Gå til innhold

Stripping av påfuglherl


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Teste en for meg ny teknik på stripping av påfugleherl i dag.  Dvs jeg så på og Pål jobbet ;D

Du trenger 1 stk kjele

1 liter vann

1 neve voks

kok opp vann og voks, la gryta stå i 5 minutter. Dypp påfugløyet i blandingen, legg til tørk på bakepapir eller tilsvarende som ikke suger til seg voksen. la det kjøle seg ned i et par minutter. Stripp herlet mellom fingrene med neglene. Alle fibre følger lett med, og du sitter igjen med en nydelig herl klar til bruk. Voksen konserverer fjærene og holder dem smidige og blanke til Dovre faller. Har nå 11 påfugløyne i forskjellige farger klare til bruk

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting, hvilken voks bruker dere?

bjorni

Husker ikke merket, men tror det var viks for og lage lys. Pål Hadde kjøpt på Panduro tror jeg. Tipper vel det meste funker bare det ikke er farge i det.

Hei  :) Var det Pål Hedenstad som kom opp med dette? Han er en typisk konstruktiv og flink kar som kunne kommet opp med noe slik. Negler dratt motsatt vei, er ellers en grei metode  :) Men alt som gjør ting enklere er bra.  <<l

Joda, det var Mr Hedenstad. forsåvidt et gamelt triks brukt av de gamle mestre i faget som Wayn Luallen og Steve Fernandez. Vi hadde kjøpt opp en mengde øyer i div farger, så da var det dags for og ta en gjeng med påfugløyne samtidig.

lett og få med alle fibrene bare med bruk av fingrene, og voksen bevarer fjærne myke og fine, men en nydelig glans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett viskelær når jeg stripper disse fjærene, det funker bra. Men klart, denne voksmetoden virker langt mer effektiv på hele fjæra. Godt tips, takker. :)

poenget med voksbehandlingen er at du slipper og gnukke med visklær til du blir sår på figrene. Etter voksbehandlingen går strippingen som en lek.

Sigve her på forumet hadde en anne metode som også var bra, leter du litt så finner du sikkert igjen den tråden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...