Gå til innhold

Saltenfjorden og omegn


pistus

Anbefalte innlegg

Har booket hytte ved bredden av Saltenfjorden 10 Juli og en ukes tid,bortsett ifra Saltdalselva og Beiarn;noen som veit om noen fine laks/sø-førende små vassdrag i dette området?Evnt.saltvannstrømmer(ikke Saltstraumen),ser det er massivt øylandskap nordvestover fra hytta(Tverlandet). Hyggelig med respons :D Mvh Pistus-Øivind Mikalsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei!

Fikk du testa ut Misværelva?

Hadde jeg sett tråden din tidligere kunne jeg ha tipsa deg om Valneselva noen kilometer sør for Saltstraumen, Valnesfjordvassdraget(elv,brakkvannsjø og tidevannsstrøm) og sundet mellom Ljønes og Skjerstad(en plass jeg oppdaget bare noen år før jeg flytta fra Ljønes). En hotspot for lyr og sjø-ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fiska i selve Valneselva? Hvordan er den å fiske i? Er det dyre kort der? Er det noen fine plasser i sjøen rundt i det området? Har fisket mest på Mjønes - Sagelva samt det flotte vassdraget i Valnesfjorden. Har ikke helt blitt fortrolig med fisket der, er det best når strømmen er på tur opp eller når det er på tur ned? Jeg får jevnt med fisk på den plassen, men det har aldri vært kjempeklaff, og har enda ikke fått fisk over kiloet. Sist tur tok en guttunge en laks på 4 kg rett ved brua! Sildesluk av no slag!

Har du prøvd å fisket rundt Godøynestraumen? Det ser ut som en hotspot for sjøørret, men har alltid feiga ut å kjørt østover når jeg har kommet til Tverlandet! ;) Hadde vært fint med litt info om plassene vestover mot Salstraumen.. Du virker mer kjent på den siden enn det jeg er. Favorittplassen er uansett Saksenvik, men det er mer på våren at man kan gjøre det store der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare fiska en gang i selve Valneselva uten å lykkes helt. Lite vann den gangen. Er nok beste som markelv,men husker en nydelig kulp et stykke opp i elva. Ellers så var det et spennende brakkvannsoråde i utløpet. Mellom Saltstrumen og Valnes er det også et spennende sund(riksvei 17 går over). Men har best erfaring med sundet mellom Ljønes og Skjerstad. Kjør til veis ende på Ljønes da kommer du til ei eldre brygge følg bergene vestover da skal du komme inn på ei sti som fører deg til et nes i sundet(på nordsiden) som heter Kalvhagen. Dersom tang og taren er kommet tilbake er det tida nå på kveldstid å prøve sjøøretten. Sist gang jeg var der hadde kråkebollen spist opp alt som var og da forsvinner småfisken og annet spiselig. Et sikkert tips er å være på plass når sjøen faller sent på kvelden. Det kan være du kan få deg en skikkelig overaskelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Masse opplysninger her som kommer godt med neste sesong,takker og bukker for de :D Da jeg har fisket Vefsna i 16 år,må jeg nå finne andre alternativer,hvordan er mulighetene i Kjerringøyområdet?Småelver og alt av saltvannsstrømmer taes imot med glede! Mvh Øivind Mikalsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse opplysninger her som kommer godt med neste sesong,takker og bukker for de :D Da jeg har fisket Vefsna i 16 år,må jeg nå finne andre alternativer,hvordan er mulighetene i Kjerringøyområdet?Småelver og alt av saltvannsstrømmer taes imot med glede! Mvh Øivind Mikalsen

Har hørt at det skal være fint på Kjerringøy, men har aldri fisket der før pga lite egnede fergetider! :) Nå har jeg skiftet beite fra Oslofjorden til Vefsnfjorden! Bare synd jeg ikke fikk prøvd fjorden før behandlinga av Vefsna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Synd at jeg flytta fra Skjerstad før jeg kom skikkelig i gang med fluestanga, for her er det muligheter i fleng. Men sist jeg var på de traktene så hadde kråkebollene spist opp taren som er så utrolig viktig for småfisk/yngel, så det blei en nedtur. Vil ro at det er mange fine plasser innover selve Misværfjorden som er en grunn terskelfjord med to terskler som gjør at fjorden fungerer nesten som en brønn. Her finnes små sammer av f.eks uer(som kan fanges på 25-35 meters dyp på to små lokaliter), brisling(og muligens lodde). I tilegg går de ann å fange Brosme på 15 meters dyp. Kanskje noe for fluestanga(kan tipse hvor dette går ann). Ellers er det sjanse for sjø-ørret og laks i sjøen i tilegg til Misværelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...