Gå til innhold

Utstyr ved gjeddefiske


alexxx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å begynne å fiske mer etter gjedde, og lurer da på en par småting.

Vet jo at man bør benytte seg av stålfortom, men har spørmål rundt line og fortom etc.

Hvilke type line kan man bruke? Går det med flyt, eller intermidiate f.eks?

Hva slags fortom er å foretrekke før stålfortommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robin!

Takker for svar :)

Brukte du 0.48 all the way, eller bygde du egen fortom? og hvor lang? En stanglengde?

Bare hyggelig.

Jeg brukte 0.48 all the way ja. Kommer sikkert mange meninger ang dette nå :P Men det gjorde jeg da. ca 3/4 stang lengde :) Fluene er vanskelige å kaste med, synes hvertfall jeg, så lenger fortom for meg gikk til H. Men så er ikke jeg en kastemaskin heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

I fjor fisket jeg med flyt, gikk bra det! Men i år skal jeg gå for fast int.

Stålfortom brukte jeg ikke. Funket fett med 0.48 flourcarbon :)

Mvh Robin

he he..ser for meg fast int i nitelva eller øyeren deltaet ja Robin. håper du har med mange fluer ;)

Fast int er kjempefint litt seinere for å fiske av kantene mot hovedløp og diverse, men skal man ha bare en gjeddeline så er det flyt som gjelder. min mening hvertfall :)

Når det gjelder fortom så blir det 0,70FC  eller 30lbs knytbar wire ala savagear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

I fjor fisket jeg med flyt, gikk bra det! Men i år skal jeg gå for fast int.

Stålfortom brukte jeg ikke. Funket fett med 0.48 flourcarbon :)

Mvh Robin

he he..ser for meg fast int i nitelva eller øyeren deltaet ja Robin. håper du har med mange fluer ;)

Fast int er kjempefint litt seinere for å fiske av kantene mot hovedløp og diverse, men skal man ha bare en gjeddeline så er det flyt som gjelder. min mening hvertfall :)

Når det gjelder fortom så blir det 0,70FC  eller 30lbs knytbar wire ala savagear.

Hmmm, jeg vet da om en svenske som fisket med det i fjor  ;D men svensk da...

Fluer har jeg noen av, mister jeg alle kommer du til å møte meg i boden din  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

7èr går helt fint. Jeg bruker Guideline Pike WF Flyt på min Guideline rs v2 #8.

Som fortom bruker jeg solid sene som tåler ca 15kg ca 1m så har jeg 30cm med wire knutbra.

Kommer litt ann på hvor du skal fiske når du snakker om flyt/synk.

Skal du fiske på grunne plasser osv er det helt klart flyt som gjelder mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 7'er stang er på grensa til gjeddefiske spør du meg. Jeg har problemer med 7'er min når det kommer til kasting av muppets, og det er fordi stang og line blir underdimensjonert med disse store fluene. En 8'er er nok et bedre valg i mine øyne, og kansje tilogmed en 9'er når det blåser ute. Jeg velger bort de giftigste fluene fordi stanga mi ikke håndterer dem med min kasteferdighet. Fisker derfor med mellomstore zonkere ol., det glir greit i lufta uten for mye motstand. Vurderer en kastemaskin fra Guideline i klasse 8 til neste år, og da blir det hele litt enklere tenker jeg. 8)

Hører om folk som bruker 1 meter 0,50 mono til gjeddefiske, men har ingen store formeninger om hva som er best og ikke. Sjøl bruker jeg som regel en fortom som er alt for tynn til gjeddefiske fordi dette er hva jeg kaller ett "bi-fiske", og en vårdag før eller senere mister jeg monstergjedda av denne grunnen.. :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her. Fra folk som fisker mer gjedde enn meg.

Jeg har en enkel tilnærming til dette, fordi jeg er en amatør på gjeddefiske, og fisker det noen få ganger av og til. Jeg bruker

- #8 stang (aldri så tungt på ørret, men til gjeddefluer kan det være greit)

- en kvass fortom (som slår over store gjeddefluer)

- og en ørliten lengde myk Rio stålwire som ende mot flua (som de ikke klarer å røske av. Kort lengde er nok.)

- og gjerne ei flue som Flashy Flesh Grandmaster P i rød/hvit eller chartreuse.

7172198142_be7470a6f0_b.jpg

Flashy Flesh Grandmaster P(ike)

7172198860_5b1055712c_b.jpg

Robban er en av gjeddemesterene her på FFS, så han bør sjekke ut denne DVD'n her  :P:)

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22494.msg372497#msg372497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg hørtes mye ut jeg 40cm wire och 2-2½ meter.

Trenger ikke så lang fortom til gjedde fiske..

Prøv 1m + wire så skal du se hvor mye enklere det er ;D

Linan vänder allt för aggresivt då tycker jag, blir bara kaos och jag tappar massa längd! Beror lite på linan också, GL Pike tycker jag kastar bäst med ca 9´ fortom och då har jag testat från 1 - 3½ meter. Gäddan kanske inte bryr sig men jag väljer mest fortom på grund av kastegenskaper när det handlar om klass 7 och uppåt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...