak. På en stor palmermygg f.eks kan det være en fordel å feste hacklet foran for å unngå tvinn på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djelesk god den superpuppan....

selv har jeg hatt mest hell med den gul/brune varianten , men det kan eksprementeres med andre farger og hackler også.

jeg TROR det er viktig med brytning (oppdeling) av de to fargene , altså at de har en viss kontrast mot hverandre....

E 12 er og en flue som fisker særs godt etter både ørret og harr fra sent juni og utover ( når vårfluene begynner å danse på vannfilmen , så den kan du og ha på minnet....

kanskje noen som laster opp bilde av denne E12 an ?

Pakker hackle til deg iløpet av morradagen... :D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives over , benytt dubbingen du har , skal du supplere , har Nordisk fine bokser med 12 farger for 149kr , rimligere enn å kjøpe en og en farge , bedre å spare å kjøpe en slik boks....

så er det noen farger du sikkert ønsker som ikke finnes i settene , dermed kan du heller kjøpe disse få løst.

Whiting hackle på vei.... :D

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...