Gå til innhold

Kunne satt ny personlig rekord på ørret i natt...?


catch&relax

Anbefalte innlegg

Var på storørret-jakt i går kveld. Ankret opp i elva ca kl 22.00. Lite liv til tross for mange store døgnfluer på overflaten. Normalt har disse vært vakgivere de siste kveldene, til tross for en del vårflueklekkinger. Første kvelden jeg oppdaget vårflueklekkingene, gjorde jeg nettopp den missen – at jeg skiftet til vårflueimitasjoner. Men fisken har hittil vært selektiv på det som har klekket hele våren og forsommeren – døgnfluer.

Men ingen vak til tross for mengder av store døgnfluer betyr at i kveld kan det være kvelden. Og til tross for at det er spådd 4m/s med nordlig vind er det vindstille – det er nå eller aldri….!!

Og så kl 23.40 kommer det første VAKET. Stooor fisk vaker en penislengde fra land. Etterfølges av flere vak. Finner etterhvert ut at det er to ørreter……Plaskvaking. Utifra dette er førstevalgene streaking caddis og goddard sedge fisket stripende over vakene. Men nei…..

Da er det bare en ting å gjøre – sette på supperpuppan ! Første valg blir nykomponert versjon. Gul fyldig dubbet bakkropp og thorax av mørk brun Cdc-dubbing. (hadde havnet langt ned på lista om levert på Mustad Skandinavian Open…) Og på andre kastet – der sitter`n !! 5-er stang bra snelle og ny polyfortom med ny påsatt 0,178mm fortomsspiss (3,2kg) – dette bør holde. Men etter ca 5min vil ørretten nedover fossen, og med ca 20m backing ute og sving i elva, bra drag i elva og dyp variert elvebunn med en rekke store steiner må jeg begynne å sette skikkelig drag på fisken. Klarer ikke å holde`n igjen….og der gikk`n med flua mi. Fortomsbrudd !! Og dermed er rekorden på 2,8kg fortsatt gyldig………..

Jeg har det omtrent som Kurt Asle Arvesen etter den 17. etappen av årets Tour……

But off course : Better to have catched and lost than never to have catched at all…..

"knæk og bræk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er livet. Jeg er egentlig ganske glad (nå i ettertid vel og merke) for at det fortsatt finnes ørretbeist jeg ikke fikk landet, som enten slet av fortommen eller ristet løs flua. Det er drømmen om revansjen på disse, og alle de store jeg ikke har møtt enda, som holder meg gående gjennom de lange mørke vinteren..... ;)

 

Reis til den samme plassen om noen dager, og se om den fortsatt vaker der da vel.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noe tid - når man ikke er fullt så slukør®et lenger - ja....

 

Spesielt når man har holdt på med dette i noen ti-år er opplevelsene vel så viktig som fangsten, selv om dette som oftest går hånd i hånd.........

 

Noen av oss synes John Gierach har mye bra på hjertet.... Her følger et sitat med mye hold i som forøvrig også er gjengitt på Glommaguiden :

 

Let me introduce an idea - Just something to kick around: Maybe your stature as a flyfisherman isn't determined by how big trout you can catch, but how small a trout you can catch without being dissapointed, and, of course, without losing the faith that there is a bigger one in there.

(opprinnelig fra FLY FISHING SMALL STREAM by John Gierach)

 

Ellers hører det med til historien at jeg har vært der igjen. Men lavere vannstand og mangel på gode klekkinger førte til mye kaffe den kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...