Gå til innhold

Materiell til mine første tørrfluer!?


Tossen

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Med tanke på tørrfluer så er det kjekt å kjøpe seg en Syntetisk nakke, fra for eksempel Withing. Grizzle er et godt allround hackle.

Med tanke på tørrfluedubbing så annbefaler jeg Guideline sin Superfine dubbing. Men Staffan sin tørrfluedubbing / samt alpakkadubbing er også bænkers.

Ellers så er det masse kjekt stæsh fra kjendte mærkevarer :D

Hvilke fluer tenker du hovedsakelig på å binde? Døgnflueklekkere? Duns? Vårflueklekker? Fullutviklet vårflue?

mvh

Victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :D

Med tanke på tørrfluer så er det kjekt å kjøpe seg en Syntetisk nakke, fra for eksempel Withing. Grizzle er et godt allround hackle.

Med tanke på tørrfluedubbing så annbefaler jeg Guideline sin Superfine dubbing. Men Staffan sin tørrfluedubbing / samt alpakkadubbing er også bænkers.

Ellers så er det masse kjekt stæsh fra kjendte mærkevarer :D

Hvilke fluer tenker du hovedsakelig på å binde? Døgnflueklekkere? Duns? Vårflueklekker? Fullutviklet vårflue?

mvh

Victor

Takk for tips!

Jeg tenkte jeg skulle begynne med døgnflueklekkere og duns. Vet ikke hva som er smartest å begynne med!? Jeg har bindet en del nymfer, og føler at neste steg er tørrfluer.

Noen nettbutikk/forhandlere jeg bør henvende meg til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg tenkte jeg skulle begynne med døgnflueklekkere og duns. Vet ikke hva som er smartest å begynne med!? Jeg har bindet en del nymfer, og føler at neste steg er tørrfluer.

Noen nettbutikk/forhandlere jeg bør henvende meg til?   

Nordisk Fiskeutstyr er en av sjefsbutikkene på dette. Tar du en telefon dit så vil de hjelpe deg - garantert :)

Men hanehackel, CDC, antron, polygarn, tørrfluedubbing, chenille, rådyr kommer du langt med. Litt foam, biot og krystal flash er også kjekt :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er kroker :)

Til duns vil jeg annbefale Tiemco 102Y i str 13 - 15 - 17 -19

Til Klekkere vil jeg annbefale Tiemco 2487 i str 12 - 14- 16 18

Ellers så finner du Tiemcos forskjellige krokvarianter på Guideline sine hjemmesider :D

victor

Ville brukt TMC 212Y til klekkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle starte fra begynnelsen, ville jeg ha tatt en runde her på siden og plukket ut de mønstrene jeg først og fremst ville startet med og satt opp en handleliste over materiell basert på materialbeskrivelsene. En grei måte å skaffe seg et startsett med vanlig Fly-Rite dubbingmateriale, kan være å kjøpe en dispenser med 12 forskjellige farger, da har du til det meste. De to nakkene jeg har brukt mest er, Grizzly og Cochman Brown. Kroker er litt dyrt i starten, men Tiemco`s 2487, 212Y, 102Y og 100 i størrelsene 10 til 14 alt 13 til 17, bør dekke det meste til å begynne med. Trenger du stikke, kan du få kjøpt ei Danvice med helt ny kjeft for 500,- av meg. Lykke til med en utrolig artig hobby.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...