Gå til innhold

Fluer till röye??


stefannilsson72

Anbefalte innlegg

Hallojs folk, ska på en aldrig så liten helikopter-tur till sommaren och ska fiska efter både röye och örret....örret fluerne är lugnt och där finner jag massor bla inne här på forumet, men fluer till röye?? Gunnar Westrin har ju en del men u är jag nyfiken på vad ni här inne menar är killers när det kommer till röye?

Eftersom jag ska binda upp ett gäng så är jag väldig glad över bindebeskrivelser och jag säger inte nej till sbs...;)

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stefan!

Vet det er et kjedelig svar, men hvis det er snakk om fjellfiske nordpå er det akkurat de samme fluene som til ørret.

Det er ihvertfall min erfaring. Vårfluer, døgnfluer, marflo, stankelbein, Bibio på seinsommeren, steinfluer rett etter isgang, og glem ikke gode fjærmyggimitasjoner (både pupper og voksne) til de stille kveldene i midnattsola.

Når det gjelder streamere til uværsdagene på fjellet har jeg hatt bra hell med Mickey Finn, både til røye og ørret.

Muddlere i div varianter funker også bra - men andre kjører med f.eks. Wolly bugger og får like mye (eller lite;).

God tur, og post gjerne en rapport m/bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för helt flott svar Håvard!! Jag har aldrig fiskat efter röye med flue förr...trots att jag är från Norrbotten.....blir tur i fjällen i Gällvare kommun under första halvdelen av augusti...så det tar ett tag innan jag postar den rapporten men utlovar högtidligt att den kommer;)

Läste en artikel om ett eller annat med guldhuvud-nymfer de dagar röya är treg...

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för helt flott svar Håvard!! Jag har aldrig fiskat efter röye med flue förr...trots att jag är från Norrbotten.....blir tur i fjällen i Gällvare kommun under första halvdelen av augusti...så det tar ett tag innan jag postar den rapporten men utlovar högtidligt att den kommer;)

Läste en artikel om ett eller annat med guldhuvud-nymfer de dagar röya är treg...

Stefan

Gällivarrefjällen, sier du... Blir helt sikkert en veldig bra tur!

Sitter i Narvik og skriver dette, så det er ikke så langt unna. Regner med at det tar en stund før klekkingene setter igang på 800 moh, godt nord for polarsirkelen, så jeg ventet forsåvidt ikke rapport fra deg med det første;)

Gullhodenymfer er jo ofte meget effektive saker.

Når vannet er helt klart og lyset er skarpt har jeg ofte erfart at røya (og ørreten) avviser gullhodenymfer og foretrekker fluer uten glitter og stas, så det er lurt å ha noen mer diskrete nymfer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...