Gå til innhold
  • 0

Festing av backing og snøre


Skjeggfjes

Spørsmål

Fant ingen god forklaring på dette, men beklager hvis det har blitt postet tidligere.

Fikk nylig ny snelle, men har aldri festet backing og snøre selv da dette var ferdig montert på min forrige snelle. Så spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt, hvordan gjør jeg dette på en korrekt måte. Hva slags knuter skal jeg bruke? Er en albright-knute et greit alternativ mellom backing og snøre? Er det noen spesielle knuter som lønner seg å bruke til å feste backingen i selve snellen?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest nicolaj brekke

Hvis du finner en oppskrift på nåleknuten så bruker iallefall jeg denne fra backing til snøre og det har fungert utmerket i mange år. Vær obs på at på mange billigsnører kan det være litt for lett å dra av coatingen med en slik knute. Det finnes også krympeslanger og diverse loop connectors som er enkle å bruke. Det viktigste uansett er å få til en smidig overgang for når først backingen går ut :) så vil du ikke ha en stor klumpete knute å dra gjennom stangringene på vei inn på snella igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tar av coatingen på fluesnøret og kynter backing sammen med kjærnen på fluesnøret...  Hva knuten heter :rolleyes: ikke fan om jeg vet, men bruker den sammen knuten til å skjøte på tippet på fortommen..  liten, nett og sterk blir den vertfall. Bruker også samme oppskrift på Laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Anbefaler denne knuten til å feste backing til spole/snelle:

Knots-Backing-to-Reel.gif

Fra backing til flueline er det mange forskjellige varianter, men nåleknuten er vel den enkleste og går kjappest, så får man eksperimentere med bendsling etc. senere dersom man har behov for det, men tipper du kommer mer enn langt nok med nåleknuten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du lager ei lita løkke i enden av lina di, men bindetråd og superlim, kan denne enkelt festes i backingen med en slukknute. Mye enklere å bytte line på denne måten, og du mister kun ett par cm av backingen de gangene du bytter line.

Kjekt å ha med seg ei flyteline og kansje ei intermediateline på tur, så er man rustet for de fleste forhold. Synes de fleste andre knuter blir for klumpete, spesielt albright knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Vær forsiktig med nåleknuten. Den har mange fordeler, men kan fort være det svakeste leddet.

Jeg har sverger til nåleknuten i mange år, men har lagt den på hylla for godt etter noen strekkprøvrer.

Loop mot loop er min nye verden, og det er overlegent etter mitt syn.  Da med støpt loop i enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...