Gå til innhold

Materiale til tørrfluer for ørret


Super

Anbefalte innlegg

Var så "dum" at jeg kjøpte et nybegynnersett for noen mnd tilbake og fant fort ut at ikke det var stort å spare på. Noe av utstyret kan jeg bruke i første omgang, men materialene som følger med er i grunn ikke noe å ha. Har lest noen andre tråder om enkelte nybegynnersett som bare har materialer som ikke blir solgt i utgangspunktet. Så nå må jeg ha materiale. Kan ikke bruke flere tusen kroner, så tenkte jeg skulle be om litt hjelp her. Har M&M fiske butikken i nærheten, så skal dra ditt å handle, men hva bør jeg handle der om jeg vil forsøke å lage de mest kjente tørrfluene? Har en ide om å ikke lage alt for mange forskjellige, men heller mange i forskjellige størrelser.

Tenkte på fluer som Rackelhanan, No-hackle døgnflue, Spent spinner, Parachute, Palmermygg, maur.

Er sikkert litt teit tråd det her, men har ekstremt lite erfaring, så sikkert en del andre fluer man bør ha med. Om noen har tips til materiale og/eller andre fluer jeg bør lage, så er jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så "dum" at jeg kjøpte et nybegynnersett for noen mnd tilbake og fant fort ut at ikke det var stort å spare på. Noe av utstyret kan jeg bruke i første omgang, men materialene som følger med er i grunn ikke noe å ha. Har lest noen andre tråder om enkelte nybegynnersett som bare har materialer som ikke blir solgt i utgangspunktet. Så nå må jeg ha materiale. Kan ikke bruke flere tusen kroner, så tenkte jeg skulle be om litt hjelp her. Har M&M fiske butikken i nærheten, så skal dra ditt å handle, men hva bør jeg handle der om jeg vil forsøke å lage de mest kjente tørrfluene? Har en ide om å ikke lage alt for mange forskjellige, men heller mange i forskjellige størrelser.

Tenkte på fluer som Rackelhanan, No-hackle døgnflue, Spent spinner, Parachute, Palmermygg, maur.

Er sikkert litt teit tråd det her, men har ekstremt lite erfaring, så sikkert en del andre fluer man bør ha med. Om noen har tips til materiale og/eller andre fluer jeg bør lage, så er jeg glad for det.

Rackelhanen: Kun polygarn i forskjellige farger etter ønske

No hackle: Finnes vel litt diverse varianter her, men trenger dubbing i ønsket farge samt noe vingemateriale (Cdc, hortehår eller duck quill om du går for originalen)

Spent spinner: Dubbing og vingemateriale (igjen litt varianter; polygarn, organza, cdc, oppbundet hanehackle)

Parachute: Dubbing, hackle og polygarn/cdc/hjort/drywing

Palmermygg/griffiths: Påfuglherl/dubbing og hackle

Maur: Mange varianter her...men til de enkleste trenger du bare dubbing og hackle.

Som du sikkert merker er det de samme materialene som går igjen...så blir egentlig ikke så mye du trenger å kjøpe. Skaff dubbing i litt diverse farger, en nakke i grizzly og brunt, polygarn, påfuglherl og evt. litt cdc og hjortehår så er du på god vei. Btw husk at du trenger kroker også...derp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi det altså igjen , "pakker" med dritt... >:(

Dermed er det eneste rette å kjøpe Nordisk sitt sett som blir sammensatt , bedre å betale for noe en faktisk bruker enn bare rask som en ikke får brukt.

hva med å klage på det hele ?

Kjøpte ei Lakse"pakke" nå , fikk Jarle & Bjørnar til å sette sammen 10 gode fluer for to elver jeg skal fiske i , det hele havnet på 2000kr så har jeg supplert med ytterligere 500, da blir det 2500kr , i dette er det ikke verktøy , men kun matrialer , som Whiting saddler og nakker , og hønenakker 4 stk tilsammen , floss, tinsel , tråd , lakk , fasan,rev,geit i flere farger , kroker , tuber og tubenål ( pro) ogen del annet.

Jeg får brukt alt sammen , og ikkeno rask , dermed blir dette det eneste riktige , at man faktisk betaler for det man trenger og ikke en masse mikk man ikke trenger.....

Men jada , jeg har gått på limpinnnen før jeg også- :) :)

Det er så dumt , at folk skal sko seg på andres uvitenhet....

En god kompis skulle ha seg ett sett , men endte opp med å kjøpe litt og litt , nå låner han min gamle stikke , mangler da litt , men har bare ting som virker .

Lykke til.....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn tråd er forresten slett ikke teit , det her ett forum , der DU kan lage deg en tråd , og andre kan hjelpe deg godt påvei , veldig kjekt igrunn ;D

dermed slipper du kanskje fellene fremover , så får vi håpe at folket strømmer til å svarer etterhvert som noe funderes på.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha klaget med en gang, men men, nå har jeg begynt å benytte en del av utstyret, så får heller ta lærdom av sånne kjøp. Andre som ønsker å starte med et nybegynnersett, bør kontakte noen som har peiling, så setter de sammen noe som passer dine behov.

Skal handle litt fremover, så blir det nok flere spørsmål til dere. Er topp dette forumet, mye bra folk og kunnskap, å ikke minst viljen til å hjelpe andre. Stor ros til FFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...