Gå til innhold

I dag har jeg fanget flere hundre laks....


Anbefalte innlegg

med strømapparat og håv ;D ;D ;D

I dag har Rubenman og jeg vært  aktive bidragsytere i forskningen tjeneste. Bestanden av laks og sjøørret i Åroselven skulle karlegges. Så utstyrt med en Biolog med strømapparat, og med hver vår håv i miniklassen, fanget vi mengder av laks og sjøørretyngel.

Åroselven har de siste årene ikke hatt noen aktiv kultivering, så det var skikelig spennende og se hvordan naturen hadde klart seg på egen hånd. På de prøvestsasjonene vi foretok fangst på, varierte tettheten en god del. men på enkelte lokasjoner var det svært høy tetthet med spesielt lakseyngel. utrolig bra med tanke på denne elvens karakter. Gytingen var forøvrig godt i gang, så flere gytende sjøørreter som slåss om revir og gravde grus så vannspruten sto.

Artig og se naturen i virksomhet. Til Tirsdagen er det klart for en ny rund med kartlegging. blir spennede og se. Om et år kommer en komplett rapport etter undersøkelsene i elva. så da er det bare og vente i spenning ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hadde engang en morsom jobb for fylkesmannens kontor......Den gikk ut på å anskaffe flest mulige sjellprøver fra laks og sjøørret i vestfold aom endel av kartleggingen av stammene i vestfold...... disponerte to elapparater...oppstrømsfiske med el. apparat er effektive greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du skriver om dette Gisle.

Til dere som aldri har vært med på slikt arbeid og ønsker økt kunnskap om fisk: Bli med hvis dere har anledning til det!

Dette er spennende å være med på og ikke minst lærerikt. Som regel er de som holder på med dette, trivelige folk som gjerne deler sin erfaring.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin

Er nok litt sent for akkuratt denne øvelsen. Vi er ferdig med og telle yngel for denne gangen.  Men har du tid i morgen klokken 1300 så er det bare og stille opp utenfor Rimi i Åros for å være med og telle gytefisker i elva. 11 km med lakseførende elv skal gås over med lupe, og all gytefisken skal registreres. Ta med vadere og polaroidbriller

et par bilder fra yngelfisket.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2382-13949889580864_thumb.jpg

post-2382-13949889581277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ligger åros elva ? keep up the good work  ;D

Åroselven ligger i Røyken Kommune i buskerud fylke. Rett ved grensen til Hurum.

I går var det gytefisktelling i elva. Det var virkelig et sørgelig skue. forholdene var langt fra optimale. et stort leirskred hadde gromset til elva slik at det var rimelig håpløst og spotte fisken. da metoden for og telle fiskene også var uprøvd, var det ikke mange fiskene vi så.

Men uansett metode for å se fisk, kan vi ikke annet en å konkludere med at det var ekstremt dårlig med fisk. Så skummelt lite at var det opp til meg, så skulle fisket bli stengt til neste år........ :-\ :-\

Men vi får se hva Biologen kommer frem til, og håpe på det beste.

Edit: en stor takk til medlemmer her på siden som bidro med tellingen. :)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at forholdene ikke låg tilrette for gode og sikre observasjoner på lørdag. Får bare håpe at virkeligheten er bedre enn hva tellingen ga inntrykk av. Tanken på at denne uunseelige elva er ei av Indre Oslofjords viktigste gyteelver for laks og sjøørret, er imidlertid litt skremmende. Hyggelig å møte noen av FFS's "kjendiser" også.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, Gisle!

For en del år sida var jeg med på å fange stamfisk i den elva, akkurat med samme metode som dere registrerer yngel. Første gangen var før Lingsomdammen ble fjernet, mens det siste året gikk vi også oppunder dammen der laksen stopper nå.

Så vidt jeg husker var snittstørrelsen på ørreten to kilo!!! Dessuten fanget vi en hannlaks på 8-10 kilo. Åroselva er ei nydelig lita elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...