Gå til innhold
  • 0

Nyflutted til Norge


emilgus

Spørsmål

Hei er nybegynner og ny i Norge er fra Island men bor nu i Algard og mine intresser er fluefisking og mere fluefisking, er noen der ute som kan svare noen sporgsmaler om fisking i dette omrade (Algard og omkring de og kannske Figgjo elva).

Eg vet at min Norsk er kannske ikke den beste men eg vil lære den sa vis noen svarer, svar pa Norsk, eller Islansk  :rolleyes:

venlig hilsen Emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og velkommen til forumet og Norge. Det er ikke ofte jeg er oppe i figgjo å fisker. Skjellbreidvatnet derimot er et greit tidligvann for desperate ørretfiskere. Ellers er vi en liten gjeng på 2-5 som kaster litt med diverse stenger ved roklubben i store stokkavann. Det er ennå for mye is til at vi har statet, men bør vel løse seg litt nå som det er 6+ grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

trur at det i Algard ormåde skal vera vanskelg å toppe dei røyene du har i profilbilete ditt.

Figgjo er lakse/sjøaureførande opp til demningen, litt uklart om du treng kort over algard sentrum. Det er masse vatn med liten fisk i området. Dersom du trekk litt lenger innover så finn du ein del vatn med fin bekkerøye. Store delar av aurebestanden vart utrydda i fjellområda her grunna sur nedbør. Har betra seg siste 10 åra men det er mange fisketomme vatn.

Gravatn og valevatn i Hunnedalen (inn mot Sirdal) kan gje fin røye, i Hunnevatn som ligg attmed vegen er det alltid fisk å få men ein del mindre fisk. Sjekk òg : http://www.504fiskje.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hei hei.

nå er jeg selv ikke så mye å fisker i ålgård/figgjo traktene, men litt har det blitt. har fisket litt ifra skolehølen som ligger bak figgjo hallen og et stykke oppover sånn ca til hotellet, her er det en splid på gang mellom grunneierene og kommunene, så her er det bare å slå seg løs. har fått en ørret og to der, men thats it. som tidligere nevnt så er skjelbrei en god redning for oss fiske sugne her nede. ikkje noe størelse å skrive hjem om, men bite villig fisk. sto i osen å testet en stang for to uker siden, å vips så blei det fisk. du har også svihusvannet, seldalsvannet og kyllesvannet i de to førstnevnte tas det stor fisk, ellers så har du hunnedalen/sirdalen som ikkje e for langt unna, men der må du vente noen måneder før det er isfritt. 504 fiske er heller ikke så langt ifra ålgård. der er det mange vann å velge i og muligheten for å komme i kontakt me storauren/røya er absolutt til stede. ellers så kan jeg vell nevne ryfylkeheiene som et ypperlig utgangspunkt. ja vet der litt langt og et stort område, men der finnes det stooor fisk. har brukt manger timer/dager/uker på å finne mine perler, men det var verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...