Gå til innhold

The Trekker Vise. Bra bindestikke?


GeirD

Anbefalte innlegg

Jeg har denne stikka , inkl midgekjeft( helt nødvendig på små fluer fra krok 16 og ned etter min mening)

Lampa som kan kjøpes til har jeg også , befriende godt lys......rotaryfungsjon liker jeg godt .

Pedestallen er litt lett( stikka flytter på seg om man er litt hardhendt) , ellers er dette ei bra stikke....

har vurdert regal revolution til høsten igjen , men er usikker om jeg skal bare fortsette å bruke trekkern etter at jeg nå fikk kjøpt til denne midge-kjeften. går i en håndvending å bytte kjeft...

Bobbinholder inkl i prisen , kjøpte mitt på Nordisk , lampa har utgått men det kommer en erstatning....Lampe anbefales på det varmeste , utrolig bra lys , og slår du den av , finner man ut at dette er avhengighets skapende .

Flott stikke om man liker rotary-fungsjon.....justering av kjefthøyde for ulike krokstørrelser slik at skaftet blir i center ,  , det aller viktigste er at vinkelen på kjeften er gjennomtenkt , slik at trådholdere , verktøy etc ikke kommer borti stikka under binding , den gir god plass under og rundt der en skal jobbe.

enkel å justere inn til ulike krokstr....her er Regal hakket mer brukervennlig.

for 2350 kr ( pluss lampe) har ikke jeg sett joe som er nefvneverdig bedre....( OG TILGJENGLIG)

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Det var akkurat bredden på kjeften jeg stussa litt på, ut fra bildet. Den så litt kraftig ut. "Midge-kjeft" er ekstrautstyr, ser det ut til, så da kommer det 500 NOK i tillegg. Om jeg ikke sliper ned originalkjeften(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalkjeften har rett tange ytterst , så du fester små kroker i den også ,så egentlig trenger du ingen tilleggskjeft....Jeg bandt veldig mye smått når jeg kjøpe den , og syntes den var litt butt i enden , slik at mye av kroken skjules.....

derav kjøp av annen kjeft....men ja den koster 500kr , det jo an å prøve å forhandle seg til en god pris på denne om du kjøper den med stikka.

Dette med mye org ekstrautstyr , samt lampa syntes jeg er genialt( lampa koster 900 alene så det finnes jo andre alt. her , det fine er at flytter su stikka , så lyser det i samme vinkel når du begynner å binde igjen.

Binder du mye epoxyfluer bør du ha en slik rotarystikke , om ikke er ikke kostnaden opp til Regal veldig høy ( om du feks har ferdig rigga arb stasjon med godt lys.

Regal Revolution er stikka jeg går for om denne skal byttes ut , den koster 4k og har rotaryfungsjon men er rett(90grader vinkel på kjeft/arm)

Nå har jeg ikke tenkt til å bytte da jeg er fornøyd med den jeg har , basen kunne dog vært tyngere( eller jeg må gjøre noe med friksjonen på bordet mitt kanskje)  Her finnes det antiskli løsninger , og jeg er noe hardhendt ved binding også.

På større krok er dk originalkjeften helt suveren , med sine spor til krokene opp til 8/0 som skulle klare seg for de fleste , hakket før kleppekrok... ;D

Siluettplata koster 299 og er også helt uunnværlig når man begynner å bruke det.

Jeg kjøpte en Apex først , men likte ikke denne pga den bratte vinkelen i kjeften , så jeg bytta og uten å binde på den , dagen etter til denne dynaking stikka , angrer ikke for det selv om den kosta en snau tusing ekstra.

med dk s vinkel får man trådholder etc lengere unna fot/øvrige stikkedeler noe som gir en opplevelse av større plass til rådighet ved binding...... matrialfjør følger med i prisen , bobbinholder også , så sånnsett får man mye for pengene her.

Ved bruk av tubenål type pro , så kan man sentrere nåla helt i center ved å justere kjevehodet i ett spor slik at det er helt rett , nåla sitter også bom fast , ( kappet til min så den passer slik at jeg får tubens bakende nærme kjeften , og derfor mindre svikt i nåla) , slik at med std kjeften , om man velger PRO sytemet , har man en rimlig inngang som er fullfungsjonell til tubefluebinding.

Når vekta på pedestallen er nevnt , så må det sies at jeg har veldig glatt bordplate , og må så lenge jeg bruker pedestall sikkert finne en løsning her med gummiduk etc for å uansett få bukt med problemet , knottene er av gummi under , men de er nok laget såpass harde at de ikke skal kunne sette flekker på bordflater etc , så jeg har nok ett annet problem på binderbordet enn bare at foten er lett , bare sånn at det er nevnt.

Om du har strukket budsjettet allerede , så syntesjeg denne stikka er ett meget bra kjøp , kunne du tenke deg å bruke ytterligere litt penger , så kan Barracuda være ett velg , eller regal Revolution......Årsaken til at jeg ikke nevner std regal stikker er rotaryfungsjon , rundt sin egen akse , slik som på de vi snakker om her , de roterer de og , men ikke like fint som dynaking og revolution når man snakker om å legge ribbing osv på laksefluer noe jeg binder mye av.

Barracuda har og en stegvis rotaryfungsjon som lar deg rotere i 6-8 hakk ruindt 360grader , slik at du kan stille strammeskruen mindre , og enda få stikka til å stå på sine 6-8 plasser på sirklen , Trekkern har trinnløs , så den må justeres til med en skrue og har likt press uten hakk rundt hele sirkelen , kan jo foretrekkes det også , spesiellt ved ribbingpåføring.

Har du 4k å blåse på stikke , og kan tenke deg å betale ekstra for annet utstyr utover dette , kan Regal Revolution være ett glimrende alternativ....

Syntes du at budsjettet er vel nådd , og det klarer seg , gå for trekkern.....Kvaliteten på dk kjeftene er like bra på alle sammen , og det er relativt rimlig  å kjøpe kjefter , kontra både regal og HMH når kjeften er gått fløyten....( det tar jo mange mange år uansett med vettug bruk)

Lykke til med ny stikke.....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innlegget ditt i innledningen , du kan jo høre med Nordisk fiskeutstyr om å få den levert kun med midgekjeften,,,,,den tar fint opp til krok 6 i allefall , kanskej du da kan slippe utlegg til ekstra kjeve i det heletatt.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste du skriver, Espen. Anvil Atlas ser ut til å være et alternativ. Fin, liten kjeft. Synes den ser bra og robust ut. Men vinkelen på hodet er for bratt. Apex er vel ikke så bratt? Mente du Atlas, kanskje?

Er det mulig å slipe ned standardkjeften på Trekkeren og lage den spissere, tror du? Men jeg foretrekker jo glatt gripeflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte som Tor-Arne nevnte lenger opp i tråden, Trekkerstikka for et par måneder siden. Jeg har bare standardkjeften til den og forstår ikke helt saatvedt sine uttalelser vedr. låsing av små kroker og at kroken blir skjult av kjeften. Jeg har vel bundet noen hundre fluer på stikka nå, ned til krok 20, og har faktisk slått fra meg tanken om å kjøpe en midgekjeft til stikka. Saken er nemlig den at standardkjeften på Trekker`n låser like godt i hele bredden. Med andre ord så kan du feste kroken helt øverst i kjeften og få hele kroken fri. Til og med i de minste størrelsene, og i tillegg kan jeg låse store laksekroker i den. Men for all del, om du bare binder små fluer, fra krok 10 og nedover, så vurder midgekjeften.

En annen fordel med stikka i forhold til andre rotarystikker jeg har prøvd, er at den gir god plass til venstrehånda, og som saatvedt nevner, den har også et spor i i armen til kjeften slik at du kan justere den opp(eller ned)og få enda bedre plass.

Men det aller viktigste for meg er at kjeften låser kroken godt uten at du trenger å stå på stikka. Og det gjør Trekker`n og da er jeg fornøyd. Ei veldig bra stikke i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Midgekjefte er de uten "grooves". Vanlig som følger med holder kroker fra 20 oppover. Enig at det er mer komfortabel med midge claws for fluer mindre enn 16. Husk at der står i manual. "Don`t adjust the tension with the conical srew while the lever is closed." Som bety du skulle instille "tension" trinn for trinn med å teste, men mens du faster må du åpne kjefte. Uffa, håper min norsk er forståelig.

Dyna-King webside er nede akkurat nå, men her fand jeg bilde av de forskellige kjefter. De to på venstre side er Midge Claws og den tredje er vanlig modell. Finnes to forskjellige størelse. En for Trekker osv. og den større for Supreme / Professional osv. Jeg Bruke Supreme Vise. Litt mer flexibel for min behov.

http://www.fishingmegastore.com/images/flytying/vices_accessories/dyna-king/midgejaws.jpg

Mvh,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...