Gå til innhold

Fant store mengder lakselus på sjøørretsmolt i hardangerfjorden


Anbefalte innlegg

Er vel sånn det blir når vi har en miljøvernminister som reiser rundt til alle verdens kroker og krinkler og deler ut skattepengene våre. Sannsynligvis med forhåpninger om å få spikra opp en statue av seg selv et eller annet sted.

Hvorfor bruke 5 øre på villaksen, når vi kan bruke maange millioner på kjempesalamanderen. Sistnevnte er jo utrydningstruet!

Nei! Politikerforakten brer seg. Hva skal til for å få slutt på denne galskapen? Hvorfor tar ikke politikerne grep? Er det så mye mer vanskelig å bruke penger på å BEVARE villaksen enn å sende halve flyvåpenet nedover på 48 timers varsel for å BOMBE en despot?

Handlingslammet i ene øyeblikket, handlingskåt i andre? Jeg skjønner det bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et land som har et styresett som består av sosialister og kommunister, og det de er eksperter på er å bruke penger på PISS. Hadde vi fått inn noen andre så KANSKJE mer mine ord kanskje hadde det blitt bedre. Nå må først og fremst fiskeriministeren gå, hun er jo medeier i oppdrettsnæringen så er jo så korrupt som det f**n meg blir. Man burde slutte å sløse bort penger på alt mulig piss som f.eks. kongehuset, og faktisk bruke noe på fornuftige ting som vill laksen som igjen kan tilltrekke seg turisme og dermed betale for seg selv i lengden. Noe kongehuset aldri kommer til å gjøre. Jeg leste et sted hvor mye som gikk til kongehuset og husker jeg ikke feil var det mellom 150m og 250m kroner. Det er latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet blir nok bare verre hvis FrP og Høyre vinner valget. De er positive til økt produksjon av oppdrettslaks. Og det er overhodet ikke noen bærekraftig næring vi snakker om. Oppdrettsnæringen tømmer havet for fisk for å produsere laksefor. De forsøpler bunnen med lakseavføring, matavfall og medisiner. Rømt oppdrettslaks svekker i aller høyeste grad villaksstammen. Usunne gener blander seg med gener som har tatt hundretusenvis av år å utvikle. Den villaksen vi har i dag er sannsynligvis smittet med usunne gener fra oppdrettslaks som har gytt.

Jeg tror nå at dette er en irreversibel prosess. Dessverre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Sosialister med snev av kommunisme er vel nettopp den verdi bevissthetskategorien som trengs mer av får å redde laksen..........og oss selv. Bra innlegg Nils og Morten!

Jo, takk for det Marbakken :-).

Problemet er vel ikke det politiske styresettet vi har, men det er politikernes manglende evne og vilje til å gjøre noe med det. Hva er det som gir mest klingende mynt i statskassen og arbeidsplasser? Uten tvil oppdrettslaksen. Det er nok et eksempel på at økonomi kommer foran miljø. Det finnes ikke engang rom for alternative løsninger. Lukkede og landbaserte oppdrettsanlegg, det vil ikke politikerne ha. Likeså med sterilisering av laks, alternativ foring (innlandsfisk annen føde). Vi har nå 10 ganger så mange oppdrettslaks som villaks. Oppdrettslaksen svømmer etter min mening i usikrede merder, fortærer astronomiske mengder fisk som er trålet opp fra havet, sprer enorme mengder med lakselus og avfall, smitter sykdommer over på villaksen og det meste foregår som det alltid har gjort.

I Valdres gjorde man et estimat, og fant ut at oppdrettsfisken der slapp ut like mye kloakk som 20.000 innbyggere.

Urenset rett i drikevannet. Da ble det påbudt med landbasert oppdrett. Og oppdrettsnæringen i Valdres lever fortsatt i

beste velgående.

Hvorfor skal det være så vanskelig å få til lønnsomme og bærekraftige løsninger for oppdrettslaksen?

Det som uansett er helt sikkert, er at de ikke kan fortsette på denne måten, for da er arvesølvet snart borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driter i det :-\dette er desverre en upriotert sak for pissemaurene som styrer dette landet....Man må gå til drastiske aksjoner foran stortinget ol.få media og folket til å innse problemet-uten masseopplysning skjer det ihvertfall ingen ting!! Og gjerne aksjoner ala Frankrike-Spania,de er flinke til å spre budskap på en høylytt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en artikkel på nettet, hvor Vegard Heggem uttalte at bestanden til den nord-atlantiske villaksen var redusert med 70-80% de siste 30 årene. Hvis det fortsetter slik, er det ikke mange år til laksebestanden kollapser. Da sitter vi igjen med fjøslaks og en oppdrettsnæring som gnir seg i hendene.

Rød-grønn regjering liksom...de har for all tid mistet min respekt. Håper for all del det blir bedre med et regjeringsskifte, men jeg tviler dessverre.

Det må gjøres strakstiltak for å få til landbasert eller oppdrett i lukkede tanker. Tenk hvor mange arbeidsplasser dette kan generere! Må bli positivt for kystsamfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt utslipp av oppdrettslaks:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7665427

På tide at SalMar får en klekkelig bot som innebærer kroken på døra. Nå må man snart begynne å gi signaler om at slike utslipp ikke er tolererbart. Rømning over flere dager! Snakker om å drive useriøst!!  :o

fan....fan....fan....  ;D no må den dær h...... staten gjøre noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til et punkt hvor det smeller..

Hvis ikke myndighetene tar ansvar så vil det til slutt skje noe likevel.

Jeg vil kalle det ytringsfrihet, og i visse tilfeller kan det faktisk samhandle med ren terror.

Hadde ikke rynket på nesen om noen hadde gjort noe meget drastisk.

Noen ganger må man kreve sin rett.

Grensen nærmer seg farlig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare begrunne litt mitt forrige innlegg.

Det er vel ingen bombe at de fleste(majoriteten) i Norge gir f... i villaksen.

Og det er vel også nettopp derfor demokratien kommer til de grader på banen i dette spørsmålet.

Beste eksemplet jeg kommer på er ekteskapsloven med tanke på homofili. Det finnes vel liten tvil om at vår nye lov hadde blitt nedstemt ved et folkevalg, men selv om man er en minoritet så betyr ikke det at man automatisk blir tatt bakfra av staten!

Hvis voksne mennesker bestemmer seg for noe og da er det med tanke på at man ikke skader noen andre enn evt man selv, så skal staten være meeeget forsiktig med å regulere..

Demokrati kan være altfor misforstått. Man trenger kun være EN i Norge og likevel kreve sin rett på demokratiske prinsipper.

Villaksen har en helt særegen rett til eksistens. Dette har ingenting med "flertall" å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Gid om det hadde vært så enkelt! Som politiker er det revnende likegyldig hva en mener. Det er partiets mening som teller. Med mindre man er Lars Sponheim eller diktator da! Uansett tror jeg dessverre alt for mange politikere har interesser innenfor oppdrettsnæringen. De beskytter sin egen næring. Derfor de kaller den bærekraftig!

Dessuten har de fleste av oss her tatt for mye utdanning og/eller jobbet så lenge at vi aldri får innpass på noe Storting. Da må man nemlig ha gått partiskolen (starter i ap-barnehagen) fra grunnen av. Hvis man bare har pliktig grunnskole på tapeten står det jaggu meg en toppjobb klar til deg i Partiet.

Så kan du ta del i fellesskapets goder gjennom private aksjer i oppdrettsnæringen, og villaks på middagsbordet.

Ok. Barnehagedekning og asfaltering av vei til arbeidsplassen min skal de ha for, men miljøpolitikken har aldri vært tilstedeværende!

Hvorfor i all verden tror dere de rødgrønne bruker millioner av kroner på en enkelt ulv som invaderte beiteområdene til sauene en plass i Hedmark, ved at de gjentatte ganger måtte jakte på den og fly den tilbake der den kom fra. Det er kun for å sanke stemmer, og kun derfor. Miljøet sanker stemmer fra oss dumme, godtroende, stemmeberittegede. Om 50 år er villaksen borte, og politikerne skylder på for lave drivstoffavgifter, som førte til klimaskifte. Og oppdretterne tar betalt for å slippe ut fjøslaks som vandrer opp i elvene.

Genbank på Svalbard!! Hva for noe tull er det da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved spørsmål om laksen er truet, så er den faktisk det! Som mange, mange andre fiskearter.

Havene og elvene tømmes for fisk. Politikerne gir faen. De fleste er intetanende om det. Så lenge VI har mat på bordet er det greit.

Lakselus, rømning, spredning av sykdommer, overfiske. Ingen av disse faktorene har politikerne eliminert. Derimot er antall konsesjoner økt. Bærekraftig næring?! Dette er virkelig ikke bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hva man mener som politiker er revnende likegyldig er nok å ta litt hardt i.

Selvfølgelig er politikere med å definere partiets standpunkter, og i "nisje"-spørsmål som villaks er det masse rom for å påvirke.

Problemet med egne interesser er et stort problem, men også bevis på at det går helt fint å påvirke de politiske standpunktene i en stor grad.

Jeg tror det aller største problemet er at villaksen har ingen sanne venner på stortinget.

Det er ingen som står opp for å tale dens sak og dermed er det heller ingen som virkelig slåss for den.

Og det er vel en grunn til at venner av villaksen ikke blir politikere...

De er som regel greie folk  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...