Gå til innhold

Boksjø


Ole-Jørgen

Anbefalte innlegg

Er en ganske stor innsjø som ligger mellom norge og sverige. Finner den største delen av vannet i Norge ved Halden. Er et vann som også rommer andre fiskearter enn ørret. Mener det går både abbor og gjedde der. Er muligens et vann som man bør ha båt eller kano for å få fisket effektivt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok et par sjøer mellom, gitt, men samme vassdrag:

Nordre Boksjø, søndre boksjø, elv, nordre kornsjø, mellan kornsjø, søndre kornsjø, kynneelv med Busjøen, søndre Bullaren, Nordre Bullaren, Gatetjernet, Kirkevannet, Rørselva, Enningdalselva, Rødsvannet og så endelig Berbyelven ;)

er noen fiskehinder underveis, så du får neppe Boksjø-ørret i Berby ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men Berbyelva renner opprinnelig ut fra Nordre Bullaresjøen. Før elva får navnet Berbyelva er den innom flere kriker og kroker med forskjellige navn. Etter Nordre bullaresjøn kommer Gatetjernet, Strømsund, Kirkevannet, Rørselven, Enningdalselva, Rødsvannet, og ut derfra igjen får elva navnet Berbyelva.

Elva renner så ut i Iddefjorden, ved Tangholmen.

Har aldri fisket i Boksjø, er det fin ørret der? Har hytte oppe ved Skogskroken, så jeg er mye i området gjennom hele året. Vet det er Gjedde, abbor og sik i Nordre Kornsjø ihf.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var i alle fall det oppklart :)

Har fisket i boksjøen kun to ganger og begge gangene var det på svenskegrensa. Er litt håpløst å komme frem der med bil, må nesten regne med å gå litt da det er satt opp bommer veldig mange plasser. Men se på et kart og prøv litt frem, så bør det ikke bli så mange km å gå. Første dagen jeg var der, fikk jeg 2 stykk, den største på rundt 700 gram, så vet ikke om det går noen kjempestore der ute. Er sikkert noen som har fisket mer der som kan svare på det. Uansett så er det en veldig fin innsjø, men kanskje en fordel med kano/båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen kast i lysevannet, som ligger like ved, men ikke fått annet enn abbor her enda. Fattern mener det er ørret i dette vannet også, ihf tidligere. Vi har hatt hytte i området sidet 1977, så det er lenge siden han var der sist. Skal ta turen innom boksjø neste gang jeg er der nede, og post gjerne rapporter om  fisk du tar der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i Berbyfjella idag, hadde med meg junior, og en kompis. Fisket bare en time fra 13-14.  Så ikke mye aktivitet noe vak her og der, men for mye vind får ta noe av skylda :rolleyes:. Fisket derfor dypt. Fikk 4 på ca 250 gram. mistet en som må ha vært borti kg og vel så det. hadde ett skikkelig utras ;D mistan etter 20 sek.  :-\ Morro med brownies. synd det ikke ble noe på tørt. Sprettet ene fesken, og den var full av grønne biller, mæver, og masse døgnfluevinger/graut. ikke så sellektiv. vannet var varmt så den har vel gått å rydda på kvelden natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakka med litt forskjellige, virker som søndre del av søndre boksjø på norske siden tilhører noen overklasse folk fra Oslo som ikke vil dele. Svenske siden er vist likedan. Men øvre del på norskesideb skal det være muligheter for fiske. Fikk nummeret te en kar jeg skal høre med ang det. Kommer tilbake på den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på du deler dette med oss, Rolf! Skal en tur nedover på hytta til helga, men det blir nok vårfluefiske ved en hemlig liten godplass denne gangen. ;)

Lurer på en sak..

Der enningdalselva begynner, ved svingen camping. Jeg og en kompis var der å fiska for to uker siden. Observerte vak på brekket der oppe og vi lurte på om det kunne være ørret. Etter å ha løst inn fiskekort i vannet ovenfor lurte vi oss ned på brekket for å se hva som sto der. Det eneste vi fikk var noe mortelignende greier, blank kropp og svart rygg. Noen som vet hva dette er for fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg hører om noen som har fått kjeft for å fiske i søndre, veldig dumt om det egentlig ikke er tillatt å fiske der.  Er vel det eneste stedet som er sånn noenlunde tilgjengelig.  Men det går jo alltids å sette ut kano/kajakk i sørenden og padle seg nordover, men da bør man vel helst ha mer tid på seg enn en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant. Er fort noen timer padling, men en kompis skulle sjekke opp litt med noen veier med bom osv. Men er jo trist at de skal stoppe oss som ikke gjør store innhugg i vannet men fiske med garn og sikkert ikke spise alt samt at de sikkert dreper noe unødvendig! Men sitter man på retten kan man jo gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...