Gå til innhold

Lamafiber


persa

Anbefalte innlegg

Høsten kan bety siste kramper av innladsfiske og for min del begynner det å svirre mer og mer sjøørrettanker. Wolly Bugger er en fin allround flue til sjøørretfiske, marabou som er mye brukt er har som kjent suverene svømmeegnskaper. Svakheten kan være at det kollapser mye i sterkt strømmende vann. Lamafibre som her klipt av en stor brush fra Siman er det mye volum i , håret er lett å binde inn og jobbe med og matrialet svømmer fint. Ellers er det også et høsttegn når man begynner å tenke på vårfiske i sjøen, her en reke på 8-er Knapekkrok med lamafiber, haler og kropp, litt flash og hends spectraflash over ryggen

post-368-13949845724979_thumb.jpg

post-368-13949845725638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindebeskrivelse av Reka: bind inn liten bundt lamahår bak ved krokbøy, dette blir "hodet" til reka, legg på en liten men nokså lang flashbundt/angelhair som passer med ønsket kroppsfarge, bind inn "fly eyes" på hver side (fly eyes fås hos Grandes feks), bind så en liten bundt lama til på toppen, bind inn remse spectraflash (Eikre) i ønsket farge til ryggskjold, remsen kan godt peke endel utover kroken bak, lag en dubbingløkke som du henger til side, surr deg frem og lag på liten bundt lama til halen. Monter en hårremse lama i den nest minste magic toolen, legg feks ice dub i ønsket farge inntil og klem begge over i den støreste magic toolen, spinn i løkke og surr fremover, børst ned alle fibre under kroppen, dra over ryggskjoldet, fest dette og avslutt, bland epoxy og legg over rygg.

Lamabugger er standard buggeroppskrift, pass på å legge hale på i to bundter, flash mellom + at halen blir BRED sett i fiskeperspektiv (nedenfra) Fest ønsket kroppsmatriale, her gull holo flatbraid, stripp ene siden av et nokså stort saddelhackel og bind inn. surr kropp og palmerhackle fjæra. Legg på en liten dubbinfkule flash på fremkropp, fest dumbell øyne, børst opp flashen bakover, fronthacklet kan varierers, spinne lama i løkke, hackle av mørk CDC fjær i komb med marabou, CDC/schlappen mm. Børst flua jevnt bakover og klipp evt strøfibre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange våtfluemønstre på kurvede kroker går nok opp ned, de fleste nymfer på lett buede kroker spes om de er fortynget tipper også rundt. Epoxy på ryggen vil også forandre tyngdepkt. Matrialvalget har også litt å si for gange, men dette er vanseklig, binder du feks dumbell øyne UNDER kroken på en bugger tipper jævelskapet uansett :evil: På fritt rullende nymfer i strømmende vann spiller det ingen rolle hvordan den går for den ruller rundt hele tiden. Skal man ta høyde for gangen feks på denne reka og binde inn på kroken "snudd" blir dette vanskelig ifht mønsterutformingen . Så kompromisset med å binde rett vei og heller aksptere at flua kan tippe er vel det enkleste.Som du sier tror jeg ikke det har stor betyding, og hvem vet hvordan en strandreke svømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

og hvem vet hvordan en strandreke svømmer?

 

Jeg vet :) Den svømmer forlengs og ganske sakte med markerte stopp innimellom. Når den skal flykte, flykter den imidlertid lynraskt og baklengs med raske haleslag. Som vi er enige om har det nok lite å si for fiskeegenskapene, men vil man at den skal gå riktig vei hjelper det å binde flua liten i forhold til kroken om du skjønner hva jeg mener. På den måten vil krokspiss og krokbøy fungere som kjøl. Ser litt teit ut men fisken ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om det heller. Dessuten synes jeg krokingsegenskapene blir bedre da. Nå snakker jeg altså om fluer som skal fiskes med aktive inntrekk og ikke om rullende nymfer/gammarus.

 

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...