Gå til innhold
  • 0

Tilslag nedstrøms nymfefiske..


Anders WS

Spørsmål

I går var jeg en tur ute i regnværet og ble tvunget til å fiske med nymfe ettersom det var lite vakaktivitet. Kom i kontakt med en del fisk, men det var bare et fåtall som ville sitte på. Endte opp med et par 300-grammere.

Det som derimot var problemet, var at jeg følte det var totalt tilfeldig om fisken ville sitte på eller ikke når de tok i svingen eller under inntrekket. Jeg prøvde å stramme opp så fort jeg kjente at det var kontakt, men dette er kanskje feil? Iom at jeg allikevel har en viss kontakt med flua, mener jeg. Hvordan gjør dere erfarne fluefiskere dette?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

E ikkje harde tilslaget som skal til for at fisken sitter ved nedstrøms nymphefiske. Berre la den kroke seg sjølv, og når du kjenne at du har godt kontakt, så kan du gje fisken eit lite tilslag for og sette kroken :)

Fisker du oppstrøms så blir det som Tmags skriver. Meir konsentrert og nøyaktigt tilslag, og e du litt for seint ute, så e fisken borte. E ikkje alltid mange sec den har imitasjonen i munnen før den spytter ut igjen :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

I går var jeg en tur ute i regnværet og ble tvunget til å fiske med nymfe ettersom det var lite vakaktivitet. Kom i kontakt med en del fisk, men det var bare et fåtall som ville sitte på. Endte opp med et par 300-grammere.

Det som derimot var problemet, var at jeg følte det var totalt tilfeldig om fisken ville sitte på eller ikke når de tok i svingen eller under inntrekket. Jeg prøvde å stramme opp så fort jeg kjente at det var kontakt, men dette er kanskje feil? Iom at jeg allikevel har en viss kontakt med flua, mener jeg. Hvordan gjør dere erfarne fluefiskere dette?

Anders

Selve kroken er mer avgjørende enn hvordan du gjør krokinga. Vent til du kjenner den er på og løft stanga bestemt. Drar du til for tidlig blir det ofte bare tull. Og kjenner du et "dunk" så bare fortsett og ikke gjør tilslag. Den kan nemlig komme igjen. Det gjør den ikke om du gjør tilslag og er for sent ute. Men kroken er altså viktigst så lenge du har skikkelig kontakt med flua. Du vil nok likevel aldri få alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...