Gå til innhold

Guideline lpxe rs 3delt mm


Fripp

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et godt tilbud av en på forumet på en Guideline lpxe rs 7 3delt fluestang. Hvordan er denne sammenlignet med den lovpriste 4 delte blå RSen og den hvite RS V2 4 delte? Jeg vet at det er en tråd som omhandler dette, men jeg ble ikke noe klokere etter at jeg leste den.

Jeg er på nybegynner stadiet, men jeg kaster såpass greit nå slik at jeg faktisk fisker.  3 nydelige ørreter ble det på forrige tur. At jeg skulle føle meg så lykkelig og varm om hjertet overrasket meg. Jeg som har tatt flere fjellørreter på 3kg på sluk, brølte ukontrollert  “I am the fucking Michael Jordan of fishing” med 200gram ørret dinglende fra Hardy 5er stanga mi. Hvor vil jeg :)?  Jo, jeg ser det også er en Hardy Zane 9" #7 tilsalgs brukt. Er det et bedre valg enn den eldre 3delte RS stangen?

Stanga skal for det meste brukes til sjøfiske og laksefiske i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke en spesiell interessant tråd for dere som har drevet med fluefiske i mange år, men jeg gir meg ikke. Er det slik at jeg får en fantastisk stang uansett hvilke av de to jeg velger? Finnes det bedre alternativ for en nybegynner?

Mvh

Ellef som trenger litt bekreftelse på stangvalgene han tar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tall da ;D

Målingene gjelder de tre delte og verdiene er fra en finsk side.

Har den 3-delte samme måleverdiene som den 4-delte? Hva er evt forskjellen? Kan disse verdiene si noe om det er en nybegynner stang eller ei? Jeg er interessert i rs9 #7.

0

Lpxe RS 9' #7 ERN: 7,7 (samme verdi med stangringene vendt opp og ned) AA: 65

Lpxe RS 9'6 # 7 ERN: 7,3 (stangringene opp) 7,5 (stangringene ned) AA: 61

Lpxe RS 9' # 8 ERN: 9,0 (stangringene opp) 9,2 (stangringene ned) AA: 68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ellef :)

jeg har lpxe rs #7, 4-delt. har hatt den 3-delte versjonen også, og kan ikke huske at det var merkbar stor forskjell på disse to. jo forresten, den mest merkbare forskjellen - som også er den grunnen til at jeg byttet - er at jeg liker 4-delte stenger bedre enn 3-delte. grunnen er enkel, det er enklere og transportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informasjonen og kjøp:) Ville helst hatt en 4delt jeg også, men det er få av dem til salgs og prisen er desto mye høyere. Blir bare så usikker. Jeg hadde en 6er Hardystang tidligere som jeg ikke fikk til å kaste med. Motivasjonen sank og den ble liggende. Lysten til å fiske med flue var bortimot null. Jeg kjøpte meg deretter en Hardy zenith 5er stang som har gitt meg et nytt forhold til fluefiske. Jeg har fått en ny start, motivasjon og er nærmest det man kan kalle nyforelsket. Så akkurat nå står det mellom å kjøpe Hardy Zane, Guidelinen RS7 3-delt eller rett å slett bruke 5er stanga mi både til sjø, vann og elv:)

Vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til Hardy eller andre merker, men jeg har en lpxe rs v2 (4 delt 9' 7#) som jeg er veldig fornøyd med. Min erfaring er at stanga er glad i litt tyngre snører, som f eks coastal. Aner ikke om dette er til stor hjelp, men i og med at du er en nybegynner så ville jeg gått for det rimeligste alternative

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en Zenith #5 som har gitt "en ny vår".

Det er den stanga du har/bruker? Tenk deg godt om, test stenger før du kjøper drøm nr. 2.

Veldig fort å få flere stenger som blir liggende.

Zenith er en påkostet stang. Du bør skaffe en stang med "like egenskaper", men som håndterer  2 klasser opp.

Dropp tallene - besøk butikker og prøv forskjellige stenger!

Med en RS #7 blå vil du ant. trives best med #8 liner. Jeg har en 4-delt blå #6 som jeg bruker #7 liner på. Vil jeg kaste langt på fjellet benytter jeg SA GPX #6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans:) Jeg har kun Hardy Zenith akkurat nå. Savner egentlig ingenting, men utstyrshoren i meg bønnfaller meg om å kjøpe en 7er stang ;D Drømmer om å få kjøpt en brukt guideline RS 4 delt, gjerne med tilpasset snelle og snøre slik at den er klar for bruk. Kjøp av helt nytt utstyr passer økonomien vår dårlig akkurat nå. I den sammenheng har jeg ikke samvittighet nok til å teste stanga i butikk, for så å kjøpe den brukt. Det ville føles som å utnytte butikkens kunnskap og tid til mitt eget egos beste. Derfor tar jeg sjansen på å kjøpe usett. Treffer jeg ikke blink, så er det en av bivirkninger ved å kjøpe brukt.

Andre gode/bedre alternativer på bruktbørsen/tilbud på butikk tas og i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, jeg har en 9,6 foter #7 - vision gt four-four. det er en kastemaskin av rang. den penetrerer det meste av vind, og takler stor fisk. den er også 4-delt.

dette er ingen spaghetti stang, for og si det mildt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2tråder inne her nå. Jeg er nybegynner, men får ikke mye råd i forhold til hva jeg spør om . 

Om spørsmålene mine er dumme,  forklar i alle fall hvorfor.  Hva gjør jeg feil? Jeg er aktiv i flere andre forum (whisky, hifi , friluftsliv), men jeg har ikke opplevd lignende. Gi meg gjerne kritikk, men om jeg blir totalt oversett og kun får tilbakemelding av de jeg har kjøpt i fra så føles dette som et forum som ikke ønsker flere nye medlemmer. Jeg har lest gamle tråder her og jeg har valgt dette forumet som min beste kilde til kunnskap og inspirasjon, så jeg vil gjerne bli værende her. Jeg har 35års, erfaring med fiske (bla 15 år på Hardangervidda, med flere ørret på over 3kg), lang naturvitenskapelig utdannelse uten flue, men en smule kan jeg da tilføre forumet. Kan dere som sitter med masse erfaring gi meg i alle fall noen hint om hvor jeg skal gå i forhold til en 7 er stang. Synes dere jeg er urimelig, gi meg gjerne en tilbakemelding om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om en stang er bedre enn en annen. Sånt er vanskelig å svare på da smaken for stenger er individuelt. Noen liker raske stenger, andre liker trege, rolige, myke, stive, halvaksjon, helaksjon, osv osv. Bli som å spørre hvilken bil er best, og da blir det mange meninger som ikke matcher din egen smak.

Når det kommer til sammenligning av stenger med verdier som ERN og AA er det begrenset hvor mange her inne som er rå på dette, noen få skiller seg ut. En annen ting er at sommertid er en veldig rolig tid her inne. De fleste er nå ute på tur eller ferie, og den håndfulle mengde som sitter igjen har kansje ikke noe godt svar på det du lurer på, meg inkludert. Da lar jeg heller være å prøve å svare fremfor å skrive masse tull.

Du ble garantert ikke klokere av dette innlegget, men du fikk ihf ett svar.. :-\

God sommer og skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim har gitt et godt svar. De som skriver om ern etc. på forumet har ant ikke testet Guideline.

Du finner mye om SAGE, Winston etc.

Selv så tar jeg ferie i 4 uker om 5 minutter.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan den 3-delte LPXe RS 7'er stanga er kan jeg dessverre ikke svare deg på, men det er i hvertfall veldig stor forskjell på aksjonen til 3-delt 6'er og blå 4-delt 7'er. Vil påstå det føles som det er nærmere 2 klasser enn en klasse forskjell på stengene, den 4-delte føles også mye spenstigere ut. De 4-delte stengene er også lettere enn de 3-delte.

Min favorittstang er Zenith #5, bruker en Hardy ProAxis #6 som standard sjøørretstang, men når det kreves tøffere skyts bruker jeg blå 4-delt LPXe RS. Liker denne Guidelinestanga svært godt, bruker enten Coastal eller Outbound, begge i #7. Outbound er litt tyngre enn Coastal og for meg passer dette snøret perfekt, men også Coastal 7'er flytesnøret funger godt. Skal en bruke et snøre som ligger nærmere standardvekt må en minimum gå for et 8'er kanskje også 9.

Jeg fikk kjøpt ei blå 4-delt 7'er for en rimelig penge her på forumet I fjor, anbefaler deg å vente til du finner ei 4-delt stang. Jeg har også hvit 8'er og en kamerat har hvit 7'er som jeg har kastet en del med, etter min mening er de blå 4-delte "tøffere"  i aksjonen enn de hvite, men har sett at det er flere som ikke er enig i denna vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Scuirus. Jeg følger rådet ditt og venter selv om jeg ser en 3delt til 700kroner på bruktbørsen nå. Hardy Zenith 5 er den eneste stanga mi. Det er denne stanga som har gitt meg troen på at jeg kunne bli en habil fluekaster. Jeg hadde lagt fluefiske på hyllen, men Zenith tråden og en flueentusiast her på forumet "frelste" meg på nytt:) Jeg kaster fortsatt som en kråke, men jeg fisker i alle fall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite. Skulle ikke denne stangen dukke opp til en god pris, har du forslag til andre stenger av samme kvalitet? Litt OT, men kunne du gitt meg en anbefaling om hvilket snøre som vil være tilnærmet optimalt på Zenith 5 så hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det meste funger bra på Zenithen, men som allroundsnører bruker jeg mest SA GPX Textured og Guideline 4Cast, begge i #5, SA Supra er et annet alternativ. Prøv 4Cast først, det gir sannsynligvis kombinasjonen som er enklest å kaste bra med.

Kjenner ikke til noen stenger som matcher LPXe RS når det gjelder pris/ytelse til sjøfiske, alternativene jeg har vurdert er mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble en ny hvit Guideline rs v2 på meg. Har dessverre ikke fått fisket så mye med den, da jeg ikke klarer å skru sammen snellen som var tenkt til stanga. Snellen fungerte fint helt til jeg skulle skifte fra høyre til venstre sveiv.

Derfor lurer jeg på hvilke sneller dere vil anbefale til nevnte stang i klasse 7? Jeg hadde tenkt å bruke rundt 1500kr på ny eller brukt snelle. Er Danielsson Fw 5Eight for lett til guideline lpxe Rs klasse 7? Utstyret skal brukes til sjøørret og laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...