Gå til innhold

bilferie - Kjører fra Oslo til Brønnøysund ... tips for hele familien


Espen Tversland

Anbefalte innlegg

Hei

Driver med å sette opp en kjørerute som er interressant og moro for hele familien. Vi kjører mindre etapper (4-5timer max om dagen) og trenger noen tips på barnevennlig camping (telt, hytter), fluefiske, lekeland, kulinariske opplevelser, åpne bondegårder og annen moro for en 2 åring, samboer og meg.

Vi kjører nok Østerdalen oppover via Trondheim opp til Brønnøysund, men er åpne for avstikkere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje for nært Br.sund, men på turen nordover fra Trondheim anbefaler jeg en avstikker til Leka (uttales "Lækka", ikke "Le-ka" ;) )

Ta av fra E6 ved Asp nord om Steinkjer, kjør til Namsos og ta RV769 til Lund. RV769 Namsos-Lund er vel verd turen som sightseeing, og du kan evt. legge inn en stopp i Olav Duuns rike på Jøa hvis du har kjørt nok for dagen. Hvis 2-åringen orker mere, fortsetter du forbi Jøa og opp til Lund, tar ferja over til Hofles og kjører opp til Gutvik der du tar ferja til Leka.

Leka er veldig interessant sånn geologisk sett, pen å sightse, oversiktlig (det går stort sett én vei rundt hele øya) og har en ganske sjarmerende camping med utsikt mot fastlandet og Heilhornet. Hyttene er bygget i naturstein, er veldig hyggelige til campinghytter å være og med overkommelige priser. http://www.leka-camp.no/ På Leka bør du ta en tur på yttersida og se på bergene, og du kan prøve å besøke Solsemhola med hulemalerier. http://www.venturenorway.no/nord-trondelag/leka Bese og/eller bestig (pun not intended) Lekamøya som er den sydligste toppen omtalt i sagnet om Helgelandsfjellene http://www.visithelgeland.com/article.php?id=68

Såvidt jeg veit tilbys det sjøfiske også på Leka, bare sånn for å holde dette nesten innenfor topic for forumet 8)

Tidsplan:

Trondheim-Asp knapt 2 timer

Asp-Namsos: Ca. en time

Namsos-Lund: Ca. en time

Ferje Lund-Hofles: Omkring 20 minutter

Hofles-Gutvik (ferje til Leka): Knapt halvannen time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur nordover, ville jeg kjørt over Røros og videre over Brekken, Tydalen og Selbu oppover, så kan du ta Trondheim på nedturen. Flere fine muligheter til fiske og overnatting i området Røros Brekken, eller Stugudalen. Dette er en avstikker som nesten ikke "koster" noen ekstra kilometre. Dersom du vil være ekstra sær, så kan du også ta av E6 på Stjørdal og kjøre opp til Hegra og kjøre vegen gjennom flott skogsterreng til Markabygda i Levanger og ned til Skogn. Her er flere fine skogsvann og her er det så lite trafikk at du kan telte ved vegen.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - skal sjekke ut Leka. Vi driver å leker med tanken å kjøre via Røros og inn i Sverige for å komme inn ved Ingeldalen og kjøre videre rundt Tunnsjøen og ned til Namsskogan familiepark. Jeg prøver bare å finne mer info på camping i Sverige, tilstanden på veier i indre nord trøndelag og hvordan jeg kan kombinere vellykket campingliv med sene kvelder med fluestanga uten at det går utover familieferien  ;D 

Noen ekstra kilometer og sannsyligvis dager vil det nok ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til å være en god idè. har kjørt vegen fra Sverige og inn gjennom Lierne en gang for lenge siden. Helt grei veg da, har sikkert ikke blitt værre. Dersom du passerer Røyrvik/Skorovass første uka i juli, kan det hende vi treffes der oppe.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...