Gå til innhold

Forskjeller på laks og sjøørret-faller man gjennom uten å kunne disse?


marbakken

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I sommer var det masse styr om noen store sjøørret tatt i Mandalselva som visstnok de på klekkeriet mente var laks....Jeg ble smågal he he.....Faen heller er det så vanskelig.

Men jeg skjønner jo at ikke alle setter seg like mye inn ting og at folk ikke trenger å slaktes ned selv om de bommer.....Men det er så tungt når man blir slakta ned selv. Og så har man rett..

En historie:

En bekjent hadde fått en stor fisk i et vann og så mente han det var ørret, alle mente det....Jeg mente det var laks og en jeg kjenner kom med en sånn kommentar som påpekte at jeg lot meg lure av noen visuelle trekk..

Det ble sendt skjellprøve og selvsagt var det laks.

Dette var en fisk som ble tatt i et vann.....Det går nemlig laks opp i mange flere vassdrag enn folk er klar over. Dette må jeg ta tak i !!!!!

Hva tror dere skjer med vern av bekker og småelver om det påvises laks?

Det er svært viktig i disse småkraftverk tider.

Jeg tar disse tingene alvorlig og ser på det som et ansvar.

Boka vil ta for seg mye kritikk av skole og samfunn generelt, for det er der barna blir lært opp til å bli apatiske.

Magien er dessverre på vei bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var det masse styr om noen store sjøørret tatt i Mandalselva som visstnok de på klekkeriet mente var laks....Jeg ble smågal he he.....Faen heller er det så vanskelig.

Men jeg skjønner jo at ikke alle setter seg like mye inn ting og at folk ikke trenger å slaktes ned selv om de bommer.....Men det er så tungt når man blir slakta ned selv. Og så har man rett..

En historie:

En bekjent hadde fått en stor fisk i et vann og så mente han det var ørret, alle mente det....Jeg mente det var laks og en jeg kjenner kom med en sånn kommentar som påpekte at jeg lot meg lure av noen visuelle trekk..

Det ble sendt skjellprøve og selvsagt var det laks.

Dette var en fisk som ble tatt i et vann.....Det går nemlig laks opp i mange flere vassdrag enn folk er klar over. Dette må jeg ta tak i !!!!!

Hva tror dere skjer med vern av bekker og småelver om det påvises laks?

Det er svært viktig i disse småkraftverk tider.

Jeg tar disse tingene alvorlig og ser på det som et ansvar.

Boka vil ta for seg mye kritikk av skole og samfunn generelt, for det er der barna blir lært opp til å bli apatiske.

Magien er dessverre på vei bort.

Fint at du kan forskjellen på alle de unike laksstammene i Norge.  Jeg kan ikke. Tror det er på tide at du skaffer deg litt basis kunnskap om anadrome fiskearter før du påberope deg noen form viten.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette egentlig......? Nå er du bare frekk!

Skråsikkerhet og stortsett kopiering sier meg kun at det mangler forståelse av faget. Det er viktig for meg at andre forstår at svært mye av det du kommer med ikke har faglig tyngde. Kun svært subjektive tolkninger. Ikke for å være frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basiskunnskaper om anadrome fiskearter har jeg i massevis, men jeg ser ikke hvordan du kan etterspørre det når jeg ikke begir meg ut på så veldig dypt vann her.

Forteller bare om hva jeg ser og opplever..

Jeg har bla i høst nytt synet av laksene som graver gytegroper i grusen vi har lagt ut.....Gjør jeg noe galt når jeg forteller om min lidenskap.

Jeg har faktisk bidratt svært mye i det distriktet jeg bor i.... Det må da være positivt å holde på med slikt og du bør være åpen for at jeg har satt meg inn i det på et grundig nivå.

Man lærer litt av hvert når man løper opp og ned bekker og elver til stadighet....

Den siste kommentaren din er jo helt forferdelig.

Kutt ut slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er frekk som bare det.....Hva er viktigst å sitte å blære seg eller å gjøre noe.

Jeg har lagt til rette for gyting i de bekkene jeg jobber med, og vekt masse engasjement.

Min faglige tyngde vet du svært lite om

Du er en arrogant faen og jeg bør ta en tlf å ta en prat med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basiskunnskaper om anadrome fiskearter har jeg i massevis, men jeg ser ikke hvordan du kan etterspørre det når jeg ikke begir meg ut på så veldig dypt vann her.

Forteller bare om hva jeg ser og opplever..

Jeg har bla i høst nytt synet av laksene som graver gytegroper i grusen vi har lagt ut.....Gjør jeg noe galt når jeg forteller om min lidenskap.

Jeg har faktisk bidratt svært mye i det distriktet jeg bor i.... Det må da være positivt å holde på med slikt og du bør være åpen for at jeg har satt meg inn i det på et grundig nivå.

Man lærer litt av hvert når man løper opp og ned bekker og elver til stadighet....

Den siste kommentaren din er jo helt forferdelig.

Kutt ut slikt.

.

Kommer til å sette deg på plass til du slutter å "mobbe" andre som har et annet syn og andre erfaringer enn du. Fortsett å kom med innlegg, men ikke kjør over medlemmer.

Og som tips er en laks fra Vosso svært ulik laksene i ditt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg veldig veldig godt du, jeg har lest veldig mye om laks, sjøørret og sjørøye fra hele landet.

Du må heller komme med noe som er brukbart.....

Jantenorge er du med å holde liv sier jeg bare.

Vossolaksen er jo svak og nærmest utdødd, ser bedring...og skulle gjerne testa noen sleng i den elva.

All ære til de som jobber for Vossolaksen! For et snitt! Og håper virkelig jobbinga med smolten og problematikken med lusa i fjorden fører til en sterk selvreproduserende stamme på sikt..

Vi trenger å backe opp de som gjør noe og gir av sin tid.....Ikke sitte på forum å kakke ned folk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    Jeg tar meg den friheten å svare....Håper det er ok ?     Det er ikke så store anatomiske forskjeller, men det er genetiske tilpasninger i de forskjellige stammene.....Gjennom tusen på tusen av år har de ulike elvene og til og med bekkene sin egen gytebestand.

Det overlappes selvsagt og arter ekspanderer hele tiden fordi det handler om å bringe neste generasjon videre.

Laksen er smalere i små elver med mye fall og rundere sidere i større elver.

Begrepet art kan også diskuteres og noen mener at fks laksen i en bestemt elv er en egen art.....Dette er interessant og ser man på isolerte bestander som lukkede røyepopulasjoner så danner de egne sære trekk i utseende også- Så laksen vil se litt annerledes ut fra elv til elv, særlig om det er stor forskjell på elvetypene.....Elver uten vanskelige fall er korte og runde....Laksen fra bratte er slankere....De kommer nemlig lettere opp til de beste gyteplassene.

Så om forskjellene ikke er så voldsomme på overflaten så er det allikevel ganske tøft at Altalaks som har blitt satt ut i bla Mandalselva og Skallelva i finnmark kommer storvokste tilbake....Det viser at genpoolen i alte er forskjellig fra genpoolen i fks Skalleelva.

Noen ørreter blir tidligere fiskespisere og det er mange som tidligere kjøpte tunhovdørret da den raskt går på fiskediett.

Stort tema som man kan grave seg langt inn i om man syntes det er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken vandret til den ikke kom lenger pga fossefall.

Nå leser du eventyr. Ørreten er spredd rundt av menneskehender til alle hjørner av landet og utlandet til og med.

I norge har vi en veldig kultur for dette En hyggelig kar jeg traff i ei elv for et par år siden fortalte meg at der han bodde kalte de det for å plante fisk. Det hadde de drevet med siden tidenes morgen. Fanga yngel på bekken og satte ut i utvalgte vann og fiska dem opp igjen når de var store nok. En måte å skaffe seg fin mat på før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så vanskelige dere er, Pål Andersen,,,,,du er så...... :rolleyes:

For helvete heller, alle vet jo fisken ble bært til fjellvann og andre steder det kunne være gunstig å sette ut fisk..

Naturlig innvandring dog ble gjerne til første foss fisken ikke klarte.

Veldig kompliserte typer her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga menneskelige inngrep og påvirkninger av diverse slag vil kuriositeten/ unntaket hybridisering blir vanligere.

Noen må befrukte eggene og i elver som koker av kåte ørreter så skjer det..Helt naturlig og ikke noe trussel bortsett fra i områder som allerede er svært påvirket av oppdrett og Gyro.

Håper Vefnsa og Fusta blir kvitt gyroen selv om det er vanskelig når røye er vert i de øvre deler av Fustas nedslagsfelt....

Straks laksen er i økende antall grunnet frisk elv vil hybridene bli like uvanlig som tidligere.

Normalt sett vil kun stor sjøørret få slippe til på gyteplassene til laksen, men det er klart at når antall laks er så lavt som det er sammenlignet med ørret så blir det "galt"

Ørreten vil fort tape terreng når laksen kommer tilbake, det ser jeg i alle elvene her hjemme...Etterhvert normaliseres det.

Men fortsetter vi med å la det rømme så mye fisk som ikke er selektert til å være der(skulle altså aldri bringet sine gener så langt som til gyting) samt ikke få fjernet GYRO så vil villaksen stadig bli mer presset..Og det er totalen av trusler som kan knekke den i noen steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...