Gå til innhold

#5 cup i Tromsø 4. februar


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

( Tror det må ha vært noe med lufta i hallen, lavt barometertrykk eller noe, for tyngdekrafta var svært sterk  ;D Beste presisjon 42 tror jeg, lengste kast litt over 31 m...

Raymond

Stygge saker det der, jeg har faktisk opplevd det en rekke ganger selv - og hovedsakelig i presisjonen!  ;D

Jeg har gang på gang målt meg ut til midt i senterblinken, og når jeg legger ned så er det bom med en meter eller så. Dette kan jo ikke ha noen naturlig eller rasjonell forklaring! Utover luften i hallen, så har jeg min helt egen teori på fenomenet.

Hysj, ikke si det til noen, men jeg tror vi her står overfor mystiske, og skumle underjordiske krefter. Dette må åpenbart være noen som står i ledtog med både car-key-gnomes og de ukjente som stjeler den ene sokken i sokkeparet.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål om presisjon.

Hvor store blinker snakker vi om her, og hvor langt hold er det på.

Kasta i en hall i går, og kastet på blink. Er nok ikke verdens beste her (heller :) )

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål om presisjon.

Hvor store blinker snakker vi om her, og hvor langt hold er det på.

Kasta i en hall i går, og kastet på blink. Er nok ikke verdens beste her (heller :) )

Henning

60 (5), 120 (3), 180 (1).

Mellom 8 og 15 meter.

4 minutter. 16 kast.

Edit; ja, og husk at du også skal trekke line ut av snella først, dette stjeler noe tid. Du starter med flua i hånd og 1 stanglengdes line utenfor toppringen. Det stjeler også noe tid det å forkorte og forlenge lina i lufta mellom selve innsiktingen mot de 4 målene. I Casting har de det å ta ut grunnmål til å hjelpe seg, for da kjenner de avstanden til målene på forhånd. I 5#CUP blir det hele litt mer visuelt, da vi ikke vet nøyaktig avstand til de 4 målene, vi vet bare at de ligger mellom 8 og 15 meter. Du kan ikke forkorte eller forlenge lina mens den ligger på bakken, men du har anledning til å legge fra deg lina bak deg. Refererer ellers til fullverdig reglement på Castingforbundets sider.

Hopp i det, og skitt pressl! Bergen er vel snart.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål om presisjon.

Hvor store blinker snakker vi om her, og hvor langt hold er det på.

Kasta i en hall i går, og kastet på blink. Er nok ikke verdens beste her (heller :) )

Henning

Her kaster Steve Rajeff Ørret presisjon i VM i fluekasting på Fagernes i 2010:

Innendørs har vi en spesialregel om at det måles der flua blir liggende - noe som fører til at det kastes med snille "tørrfluenedlegg".

Her er et klipp fra Nordic open I Gøteborg i fjor (presisjon fra 1:13). To av de beste norske presisjonskasterne, Vidar Næss og Knut Ekelund, kaster også utendørs med pene og snille nedlegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 (5), 120 (3), 180 (1).

Dette trenger kanskje en liten forklaring, den innerste ringen som gir 5 poeng har en diameter på 60 cm, den neste ringen som gir 3 poeng har diameter på 120 cm og den ytterste ringen som gir 1 poeng har en diameter på 180 cm.

;)

Han Tom bare tuller med dere. Den ytterste blinken er 5 cm i diameter og gir 60 poeng, den midterste er 3 cm i diameter og gir 120 poeng osv. Den innerste snakker vi sjelden om...

Sånn er det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

( Tror det må ha vært noe med lufta i hallen, lavt barometertrykk eller noe, for tyngdekrafta var svært sterk  ;D Beste presisjon 42 tror jeg, lengste kast litt over 31 m...

Raymond

Stygge saker det der, jeg har faktisk opplevd det en rekke ganger selv - og hovedsakelig i presisjonen!  ;D

Jeg har gang på gang målt meg ut til midt i senterblinken, og når jeg legger ned så er det bom med en meter eller så. Dette kan jo ikke ha noen naturlig eller rasjonell forklaring! Utover luften i hallen, så har jeg min helt egen teori på fenomenet.

Hysj, ikke si det til noen, men jeg tror vi her står overfor mystiske, og skumle underjordiske krefter. Dette må åpenbart være noen som står i ledtog med både car-key-gnomes og de ukjente som stjeler den ene sokken i sokkeparet.  :-\

Disse mystiske underjordiske kreftene tror jeg ikke man skal vektlegge så veldig mye, for en samisk sjaman med en runetromme renser Tromsøhallen foran hver konkurranse!

Det er forresten ganske lavt under taket i tromsøhallen (noen dårlig plasserte bjelker) og det er ikke så lett å få til de lengste kastene der, men 31,49 meter er tross alt et langt kast innendørs da! Det er også dårlig belysning i Tromsøhallen og nesten umulig å se flua, og da blir presisjonøvelsen veldig vanskelig.

Det var nok litt dårlig deltakelse på konkurransen, men vi er ille plaget med forskjellige typer virus i tromsø for tiden!

Noen av kasterne var innlagt på sykehus, andre var plaget med influensavirus, og noen var plaget med andre ting.

Tromsøkasterne kommer nok sterkere tilbake ved en senere anledning.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...