Gå til innhold

Haletråder.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre
På flua no hackel skal det ikke være noe juks. værken en liten dubbing klump bak eller en klump dubbing midt på eller forran for at flua skal flye riktig.

????

 

Ikke helt den samme tingen med spent spinnere' date=' der har ikke haletråden så mye & si tror jeg for fiskinga & flytet sin del ( dette hvet fisken bedre en oss) :D [/quote']

Du har nok rett i at fisken vet bedre enn oss, men er det noen flue som har utpreget lange og spredte haletråder, så er det (i hvert fall i min bok) spinnere.

 

men jeg har mine jævlige dager med spent spinner som alltid er at den synker så lett. mitt tips er' date=' litt extra luftig dubbing eller hackel som haletrå vil jeg tro flua flyter perfekt. :D:D . husk ( halen på no hackel er det som holder flua over vannfilmen) så det har faktisk mye & si at haletrådene er riktig bindt inn. Men synker flua så er det rett oppi risteboksen :D:D. ( takk gud for risteboksen)[/quote']

Gud bedre! Du går glipp av en del fisk hvis du ikke fisker med spente spinnere som synker en gang i blant :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
men jeg har mine jævlige dager med spent spinner som alltid er at den synker så lett. mitt tips er' date=' litt extra luftig dubbing eller hackel som haletrå vil jeg tro flua flyter perfekt. :D:D . husk ( halen på no hackel er det som holder flua over vannfilmen) så det har faktisk mye & si at haletrådene er riktig bindt inn. Men synker flua så er det rett oppi risteboksen :D:D. ( takk gud for risteboksen)[/quote']

Gud bedre! Du går glipp av en del fisk hvis du ikke fisker med spente spinnere som synker en gang i blant :!:

 

For å være litt offtopic :) Dette gjelder da alle tørrfluer som imiterer noe :) Spesielt spente, og ikke minst landinsekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Henning

Idag har eg testa det som Erik Eikre har fortalt her (det med dubbingen)

Det var forbannet enkelt det og 8) Faktisk irriterende enkelt :roll:

Ja ja . Nå står det berre igjen å teste dei og sjå om dei tåler ein støyt(har ein misstanke om at dei gjer det)

 

Ein lærer så lenge ein lever! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Erik Eikre,

 

microfibetsene klister seg sammen. derfor bruker jeg hackel som haler, syntes opplegget på de er litt bedre ( kansje en teori, men føler det sånn ). S-spinner har det vært lengre tid problemer med at flyter. Gjør ingen ting så lenge de flotte engel støvet er med i fiskevesten. men tipset mitt for de som lurer på åssen flua kan flyte bedre ( juks ) legg litt luftet dubbing midt på kroppen:) jeg kaller det for flying spinna its a winna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er vel ingen her inne så lurer på korleis ein skal få ein spent spinner til å flyte bedre?Det var vel ikkje det som var tema i heile tatt?

 

Korleis splitter DU haletråder Tørrfluefisker? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
microfibetsene klister seg sammen.

Til du legger flua ut på vannet igjen. Eller er det verre enn som så? Hvis det er tilfelle ville jeg ha byttet flytemiddel.

 

derfor bruker jeg hackel som haler' date=' syntes opplegget på de er litt bedre ( kansje en teori, men føler det sånn ).[/quote']

Gjør det du føler er best for deg. For meg virker det som hackelfibre er for myke til å gi god stabiliseringsevne dersom jeg ikke bruker mange nok fibre. "Mange nok" vil ofte gi for kraftig avtrykk til at jeg blir fornøyd med resultatet.

 

men tipset mitt for de som lurer på åssen flua kan flyte bedre ( juks ) legg litt luftet dubbing midt på kroppen:) jeg kaller det for flying spinna its a winna

Selv om setningen var litt "off topic" vil jeg likevel bemerke at nettopp løse dubbingfibre er det jeg helst vil unngå. Disse fibrene ville for meg bare bli et irritasjonsmoment. De blir bare liggende bakover kroppen og blande seg med halefibrene likevel. Spesielt etter at fisketenner har hektet seg borti dem et par ganger. Igjen ville jeg tatt en titt på alternative flytemiddel eller om kroken er av riktig type. Dessuten kan presentasjon ha en del å si for hvor lett flua lander på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg splitter haler på følgende måte

 

Binder halen på oversiden av kroken løfter hale fibrene rett opp, legger inn 2-3 tørn med bindetråden tett intil undersiden av hale fibrene, da blir det lettere å splitte også, og halen peker skrått opp, 8 tall surring ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...