Gå til innhold

Tommys bambooshop!


Anbefalte innlegg

tjohei! nå har jeg 15 meter med bambus i garasjen. nå er jeg virkelig en av gutta  ;D

er også lykkelig eier av ei høvelform og diverse annet jeg ikke veit frem og tilbake på . få  skaffe megn oen bøker å begynne å studere!

Håper noen kan hjelpe meg litt i gang her på "utstyrsfronten".

Hva pokker står på denne flaske og hva skal den brukes til, bortsett fra å smøre samuraiisverda mine...

[attachthumb=1]

... hva er årsaken til at sporet i grovforma ikke er 60gradere...? altså to er jo det, men de to andre er annen form på. mulig det sier seg selv etter å ha lest litt om grovhøvlinga, men foreløpig så er det bare ett spørsmål fra en nyskjerrig rookie  8)[attachthumb=2]

her har jeg 4 stokker med bambus. disse er 3.5 meter lange... har jeg lov å dele opp disse for enklere lagring...?skal jo ikke bygge stenger i deler på 3.5 meter...

er det forresten normalt att nodene sitter så tett? hadde egentlig alltid sett for meg at det var lengre mellom dem.

[attachthumb=3]

post-4153-13949888355058_thumb.jpg

post-4153-13949888356032_thumb.jpg

post-4153-13949888356992_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja handlet med Hermann her på forumet. Takk for handelen Hermann!

Jeg har såpass respekt for faget att jeg har overhode ingen intensjoner om å bygge stang i vinter, det blir i såfall kun en bonus. Har langsiktige intensjoner ved invisteringen. Kanskje det blir en blomsterpinne eller to hvertfall bare for å vite hvordan greiene fungerer.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaska er kameliaolje. Du bruker den på for eksempel stålforma eller høvelbladene for at de ikke skal ruste. Husk bare å tørke godt av forma og bladene når du skal bruke dem.

Det ene sporet på hver sida av grovhøvlingsforma er 30/57 grader. De to andre på hver side er 60. Du begynner å grovhøvle i 30/57 sporet for å sette den første vinkelen og så sette den andre vinkelen i 60 grader sporet.

Var jeg deg ville jeg ventet med å dele stokkene til jeg viste hva slags tapering du vil bygge. Da kan du beregne bladkransene slik at du utnytter stokken best mulig. Har du ikke en garasje eller noe hvor du kan legge stokkene oppå takstolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for godt svar Hermann!

Angående oppbevaring av bambusen; kan jeg oppbevare dem ute under garasjetaket altså? Tenkte kanskje de burde innendørs i tørre ig stabile temperaturer... kan henge dem under garasjetaket naturligvis.

Ikke noe problem så lenge de ligger tørt og underlaget er stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var jo det med tørt jeg tenkte mest på. blir jo aldri heilt tørt oppunder ett carport tak...

Heller mest mot å få det innendørs.

Men om jeg i begynnelsen uansett i hovedsak skal bygge korte ørret stenger så er det vel ikke noe som taler i mot å kappe stokkene i to på midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var jo det med tørt jeg tenkte mest på. blir jo aldri heilt tørt oppunder ett carport tak...

Heller mest mot å få det innendørs.

Men om jeg i begynnelsen uansett i hovedsak skal bygge korte ørret stenger så er det vel ikke noe som taler i mot å kappe stokkene i to på midten?

Neida, forsåvidt ikke. Husk da bare på å kappe rett på undersiden av en bladkrans samt å merke hva som er topp eller bunn på stokken og hvilke toppdel som hører til hvilken bunndel. Altså, stokk A-topp, Stokk A-bunn for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååh... det var nyttig info. Altså du skal lage bunndel til en stang av bunndel på stokken? Og du bør lage topp og bunndel av samma stokk?

Men hva pokker er opp og ned på en stokk?

Akkurat :) Topp og bunndel av stanga fra samme stokk. Stokken er noe tykkere i bunn som du ser. Som regel er mengden "Spenstfibre" også noe tykkere i bunndelen av stokken.(Det mørke feltet du ser ut mot emaljen i stokken. Tettest med spenstfibre ytterst mot emaljen som er noe av grunnen til at enkelte stangbyggere, som til eksempel Vidar Steimler, ikke filer ned bladkransene men presser dem for å best mulig bevare spenstfibrene ut mot emaljen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho. Takk takk. Jeg er jo snart utlært :)

Kan du fortelle meg litt om de to høvlene du har sendt meg? Hva er hva og er den eine noe "bedre" enn den andre? ... eller handler valg av høvel mest om att det skal være "riktig'.

Hva med knivene i høvlene, er det noe "spesial greier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burgunder Stanley høvelen er av den gamle typen med et mye bedre blad enn på nye Stanley(1971 mod). Dessuten har den en mye mer pålitelig justeringsskrue for bladet enn nye Stanley. På den nye Stanley høvelen har jeg skiftet bladet til et A2-Hock blad som er meget bra. Justeringsskruen på den nye høvelen kan gjøres mye bedre med litt "Locktite". Men av forståelige grunner ikke den sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flott

Sitter å leiter litt etter en egnet dybdemåler. Men sliter litt med å forstå hva jeg skal kjøpe. Jeg må jo ha en med 60 grader i bunn.. det er drtjo ingen som har. Må jeg handle fra spesial leverandører?

De dere lee nilsen høvlene med spor under. Er det i utgangspunktet en heilt normal høvel med frest såle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kom igjen no karer. Dette klarer dere å hjelpe meg med!

Har delt opp bambusen nå, og fått lagt på lagring. forsøkte meg på litt splitting i dag også på de "testbitene" jeg fikk med fra Hermann. gikk da sånn passelig greit det. hehe

men fin om noen kunne svart meg på;

- tips om en egnet dybdemåler, gjerne en link til ett eller annet produktdatablad så jeg skjønner hva jeg ser etter.

- skulle jeg levert en av høvlene ned i maskineringen på jobb og fått de til å frest ut spor i sålen? i såfall hvor mange 1/100 deler skal de ta av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slipe ut spor på ca. 2.5 cm. bredde og med en dybde mellom 0.5 og 0.7 mm. Men det er ingen nødvendighet. Største fordelen med spor i såla er at du ikke hugger jernet i forma. Du må selvfølgelig ta høyde for dybden på sporet når du setter forma også. Les forøvrig Vidar sine glimrende artikler her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=126:splitcanebygging-del-1&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

Dybdeur finner du foreksempel på Ebay. Bare søk på "Electronic gage" eller "Depth gage". Du får en helt grei en til mellom 50 og 100 $. Eller hos en spesialist som her: http://www.wagnerrods.com/tools.html. Hos Wagner får du også med en 60 grader spiss ellers så har Mitutoyo det. Bare stikk innom en jernvarehandel som fører Mitutoyo.

Vil forøvrig videreformidle et tips jeg fikk av Vidar hva gjelder bøker om emnet. Garrison er jo en selvfølge men Bob Milward har en god del bra tanker rundt stangbygging. Bøkene hans kan du bestille her: http://www.bobmilwardbamboo.com/buy-your-book-here/. Ellers vil jeg anbefale "The best of the planingform" Volum 1 og 2. Du finner de her: http://www.aldercreekpublishing.com/best_of.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig ta høyde for dybden på sporet når du setter forma også.

denne er jeg ikke helt med på. når du setter formen så er jo målet at spilen skal flukte med overkant av forma uansett hvordan høvelen din er. det at du eventuelt sliper ett spor ihøvelen vil jo utelukkende være for å bedre levetiden på bladet, i og med at du hindrer at du lar all tyngden av høvlingen gå i forma via eggen på kniven.

Kan noen korrigere meg om jeg er på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten differanse blir det da høvelstålet blir stående litt oppi høvelen,det magiske målet finner du ut når du måler differansen mellom formmål og det reelle målet på ferdig spile.

Det er ikke noe problem å file et spor i høvelsålen selv.Jeg brukte en flatfil.

Skal bli spennende å følge tråden din Tommy ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...