Gå til innhold

Fjellduken - Jerven VS. Helsport


Petter L

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte på tilbud Helsport. Har bla. løse armer. Har fått god kritikk i test.

Vekt er viktig på tur. Min ligger i skapet ubrukt. På turer høst og på fjellet benytter jeg telt. I skogen benytter jeg tarp fra Hilleberg (650 gram) + ev. en myggsekk som veier 400 gram.

Sikkert fint for jegere som sitter på post hele dagen, men trenger vi fluefiskere en fjellduk? Da vi speider etter vak så er været ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har helsport sin versjon. Jeg bruker denne under elgjakta og har den ellers i sekken på alle lengre turer i skog og mark både sommer og vinter. Vekta betyr mye på gå turer. XXl har en billigversjon fra helsport til 300 nok. UTen armer og hette men funskjonell og lettere enn pro versjonen. Helsportversjonen med armer og hette er svært bra under jakta. Ellers har jeg alltid et gravstedlys og en eske fyrstikker i posen til fjellduken. Dette lyset er nok til å fjerne kondes og jeg tror også det kan øke tempen inne i duken noen grader. Sett lyset mellom beina sånn cirka under knærne og tenn på. Bruk av t-lys er også en mulighet. 3 t-lys brennende under knærne og du har ca 20 grader høyere temp.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fint for jegere som sitter på post hele dagen, men trenger vi fluefiskere en fjellduk? Da vi speider etter vak så er været ok!

Hvorfor ikke ?...er da en god forsikring. Kan jo være ganske stort vær og temperatur skifte mange steder i dette landet ,i løpet av minutter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.

Om jeg forstår dere rett så er kvaliteten på Helsport sin model god.. den tåler å bli brukt selv om den har en lavere pris enn jerven

Grunnen til jeg vil anskaffe meg en duk er at jeg har en del dagsturer alene på hardangervidda. Er da ganske greit å ha noe som beskytter en mot vær og vind samt varmer dersom man skulle skade seg eller bli overasket av uvær. Jeg har Jerven Fjellduken Thermo Extreme fra før som jeg har med meg på skiturer, men denne blir litt i største/tyngste laget til bruk sommer/høst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.

Grunnen til jeg vil anskaffe meg en duk er at jeg har en del dagsturer alene på hardangervidda. Er da ganske greit å ha noe som beskytter en mot vær og vind samt varmer dersom man skulle skade seg eller bli overasket av uvær.

Helt enig!!! Hadde selv tatt med duken på sånne turer. For meg er turen Tinnhølen T/R 70 mil. Mine turer dit går derfor over mange dager, med telt. Veier og styrer, for å ha en sekk en orker å gå 4 -5 timer med.

Mine dagsturer foregår i Nordmarka, så ........................ Misunner deg dagsturer på vidda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...