Gå til innhold

Mye værre enn Minken


persa

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg i helga en slags nesestyver i fluefiskebetyding. Jeg skulle fiske helt i flomålet i Skibotnelva og selv om jeg ikke har allverdens erfaring med fjærafiske og fiske på synkende flo etter sjøørret regnet jeg med at ”hver vanskelig kan det være?” Jeg rigget med distance stanga og det ypperste av tackle jeg mente å ha og vasset godt ned i flomålet. Her nede sto det en gamling å veivet med stanga fra før. Vi endte opp skulder med skulder her nede og vekslet vanlige ord fiskere imellom om fisk og forhold. Jeg skulte litt på gamlingen for han var brei i stangføringa og aggressiv i plasseringa ifht fisket. Han kastet i mine øyne sånn litt under midt på treet, åpne slarkete bukter og ikke akkurat helt over elva. Etter kort tid røyk han likevel i en fisk, pen sjøørret. Hmm. Kort tid etter ny pen sjøørret. Om jeg hadde lyst på denne fisken? spurte han, og jeg mumlet noe om at jeg hadde fisk nok hjemme. Kort tid etter ny fisk igjen og denne såpass stor en at han måtte vade den i land og så gav han seg etter en halv time med tre fisk . Merkelige greier tenkte jeg som sto to meter fra han uten napp. Jeg avsluttet også og lurte meg etter gamlingen. Han var av den rause sorten og gav meg en rask innføring i hele deltaets undervannstopografi,strømmer, renner, holmer, standplasser, fisken plassering ifht floa med mer. Jeg skulte på flua som hang på stanga: Skibotnflua, i all enkelhet ingen komplisert flue, rød rekelign sak. Jeg hadde lagt merke til at det ploppet godt under kasting hans så jeg skjønte i tilegg: mye bly. Flua var grei å binde og senere har jeg hørt hvem karen var. Han er bare kjent som Minken.

post-368-13949845741598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...