Gå til innhold

Jeger&fiskeforening


Anbefalte innlegg

Har meldt meg inn i den lokale jeger og fiskeforeningen.... :)

Men det jeg lurer på....hvor stor makt eller innflytelse har en sånn forening egentlig?  :)

Hvilke mål har en sånn forening?

Har ikke vært på noen møter eller noe slikt så dette er nytt for meg... :)

Takk for svar :)

Dette er vel det jeg vet....http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målsetningen med noe slikt kommer forsåvidt frem i linken

"Norges Jeger- og Fiskerforbunds hovedformål er å være en aktiv interesseorganisasjon som ivaretar medlemmenes interesser innen jakt, fiske, annet friluftsliv og naturforvaltning. Vi skal bidra til å sikre en bærekraftig høsting av våre vilt- og fiskeressurser, basert på tilgjengelig kunnskap.

Jakt og fiske skal foregå til glede for flest mulig motiverte utøvere. Derfor er mottoet vårt "Jakt- og fiskeglede til alle – for alltid".

Men på generelt grunnlag kan man vel si at som aktivt medlem har du anledning til å bidra aktivt i ditt nærmiljø (kultivering, ivareta lokale interesser, møte petribrødre, få mer erfaring gjennom tema/kurskvelder, øker rekruttering blant unge etc.). Hvilken makt de har? Makt er et sterkt ord som jeg ikke forbinder med lokalforeninger. Jeg vil heller si man har muligheten til å bidra positivt både innen holdningsskapende arbeid og rekruttering, samt øke oppmerksomheten rundt hva som må tilrettelegges for at man skal kunne høste av naturen på en bærekraftig måte.

Det som har gitt meg mest gjennom medlemskap i min lokale forening er å tilrettelegge gytebekker, tynningsfiske, vedlikeholde historiske tun og bygninger for at andre skal kunne ta glede av dem og komme seg ut i naturen, rekrutere unge inn i miljøet og bort fra boksen i stua, samt bevisstgjøre utfordringene både vilt og fisken står ovenfor. I tillegg får du en unik mulighet til å skaffe bekjentskaper i ditt lokale miljø som etterhvert blir gode venner :)

Hiv deg med på møter, så skal du se at dette er matnyttig, både gjennom din egen innsats og av andres erfaring. Ligger mye kunnskap i de ulike lokalforeningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar vegas:) ser virkelig fram til dette  :D

Det som har gitt meg mest gjennom medlemskap i min lokale forening er å tilrettelegge gytebekker, tynningsfiske, vedlikeholde historiske tun og bygninger for at andre skal kunne ta glede av dem og komme seg ut i naturen, rekrutere unge inn i miljøet og bort fra boksen i stua, samt bevisstgjøre utfordringene både vilt og fisken står ovenfor. I tillegg får du en unik mulighet til å skaffe bekjentskaper i ditt lokale miljø som etterhvert blir gode venner

Det er dette jeg kunne tenkt meg og bidra med blandt annet  :D

men er det bare og ta seg til rette i vann og elver,vet ikke hvordan grunneierne stiller seg til sånt arbeide?

Var vel bare hvor mye de kan påvirke feks fiskeregler thomash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom foreningen er under vingene til njfforbund så har man  en hviss makt mot det offeltlige, njff er et høringsorgan for det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Staffan sier. På statsallmeningen er ofte foreningene velkommen da tiltakene slikt medfører er utelukkende positive. I tillegg er det enkelte foreninger som har eierinteresser og/eller samarbeid med grunneiere som gjør at man kan holde et visst oppsyn og vedlikehold med gytebekker etc. Har selv tråkker rundt i sjøørretelvene i Vestfold fra min ungdom og både ryddet og fjernet hindringer, etablert/opprettholdt gytegroper og talt fisk i elvene. I tillegg har det blitt bedrevet alt fra kalking av vann til vedlikehold av setertun og båter i innlandet. Det er bare å hive seg på. Det er uformelt og sosialt. I tillegg vil du dra nytte av de enorme ressursene slike foreninger besitter. Du får trolig en solid læringskurve om nærområdet ditt og ikke minst mange fine turer med nye venner :) Tut og kjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...