Gå til innhold

Hvilken døgnflue er dette?


microtom

Anbefalte innlegg

7099682273_677bba3845_b.jpg

7099761115_aff7c82318_b.jpg

Noen som  kan hjelpe med hva dette er?

Det første som slår meg er en Paralepto, men de skal vel ikke finnes så langt sør? (sør/vest i austagder)?

Etter hva jeg har funnet ut kan gjellene til en paralepto være veldig like på tidlige stadie av både marginate og vespertina. men finner det litt rart, da det som ligger ved siden av er en marginata.

Er det så enkelt at det er en vespertina? jeg trodde ikke størrelsesforskjellen var så stor på Marginata og vespertina, samt at jeg trodde det var mye vanskeligere å se forskjell på gjellene på disse to.

Beklager så mye for virkelig amatørmessige bilder... eneste jeg har tilgang på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer utfyllende på begrunnelse staffan?

Har kikket litt på gjellene i lupe og mikroskop. iflg. Krogvold og Sand så skal gjellen til Marginata ha en brå overgang mot slutten og det har ikke denne. Den store døgnfluen som ligger ved siden av er en Marginata.

Har du en ide om størrelsesforskjellen på disse to? en underutviklet marginata? en marginata som skal klekkes mot slutten av juni/begynnelsen av juli? det kan jo evt. forklare en ikke fullstendig utviklet gjelle?

Til info ble den funnet i stille vann..

Takk for svar uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

interessant :) må kanskje se på det en dag..

Men har vel konkludert med at det ikke er en para.. gjellene stemmer ikke.

Men fortsatt usikker på om det er en "simpel" vespertina eller om det er noe annet spennende..

ettersom du bor der du gjør er det svært nærliggende at det det er av den slekten,,,,, og at nymfene så temlig klekke

klare ut.......og det passer med årstida..... sørlandet er døgnfluefattig grunnet lan pH verdi for 30 år sida..... http://www.google.com/search?q=marginata&hl=en&client=safari&rls=en&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=9k2TT9qENsbT4QSjxJXRDw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CA8Q_AUoAQ&biw=1176&bih=667&sei=_02TT4mcD6fQ4QS3kuzQDw#hl=en&client=safari&rls=en&nfpr=1&tbm=isch&sa=X&ei=F06TT8ieKunP4QTep_XQDw&ved=0CD0QBSgA&q=leptophlebia+marginata&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=27062d5d0e7c51f6&biw=1176&bih=667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det altså ref det første bildet være så stor forskjell på to marginataer? Den store som du bare ser torso og hode på er en marginata. Og den er ganske klekkeklar med ganske mørke vingesekker.

finner et veldig nærliggende utseende i Leptophlebia intermedia.... men da må jeg vel ringe Norsk Entomologisk forening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nå må du slutte........ jeg forsøker å fortelle deg at du bur i et døgnfluefattig område og at det finnes kun få arter.... dersom du vil ringe til Entomologisk forrening så er dette en forening for insektinteresserte folk og du vil sikker da bare få den samme informasjonen som vi kan gi her på forumet..... min kompetanse er ikke ved skolegang i faget, men et 40 års liv med interesse for temaet.... således har jeg blitt brukt av vassdragsvesenet, høyskoler, og underveritet for å holde foredrag om ferskvann. Men vær nyskjerrig fordi det er det du lærer av.... og ps. alltid angivelse av tidspunkt, hvilken type biotop og i hvilket geologiske område du befinner deg i så har vi ungått mye unødvendig grunning. Dessuten er bildene for dårlige til å granske..... insekter klassifiseres som regel med stereolupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke ta alt så bokstavelig Staffan... Det med at det var en intermedia var for å forklare utseende til den.

Jeg er da veldig klar over at det umulig kan være en intermedia og derfor skrev jeg at hvis det var det måtte jeg ringe foreningen for da var jo det en sensasjon....

Det er jo akkurat det jeg gjør staffan, jeg er nyskjerrig og derfor spørr jeg videre og ikke bare godtar at du sier at det med 98% sikkerhet er noe.. Jeg betviler ikke din mening og som jeg skrev i PM setter jeg stor pris på den. Men alikevell under jeg på om det kan være så stor forskjell på to døgnfluer av samme art som bildene viser.

Hverken størrelse eller farge er samme.. Gjelleformen er helt ulik.

Jeg betviler uansett ikke din bedømmelse, men må da få lov til å fortsette å være nyskjerrig og ikke bare godta det "læreren" sier?

Og du må slutte å ta alt så fryktelig bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Synest jeg ser to jeg.

Den store en marginata, og den lille en vespertina.

Her er mitt eget bilde av to slike.

Den store her er Marginata, og den lille er vespertina.

Ser slik ut på ditt første bilde også.

5669505014_4e915325be_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både marginata og vespertina takler lav pH. Ikke en gang den nylige skogbrannen i Froland (med påfølgende forsterket forsuringseffekt) slo de ut i dette området. Min erfaring er at artene ofte finnes sammen, og at størrelsesfordelingen innen artene er veldig jevn. Kanskje spesielt marginata. Dette tror jeg kommer av at begge artene har ettårig livssyklus med relativt komprimerte klekkeperioder. Det finnes alltid individer som avviker fra normalen, så teoretisk sett kan den minste være en marginata, men jeg hadde ikke satt penger på det. Jeg tror den største er marginata og den minste er vespertina.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...