Gå til innhold

Krokstørrelser


stemelli

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvordan skal man bestemme krokstørrelsen på div. fluer ?

 

Har laget en god del klekkere i vinter med beskrivelser fra bøker etc. og brukt krokstørrelsene som er oppgitt der. Var på fisketur i ett stort vann i dag og der fikk jeg en aha opplevelse. Fluene mine var altfor små :shock: i forhold til de som jeg fisket opp med hoven. Det manglet iallefall to st. på klekkerne og 2-3 på døgnfluene. Fisken giddet ikke engang å se på fluene mine lagnt mindre smake på dem. Han bare lo :evil:

 

Er som sagt nybegynner i fluebinderfaget.

Må man lage fluer til det enkelte vann ?

Varierer størrelsen på fluene ifh. til størrelsen på vannet ?

Kan en og samme flue fks. Baetis variere i størrelse fra st 10 - 18 i ett og samme vann ?

Bør man fiske med de største hvis ikke fisken er spesielt selektiv ?

 

Mange spørsmål dette, men jeg følte meg ikke spesielt lur der jeg satt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok mye bra der, men når det gjelder myggklekkere står det jo st 16 og nedover. Målte en i går og den var 1,4 cm. blir ca st 10 det blir det ikke?

Skal nå på tur opp dit igjen og er nå litt bedre forberedt , har med klekkere i st 10 - 14 etter anbefalinger .

Tar fremdeles imot tips og råd.

Takker sage26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok mye bra der' date=' men når det gjelder myggklekkere står det jo st 16 og nedover. Målte en i går og den var 1,4 cm. blir ca st 10 det blir det ikke?

Skal nå på tur opp dit igjen og er nå litt bedre forberedt , har med klekkere i st 10 - 14 etter anbefalinger .

Tar fremdeles imot tips og råd.

Takker sage26.[/quote']

 

de fleste steder jeg har lest står det mygg fra str 12 og mindre... ofte veldig liten mygg som klekker utover sommeren.

 

baetis klekker vel kun i rennende vann,,det finnes flere forskjellige baetiser, klekker 2. generasjons på ettersommeren.

 

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=82&mode=thread&order=0&thold=0

 

noen døgn fluer klekker kun i rennende vann og .marginata og vespertina er i de fleste vann,,noen døgnflue arter er kun på øst landet.osv.

 

det er ikke noen samenheng på str på vannet og str på innsektet vil jeg tro..

 

i en del vann tar små fisk det som du byr den på ofte,,verre med stor fisken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...