Gå til innhold

Hatch V.S Galvan..... hvordan velge ?


saatvedt

Anbefalte innlegg

Hei , vurderer ei ny snelle , den skal ha stooor spolediameter , så jeg velger nok ett hakk over den lina som er anbefalt , dermed er vekten også avgjørende.

snellestørrelse er til line 7-10 wf

Hatch er flotte saker , men så har jeg tittet litt på snellene fra Galvan , disse er jo også sabla fine....

Har du noen meninger om disse snellene , så gi lyd fra deg i denne tråden , hvorfor jeg bør velge det ene kontra det andre osv er interessant , innspill blir veid opp i mot ett kjøp , da begge ev blir bestillt på nett.

Begge snellene blir alternativt bestillt i klar/blank utførelse.

Nå er jeg spent om det sitter noen Hatch og Galvan fans der ute.....?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig den rossen der Raymond.....

Men som du sier , alt nevnt i denne tråden er vel highend å regne blandt snellefabrikantene , så man trår neppe feil med noen av de.

Galvan har jo ett rått utseende , og ekstremt lav vekt i forhold til str-.

Fordelen med hatch er at det finnes Norske forhandlere om noe går galt.....

Nå tror jeg vel ikke at noe går i stykker på noen  av disse snellene , bortsett fra egenforskyldt somå miste i bakken etc , noe hverken hatch , ross eller galvan kan noe for.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanquish er ei flott snelle , men i str jeg vurderer koster den det dobbelte av galvan , om jeg tar inn en selv ,av galvansnella.

Mulig vq er noe billigere sammenliknet med galvan , fra samme sted..... Lamson har min lokale pusher , og er ikke så kjip mot han , at jeg går over dammen etter ei sånn ei , når jeg heller kan gå over gata.....

så var det prisen da....

Har en kompis som har vq til sjøørrett , flotte saker bevares ,men har såpass mange Lamson s etterhvert at søken til noe annet har meldt seg , tross at jeg aldri aldri har hatt krøll med saker fra Lamson

Skjønner at du sikler Tore , på denne , kjempeflott snelle.....

Sammenlikner jeg Lamson , opp mot mine Nautilus-sneller syntes jeg sistnevnte virker mer solid , og veier en hel del mer enn samme snellekap i Lamson....

Jeg er gla i Lamson , ikke misforstå , det var bare i søken etter noe helt nytt som ga meg ivern til disse snellene fra Galvan, og forsåvidt Hatch , som ogaså er noe vanligere på berget enn Galvan torque

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Fikk høre av noen her på forumet (Børge?) at det har vært et par episoder hvor Vanquishsneller har eksplodert under kjøring av fisk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nytt galvan bilde..... alle bilder fra google er jo s¨å små-.

Dette er tournament snellene; tror nok det er standard Torque du er ute etter; som feks T8, fortsatt en grei spolediameter på 4.00".

Galvan lager supre sneller; men av de to ville jeg absolutt gått for Hatch; spesielt siden du nevner bruk i saltvann. Torque virker bra i saltvann også og det er mange i statene som sverger til disse til saltvannsfiske. Men personlig føler jeg at Hatch er bedre egnet grunnet en mer solid konstruksjon og brems... men den koster mer i form av vekt.

Hva med nautilus NV med en G spole? Da har du fra 4.00" diameter og en fantastisk lett konstruksjon med bla Titan og Karbon totalt vekt på  8/9 og G7 spole på 6.6oz !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NV G7 er ett alternativ...... selvsagt må vi ikke glemme det.

Hatch også , men er ikke galvan , med sine størrelser beregnet på saltvannsfiske ?

Jeg skal ikke ha tournament , men vanlig torque som du nevner.....

det blir i så tilfelle en t 10 om det blir noe.....

vekten er særdeles hyggelig , men er selvsagt ikke avgjørende , snella må være såpass tøff at den tåler stor laks , tarpoon og selvsagt bonefish ...... jeg skal ha ett wf9 på og nok backing , uten å benytte gelspun , for det syntes jeg er noe dritt....

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så hadde nok JEG valgt en Danielsson HD først, eller en Nautilus CCF. Eller for saltvann muligens en Shilton, som jeg har hatt lyst på lenge. Jeg har en Hatch ørretsnelle, og den er sykt tung (246 gr med snøre), og lugger i bremsen.

Har aldri sett de Shilton snellene før, skikkelig snasene!

Hvordan er kvaliteten på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så hadde nok JEG valgt en Danielsson HD først, eller en Nautilus CCF. Eller for saltvann muligens en Shilton, som jeg har hatt lyst på lenge. Jeg har en Hatch ørretsnelle, og den er sykt tung (246 gr med snøre), og lugger i bremsen.

Har aldri sett de Shilton snellene før, skikkelig snasene!

Hvordan er kvaliteten på disse?

Super tipp topp! Mange hard-core saltvanns FF'ers som sverger til Shilton nettopp pga det. Ble første gang tipset om merket fra en fyr som har årlige ekskursjoner til eksotiske farvann med monster-stor fisk. En favoritt blant flere av marlin-fiskerne her nede også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , ser det kommer mye snasent opp her nå , shilton var nytt for meg .

Når det gjelder Galvan , så har de også holdt på en god stund , Nautilus trår man slett ikke feil med , og de er nok mer robuste enn feks alle modellene til Lamson ( og tyngere) , NV serien er jo litt spesiell selvsagt , med sine ultralette spoler....

Har en ccf 12T , den er for tung for enhånds etter min smak , 480 gram m line.

Og min ccf dd12 er veid med line til 330gram , så den er i allefall levlig......

CCF snellene er i fantastisk kvalitet , og blir neppe overkjørt av andre ting , uansett merke.

Jeg får fundere litt på Galvan , jeg innrømmer at jeg er veldig nysgjerrig på slike ting det ikke florerer av , og dermed må man , kanskje bare velge , og heller gå skoa av seg derom sakene streiker , det er en sjanse å ta , om man alltid skal safe , oppdager man aldri noe nytt,.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hatch er dønnsolid! Men veldig tunge. Veide nettopp min Typhoon, og den endte på 248 gram med 5'er snøre. Altfor tungt til å bruke på f.eks. Z-Axisen min, eller CTS stengene mine. Den funker OK på SP'en siden den er ganske framtung. Ikke sikker på vekt i forhold til andre sneller i tyngre klasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt foer: Hatch er tung som bare det, men flott bremsesystem. God brems hoerer jeg ogsaa Galvan har, og skal du ha STOOR spolediameter ville jeg gaatt for den da kan du lett gaa opp to klasser i forhold til stanga og ha en snelle med riktig vekt - Eller en Stoor Nautilus NV med grunn spole kanskje.

Den stoerste bakdelen med Hatch bortsett fra vekt, som ingen har nevnt, er at snellefoten er en del av snellehuset, og dersom du er saa uheldig aa miste den fra litt hoyde, vil den mest sannsynlig falle paa snellefoten som da boyes altfor lett (alu er myykt tross hva alle sier.....). Da er det fint aa bare bytte ut foten...Trust meg, det KAN skje......Jeg har en Tibor Light som venter paa ny fot...

Jeg liker ogsaa Danielson HD som er nevt, men IMHO glem Ross paa stoerre sneller enn til oerret og sjoeoerret - de har desverre ikke perfeksjonert bremsesystemet sitt paa tyngre skyts IMHO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ross har da et godt navn på stor fisk også. Her er 10 reviews fra kunder:

http://reviews.basspro.com/2010/10200676/ross-reels-usa-ross-reels-usa-momentum-lt-fly-reels-reviews/reviews.htm

Jeg har også en kompis som har brukt de til alt fra Bonefish til Napoleon fish, og han har aldri hatt problemer. Selv på ukesturer hvor snellene har fårr null vedlikehold. Så jeg tror nok de holder må til mer enn ørret og sjøørret. Som strengt talt ikke krever mye av utstyret...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...