Gå til innhold

Tidlig eller sent i fjellet? Hva er best?


Gulars

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har fisket mye ørret i fjellet, og ser på dette som noe av det desidert beste fisket.

Det som imidlertid har slått meg er at jeg så å si aldri har møtt de helt store klekkingene. Nå er det kanskje for mye å forlange at det skal klekke 5 arter døgnfluer og 20 arter vårfluer samtidig når man fisker i grensetraktene mellom norge og sverige i midtnorge(ca 400- 700 m.o.h), men noe må man da kunne ønske seg...

 

Jeg har hatt på følelsen at jeg ofte har kommet litt på "halvdistanse", jeg har følt at jeg har kommet litt for sent for de første fine klekkingene, men samtidig til tider litt for tidlig for vårfluene.

 

Når det gjelder vårfluene har jeg vært så heldig at jeg i juli-august har kommet over helt uvirkelige mengder av Grandis, men det må da være noen skikkelige klekkinger av litt mindre arter, og ikke minst noen døgnfluer tidligere på sommeren? Hadde vært så sykt digg og kommet over noen vulgata eller baetissklekkinger tidligere på sommeren!!

 

Hva anser dere for den beste tiden for fjellfiske m.t.p muligheter for gode klekkinger. Nå er det sikkert litt vanskelig å si noen dato :) , det vil jo variere kraftig fra år til år, men kanskje noen har noen erfaringer de vil dele med andre?

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Gulars,

 

Må sige mig enig med JK: de gange jeg har oplevet skikkelige døgnflueklækninger i det nordlige Sverige (grensetrakterne mod Norge) har det været i den først uke af juli og vi har set nymfeskallerne ligge over alt på stein og i bakevjer.

 

Men, men, men det er jo unægtelig noe af en satsning at dra til fjells når man TROR sommeren er kommet der - specielt hvis man som jeg planlægger min fjellferie 4-5 måneder på forhånd.

 

Jeg har endnu ikke selv haft modet til at dra i slutet af juni, men kanske næste sommer. Indtil videre nøjes jeg med "to split the difference" og drar i første uke af juli. Når man midten af juli er døgnfluerne næsten færdige - i al fald i de trakter jeg fisker.

 

Har du flaks rammer du de første sommerdage i juni/begyndelsen af juli og døgnfluerne klækker kan du ha "ganske bra fiske" ;)

 

Jeg har dog bare ramt sådan helt rett 1 gang, men herregud hvor så (og fik) vi mye fisk! :D

 

Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...