Gå til innhold

Saltvannsflueliner


Osprey

Anbefalte innlegg

Selv har jeg prøvd flere som alle synes å ha det til felles at de er laget for tropiske forhold, ergo har de mye minne når det blir kjølig. I tillegg preges de av en svært aggressiv fronttapering beregnet for store bustete fluer og dermed altså i mine øyne mindre egnet til de "små" og lettdressede fluene man oftest benytter til sjøørret.

 

Noen som har testet rene saltvannsliner og kan gi noen synspunkter på dem?

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa schientific sitt striped bass snøre og det skal i hvertfall funke bra under kalde forhold, det har i allefall klart seg fint foreløbig, kan jo hende det blir stivt når gradestokken nærmer seg 0 men har ikke merket noe til det enda. når det gjelder fronttaperingen så må jeg si at de har funnet en fin balanse, har fisket med alt i fra gjedde fluer og små sjøørretfluer uten problem. NB: snøret jeg har er synk 4 så det kan jo hende at intermidiet versjonen som antageligvis egner seg bedre til sjøørret har en noe anderledes oppførsel.

Punch er jo et godt sjøørret snøre men coatingen til guidline er heller elendig så hvis man har råd til å kjøpe et par snører i løpet av sesongen så er dette et godt egnet snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Rio AquaLux de siste to årene og kan ikke annet enn å si at jeg er meget godt fornøyd, selv ned mot nullføre. (dette er en intermediate "glassline" som har gitt meg mange gode opplevelser!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SA sitt striped bass i intermediate utgaven og er blitt skikkelig fan av snøret på kort tid. Et snøre med trøkk og kjempepunch , slår godt over også i vind,stabilt ,langkastende og med glatt coating. Bakdelen er endel minne på spes. runningdelen og man vil fort bli avhenging av linekurv om man ikke har ekstremt bra linekontroll. Har også brukt det til på en tur i elva etter sjørret og det funket helt fint det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på prisen er jeg ikke spesielt imponert av stipped bass snøret.

Snøret mitt var det svært mye minne i og når skytedelen , som faktisk er tjukkere en andre WF snører i samme klasse, gikk svært trått i ringene når jeg brukte snørekurv (tørr tilstand)...ble jeg frygtelig skuffet .. :( ..

For min del er det i alle fall ikke aktuelt å ha skytelina liggende i vannet ...en (0.9mm) tjukk skyteline i vann holder igjen "klumpen" såpass mye at selv de største megafluene er nødt til å slå over....så dette kommer nok ikke bare av klumpens tapering.

Nå har jeg kappet av skytedelen på snøret og erstattet den med noe bedre men fremdeles synes jeg den er merkelig rar å kaste med ...samme synes han som har arvet den. :?

 

Men må mann ABSOLUT ha en WF så er det muligens noe av det bedre du får ...desverre :P

Synes det er mye bedre å bruke klumper, enten "ferdige" eller lage de av feks DT snører. Det går like langt ..og er mere "harmonisk" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg mest enig med Teton. Har prøvd både striped bass snøret og stillwater snøret til Sc. a. Hvis ikke de har mye minne vinterstid så vet ikke jeg. Funker allright sommerstid, men er som Teton sier trått i tørr tilstand. Mye minne er jo spesielt et kjennetegn på monocore snører ofte glassklare.

 

Er selvfølgelig enig i at løssnøret ikke skal ligge i vannet og at dette øker farten på overrullingen men dette forklarer ikke bort hele problemet. Må ofte sette lange fortommer på for å motvirke effekten når jeg fisker med "små" fluer, og det harmonerer jo igjen dårlig med en intermediate-/synkeline. Og harmoni er jo, som Teton var inne på, viktig :)

 

Nå er det sånn da at egentlig så foretrekker jeg flyteliner til sjøørretfiske og bruker dette i over 90% av tilfellene, så derfor kunne det vært interessant å spørre: Hva med flytende saltvannsliner noen som har testa det ? Der vet jeg at man også får endel med braided core så da er det kanskje håp :)

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt aqulux lina til rio og er også meget fornøyd med denne. Det er en god de minne i lina, men etter min erfaring blir snørevaser først et problem når vannet kryper ned mot null grader (jeg bruker ikke snørekurv). Kunne også tenke meg en slik line til #4 stanga for bruk i stille vann med små streamere og nymfer. Men denne lina har vel en helt standard WF tapering og er vel ikke noen "typisk" saltvannsline.

 

Har så vidt prøvd Lefty lina til teeny (på tempel fork stang), som jeg mener å huske er en flyt line med veldig framtung klump. Denne var rett å slet snål å kaste med. Lina slo så hard over at jeg nesten ble redd. Med mine kasteferdigheter greide jeg rett og slett ikke å kontrolere overrullinga. Har så vidt prøvd stripped bass også, den hadde også hard overrullinge men var ikke fult så aggresiv. Dette kan jo også ha noe med stengene de var satt opp på. Men jeg likte ingen av disse linene spesielt godt. Vanlig WF tapering passer meg bedre, så jeg bruker vanlige WF snører i sjøen. Kan ikke helt se hva slags fordeler man har av spesialliner så lenge man ikke bruker j..... store fluer eller fisker i varme strøk der vanlig coating blir veldig myk. Så hva vil du oppnå med ei spesialline for saltvann her hjemme? Mer saltvannsbestandig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig WF tapering passer meg bedre' date=' så jeg bruker vanlige WF snører i sjøen. Kan ikke helt se hva slags fordeler man har av spesialliner så lenge man ikke bruker j..... store fluer eller fisker i varme strøk der vanlig coating blir veldig myk. Så hva vil du oppnå med ei spesialline for saltvann her hjemme? Mer saltvannsbestandig?[/quote']

 

Ja nettopp. Normale ferskvannsliner blir som du sikkert har lagt merke til veldig seige og trå etter kort tid i saltvann. Dermed slites de også uforholdsmessig fort. Siden oppdriften i saltvann er høyere enn i ferskvann trenger man heller ikke så mye fokus på det, dermed kan man ha liner med mindre diameter som går lettere gjennom vind.

 

Det går jo greit å bruke vanlige snører beregnet på ferskvann, det er jo det jeg bruker nå. Ville imidlertid likt og fått med meg de potensielle fordelene som kan være med en ren saltvannsline. Foreløpig har jeg bare ikke funnet det snøret.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snører med kjerne av mono får mye minne når det blir kaldt i været, alle de klare/gjennomsiktige snørene har mono kjerne, rio's aqualux snøre og sa striped bass er temeligt like og begge snørene har mye minne i kulden,veldigt gode snører ved +15c

 

snørene som har flytenede bakline og intermediate tupp er geniale men stort sett alle disse har coatingproblemer i overgangen mellom flytende/synkende del + de har ofte en profil som minner mye om skyteklump nore jeg absolut ikke liker.

 

Snørene får utrolgt mye bank ved fiske i sjøen store fluer lange kast saltvann og ikke minst kulde tar knekken på de fleste snørene ,spessielt flytesnørene.

 

Jeg har gått helt over til sierras xda synk 3, det er litt plagsomt at baklina synker men dette fikses med snørekurv, synkesnørene har en mye bedre coating og de er myke (nesten ikke minne :D )og de er mye tynnere en flytesnørene :D (mindre luftmotstand),synk 3 synker ikke fortere en at du kan kontrolere dybden med intrekket.

 

Jeg ønsker meg et snøre med halvparten flytende bakline og resten klar intermediate med en coating som tåler alt, det skal vere langt med en lang klump og det skal absolut ikke ha minne,og det hadde vert flott med en farge som ikke skremmer vettet av fiskene du kaster over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg materialteknolog, men for meg virker det som litt motstridende egenskaper for en coating å både være slitesterk samt fleksibel ved lave temperaturer. Det spørs også om det på verdensbasis fiskes nok i saltvann ved lave temperaturer til at noen "gidder" å lage spesielle snører til dette. Dette er vel først og fremst et skandinavisk fenomen. Stripped bass er vel et såkalt kaldtvanns snøre, men østkysten, USA, i januar kommer nok ikke opp mot mørekysten i september i antall blå.

 

Dette med at linene blir seige i saltvann behøver jo ikke nødvendig vis å bare skyldes dårlig coating. Alt som har vært i saltvann blir jo til en viss grad seigt. De linene jeg har brukt i sjøen har stort sett blitt helt fine etter å ha skyld dem godt i lunket vann. Ok, litt saltvann vill penetrere coatingen uansett og dermed også litt salt. Men for å redusere dette må vel coatingen gjøres hardere, noe som skulle tilsi mer minne ved lave temperaturer? (er ikke myke plastmaterialer mer utsatt for "lekkasje" enn harde?)

 

Men hvis du ikke har prøvd Aqualux lina ville jeg ha prøvd denne. Coiler en del ved lave temperaturer så den fungerer ikke så godt i -10, men så fort det blir litt mildere (ikke så mange gradene over null) synes jeg den er helt super. Coatingen virker slitesterk og den har en helt standar WF tapering (her er den ikke lik Striped bass til SA, aqualuxen er også klarer). Samtidig er det en god følelese å bruke klar intermidiatline som ikke striper på overflaten i inntrekket. Bare ikke kom å krev meg for penger hvis du ikke er fornøyd etter å ha prøvd den

laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør synk snørene mere holdbare på tross av "mykere" coating er at synk snørene ikke er fulle av luftbobler slik som flytesnørene coatingen er også glattere slik at snørene slitetst mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Stripped bass er vel et såkalt kaldtvanns snøre' date=' men østkysten, USA, i januar kommer nok ikke opp mot mørekysten i september i antall blå.

[/quote']

 

Har sakset denne fra Fluefiske.net :oops: :

 

Kontaktet SA ang. "stiffness" og "memory". Her er svaret jeg fikk tilbake:

 

Dear Mr. Kj,

 

Stiffness and memory are relative. The Striper lines are stiffer than some

lines we make, but not as stiff as others, which makes their stiffness

"moderate".

 

These lines are designed primarily to fish for striped bass, which is done

in all seasons, winter to summer. For these lines to perform well in

summer heat they cannot be very supple and limp, they will not cast well.

For these lines to cast well in the cold winter they cannot be overly

stiff. Most striper fishing is done in the warmer months so the lines are

designed to perform best under those conditions.

 

Stiffer lines do cast better, but they do have more memory than limper

lines. Fortunately, memory can be removed from stiffer lines by

stretching. If you have not been stretching your line before using you

should try that, it solves the "problem" for most anglers. If you find

that this does not resolve the issue adequately you might consider a limper

line, knowing that it won't cast as well in the heat of summer.

 

Our Wet Cel Intermediate Saltwater has a taper design very similar to the

Striper line, but is made on a more supple core and has less memory.

 

Let us know if we can offer further assistance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja' date=' så feil kan man ta :oops:[/quote']

 

TJA.. :-k ..ikke sikkert det ...noen synes åpenbart det fungere i kjøligt vær så.. ;)

 

kjøpte en gang to helt like Hardy Dryfly snører (#4 og 5). Det ene var fullt av minne og helt håpløst og kaste /fiske med....mens det andre var veldig bra .Det har jeg brukt til trening og dratt det gjennom grus og stein..brukt det mye i salt vann ..osv..og det er først nå etter noen år at det har begynner å "skurre" i ringene... 8)

 

Det er ikke første gang jeg har fått snører med feil....så mann kan jo spørre seg selv om kvaliteten på snørene er stabil nok...det trenger ikke nødvendigvis bare være oss som har forskjellig smak.

 

Kjøpte et SA gpx i sommer ..etter en halvtime med kasting kjentes det ut som å dra sandpapir i ringene (180 papir #-o )....kommer jeg til å kjøpe SA snører igjen.?.. [-X :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

SA lager ei flyt line for fiske i kaldt saltvann med braided kjerne (skulle vel bli vevd på norsk). Lina heter saltwater og du kan lese mer om den her: http://www.mmm.com/us/home_leisure/scianglers/floating_fly_lines_ms-salt.jhtml

 

En liten tur innom en god forhandler kan oppklare mye :oops:

 

Er ikke mandagsliner et begrep innen bransjen Teton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mandagsliner et begrep innen bransjen Teton?

 

Det er det helt sikkert ..men når det begynner å utvikle seg til mandag' date=' tirsdag og onsdagliner osv...'](*,) da blir jeg straks litt mer betenksom :-k :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat 3M: Great for all climates and for wading anglers who need running line to float above weeds and coral

 

Ser i alle fall ut som om skytedelen flyter ...så det virker som om de har begynt å tenke litt :-k ...hvis ikke det bare er skryt da.. :D

 

Men nå handler det ikke bare om å få ut snøret ..det skal jo til dels "fiske" også...så mann bør vel i grunn sitte med helst minimum to snører synes nå jeg da ....synk og intermediate.

Streamlineklumpen (s3-s1)er vel et av de bedste snørene jeg vet om både til kasting og fiske ..når det er bølger og mye vind.Mann drar ikke så lett flua for høyt opp med dette snøret og flua følger samme høyden under overflaten det meste av veien inn.. fordi det er baktungt ;)..i mange tilfeller har intermediate snørene en tendens til å følge bølgedal/toppene og mann får til tider dåligere kontakt med flua. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...