Gå til innhold

Trådløs router hastighet???


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en ny Time Capsule Wi-Fi-basestasjon med 3Tb hardisk.

Det jeg lurer på er hvor rask overføringshastighet har egenlig denne typen routeren i praksis tråløst (802.11n)

altså antall megabyte pr minutt.(eventuelt gigabyte pr minutt)

Sitter og kjører bacup fra min macbook pro akkuratt nå, og med stoppeklokke kan det se ut som den laster sånn ca 4-500 megabyte pr minutt. Og eventuelt hvor raskt vil den laste hvis jeg kabler forbindelsen?

Kan sikker google dette, og har prøvd men får så mange rare svar så spør heller dere datakyndige gutta på ffs.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var kablet 10MB/sec, i dag er standard 100MB/sec. Men er det en relativ dyr/ny router så har den sikkert 1000MB/sec. Da er du begrenset til hastigheten på nettverkskortet i pc'n din. Kabel er med andre ord det raskeste alternativet. Uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har en slik sjøl....grådig kjekk der den står alene i ei hylle og lagrer nå og da....... bruker annen løs harddisk dersom jeg vil overføre mange giga raskt......Time Capsule kan bare stå der å sikre dataene mine underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Å overføre store filer trådløst, er nyttesløst. Til det er wifi for ustabilt. Under optimal forhold skal N-standarden peake rundt 300mbps, 37.5mb/sek, noe man ytterst få ganger klarer å få dessverre. Realiteten er mye mindre

Bruk kablet, vil tro at Time Capsul støtter gigabit lan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 Mbit har vært standard i flere år nå :)

Jada, men det hjelper ikke med Gigabit lan hvis nettverkskortet i pc'n din bare er på 100MB. Er tross alt ikke alle som oppgraderer pc'n annenhvert år. Og det har vel strengt tatt ikke vært nødvendig heller. Fremskrittene har jo ikke vært så store at det har vært ett behov.  :)

Med mindre du er gamer da, da er det rock n roll hver 6mnd!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedkortet mitt er fra 2007.. budsjettkort, men alikevel gbit lan..

Jeje :)

Det var nok ikke standard på ferdig maskiner fra kjente leverandører som ble pushet via elkjøp/expert osv. Men greit nok, jeg bøyer meg i støvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Kommer an på hva man kjøper, enkelte ferdigpcer hadde gblan den tiden også, som regel de dyrere. Var som sagt mer eller mindre standard på løse hovedkort for en del år siden, kun de aller billigste som ikke hadde det. Nå tror jeg ikke du finner noen uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hovedkortet mitt er fra 2007.. budsjettkort, men alikevel gbit lan..

Jeje :)

Det var nok ikke standard på ferdig maskiner fra kjente leverandører som ble pushet via elkjøp/expert osv. Men greit nok, jeg bøyer meg i støvet.

Har en 11 gammel mac og den har GB ?? Er det vanlig at forholdsvis nye pc har 100mb nettverk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Å overføre store filer trådløst, er nyttesløst. Til det er wifi for ustabilt. Under optimal forhold skal N-standarden peake rundt 300mbps, 37.5mb/sek, noe man ytterst få ganger klarer å få dessverre. Realiteten er mye mindre

Bruk kablet, vil tro at Time Capsul støtter gigabit lan?

Stabilitet med Time Capsule er stort sett ikke noe tema, men kablet går MYE raskere. Hvis man da ikke er utstyrt med 100mb nettverk. Forresten, da er det vel lite sannsynlig at det er n standard trådløst kort også !? Med n standard og relativt kort avstand ville trådløst hatt en teoretisk hastighet som overstiger 100mb nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mange mener stabilitet som: Slutter å virke nå og da :)

Add info:

All Macs supporting 802.11n have multiple antennas and can therefore support two spacial streams, allowing them to achieve an MCS of 15 and a top data rate of 130 Mbps on 2.4GHz networks. Unlike iOS devices, Macs can also handle wide 40MHz channels in the 5GHz band, enabling a doubled data throughput of 300 Mbps when connecting to a "802.11n only (5GHz)" network configured to support wide channels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Selvfølgelig, seint nå :)  Mbps

Forøvrig er specsa oppdatert fra nå av :)

New Macs exceed 802.11 baseline certification to support 450 Mbps WiFi

This year, Apple began incorporating three send and receive antennas in its Thunderbolt-equipped MacBook Pro and iMacs, enabling them to achieve an MCS of 23 and a top data rate of 450 Mbps on 5GHz networks with wide channels. This new capability goes beyond the baseline certification of 802.11n as defined by the Wi-Fi Alliance, which maxes out at 300 Mbps

450 Mbps, da snakker vi bra trådløst (teoretisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Der er vi enige. Men er det vanskelig/uønsket å kable kan man få anstendige hastigheter med dagens teknologi. Har en maskin hjemme som kjører backup med Time Capsule.. Den første backupen tok tid, men etter det merker man ikke stort da det jobbes i bakgrunn.. Super løsning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...