Gå til innhold

Böcker.


Tordmulen

Anbefalte innlegg

Jag ska köpa en eller flera av dessa, har någon läst någon av dem?

 

Vad tyckte ni?

 

Engle, Ed ..."Tying small flies"

Hughes, Dave ...."Strategies for stillwater"

Merwin, John ... "Stillwater Trout"

Rowley, Philp ..."Flypatterns for stillwater : A Study of Trout, Entomology and Tying"

Stalcup, Shane ... "Mayflies, Top to Bottom"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lest Mayflies og den holder mål!

Knallbra bilder og kuule fluer, bør stå i hylla!

 

Philip Rowley ja, han har jeg mailet en god del med.

Virker hyggelig og kan sine saker, jeg har forresten et fluemønster på hjemmesiden hans. http://www.flycraftangling.com/

Byttet fluemønster mot noen ålreite bilder som dere får se snart.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg også bare kjenner boka til Shane Stahlcup, men kan også gå god for den. Vet ikke om det primært er fluemønstre eller stillwater strategies du ønsker å vite mer om. En meget bra bok som gir deg begge deler er "Presentation" av Gary A. Borger, men det var vel egentlig ikke det du spurte om.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg nesten ikke motstå fristelsen til å nevne et par-tre bøker til.

 

Gary La Fontaine har skrevet noen gode bøker, vil kanskje nevne "Caddisflies" og "The Dry Fly" spesielt. "Ørretjakt" av Pål Krogvold er en fin bok. "Lakefishing with a fly" av Ron Cordes og Randalf Kaufmann. Av mer romanpregede bøker om fluefiske kommer man jo vanskelig unna John Gierach uten at jeg skal nevne noen bøker spesielt. Det kanskje beste norske som er skrevet om fluefiske er "Fluefiske i skogens stille vann" av Alf Rønneberg. Da tenker jeg også på litterær kvalitet. Veldig trist at det ikke kan komme flere bøker fra den karen.

 

mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du "Flytying Masterclass" av Oliver Edwards?

Det er en fin bok med flotte fluer' date=' mange nyttige tips på bindeteknikker.

 

mvh

 

Rune[/quote']

 

 

denne bog fik jeg til jul af min kone, den er alletiders, hvis du ser den i Norge, så køb den, jeg købte den sidste i DK, hos GO-FISHING. som laver 5 kurser med Oliver Edwards om året. Der kommer ikke nyt oplag, men derimod nok snart en ny bog fra ham, så betænk jer ikke. I DK kostede den 368,00 da den kunne fås.

 

Ellers vil jeg sige, at de bedste bøger jeg har, er PREBEN TORP JACOBSEN´s Fluebinderbogen, Nymfefiskeri og Tørfluefiskeri

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Flugbindning på mitt sätt er en fantastisk bog som jeg fandt sidste år i 1. udgave, selvom 2. udgave indholder noget mere. er der nu megen forskeld på insekter i DK og NO. kun på tidspunktet hvor de klækker på.

 

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Tordmulen!

Fluene er kjedelige ja! Men det viktigste med boken er at man

finner tabeller for farger på døgnfluer og det finner man ikke overalt.

 

Brente vinger sucks eller "gått ut på dato".

 

Vi må huske på at boken er 15 år gammel.

(tror jeg, fikk min i 91 mener å ha sett den i 2-3 år før den tid)

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tordmulen.

Jeg synes Staffan Lindstrøms bok Bare et kast til er bra, mange andeledes måter å binde fluer på. Ellers er jeg enig i at den ultimate boka er Lennart Bregqvist sin. 96 sterke fuer som flyter av Pål Krogvold er veldig bra, har ikke fått skafet meg 96 sterke nymfer ennå, noen som har den, er den bra :?: :?:

Hilsen

Per Edvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hei Tordmulen.

Jeg synes Staffan Lindstrøms bok Bare et kast til er bra' date=' mange andeledes måter å binde fluer på. [/quote']

 

Dette er helt klart en genial bok, filuren er også meget meget dyktig til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives godt med å ha Leeson og Schollmeyers to bind som heter "Fluebindeteknikker" på bordet. Der finner jeg mye spennende om fluebinding. Kanskje ikke noe særligt om spesifikke fluer for mine forhold, men du verden for et utvalg i ulike teknikker.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...