Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Vi står nå i inngangen til høsten og da er det mulig å lure en og annen fisk på eitermaurimitasjoner. Husker jeg traff på en skikkelig sverming i marka i fjor der disse vingede krabatene dominerte den fjellknausen jeg satt på. Etterhvert som kvelden gikk blei det liggende ett belte med maur ute i vannet og ørreten lot seg friste av proteinrike små snacks.

Den kvelden hadde jeg bare noen få brune maur i boksen og alle var en størrelse for stor i forhold til orginalene. Jeg la likevel ut imitasjonen min og jaggu lurte jeg fisk fem ganger den kvelden. Tydelig at maueren min skilte seg ut i mengden og dette har jeg tatt med meg videre når jeg binder maur. Alltid litt forskjellige størrelser og variasjoner, noen ganger er det dette som må til for å lure fisken.

Her er en eitermaur knyti i paraloopstil med superfine kropp, swiss straw vinger og hanehackel i loop'en. Jeg liker swiss straw som vingemateriale da det ikke trekker vann som antron ol, og så ser det mye bedre ut. Viktig at jeg er tilfredstilt med det som knytes på fortommen selv om fisken kanskje ikke bryr seg i den grad jeg gjør. Akkurat dette mønsteret poppa opp i hodet mitt etter en samtale med Olav på telefonen i stad, og om det funker, det finner jeg snart ut av. :)

9545964339_15380c0d38_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det i dag er mandag og en ny uke står for tur legger jeg opp ett nytt tema.

Ukens Tema Uke 34 : HØSTFLUER.

Alle fluer er velkomne denne uken, bare dem står høyt på lista over høstfluene du er mest glad i. Noen ord om når og hvordan flua fiskes er en stor bonus for oss andre som leser men selvfølgelig valgfritt. ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den Kamerat - klart den funker! :-* Kom over en liten horde med eitermaur i Østmarka i forrigårs, men det blåste så sjukt mye samtidig som jeg var litt seint ute, så jeg missa nok festen som antageligvis hadde gått for seg tidligere på dagen. Men jeg ser at yr melder finvær og lite vind(ENDELIG) de kommende dagene. Har man muligheten så er det bare å komme seg ut i marka på dagtid  ;)

Fra et par dager sia - et lite opphold i vindkasta

9546194139_4e1097a8be_c.jpg

Og ett fra denna tida i fjor. Bittelitt nærmere september trur jeg det var

9546192645_e266fb35cb_c.jpg

edit: sorry hvis det blei mye offtopic ihht mønstere, knyting og teknikk, men jeg håper det kan være litt til inspirasjon alikavæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

Først må jeg si at jeg er mektig imponert over alle de fine fluene i denne og andre tråder. Det er helt vilt hvor go kontrol folk har på silke, fjær og biot.

Ble inspirert av alle de krasj-landa maurene, så noe lignende selv i et lokalt vann i forrige uke der lå hundrevis av små lysebrune maur langs land. Så har ekspermintert med litt forskjellig materialer for å treffe fargen og "glansen", spesielt i bakkroppen.

Valget falt på en lys brun transparang tape (en antistatisk tape vi bruker når vi må teste elektronikk på arbeid, husker ikke navnet på tapen eller produsent i farten). Legger ved to bilder ett uten blits og et med.

Legger en base med superfine, her har jeg brukt pale morning dun. Før en tynn stripe med tape legges på.

Paraloop hackelet av possum hadde sikkert gjort seg bedre på undersiden, men nå flyter den hvertfall lavt i filmen.

Er ikke noen ekspert fluebinder men liker å leke med forskjellige materialer å tekte å vise et mateiale som jeg mener funger fint på enkelte fluer.

PS. denne tapen funger også utmerket til vårfluepupper. Og siden det er tape kan en touch dubbe litt på ytterkanten før en surrer for å imitere gjeller. Luften i dubingen under tapen (basen) gjør at puppa "svever" rett under hinna.

post-20167-13949896415757_thumb.jpg

post-20167-13949896416373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digga flua di, RuneR! Den fisker sikkert dødsbra. Fet effekt med materialet du har brukt, og jeg tviler ikke et sek på at den der råkker som vårfluepuppe også.

Siden jeg småklundra med tråden til Kim, bestekamerat igjennom tjue år forresten(fyfaen tida flyr), får jeg vel nesten bidra med noe bindegreier jeg også... Mine to første maur på mange mndr, så ingen frekkheter takk  ;D Begge til dissa dagers fiske, en heltørr og en halvtørr/våt, som kan være kjekk å ha <<l Begge knyti på maruto bl #18.

Ja, også var det detta mobilbildet med gulstikk og uskarpheter, da. Fuck it, dere ser hva det dreier seg om  cccheers La det bli sverming  for alle interesserte i nærmeste framtid!

9548140555_627c85dc55_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mauern var kul og ikke minst annerledes enn hva man er vant til å se av maurimitasjoner, Rune. Kreativt og moro med nye utradisjonelle materialer og resultatet blei glissent og "believable". Smekk gjerne inn en kort rapport om hvordan den flyter og fisker her etter du har prøvd den ut! <<l

Olav, de bugbond maurene, dem har jeg ikke fiska noe særlig med. Ser for meg at disse trenger en fjærlett og forsiktig presentasjon for ikke å drukne i nedslaget? Høyt stopp med stangtoppen med andre ord? Ka du mein?

Den andre mauern er jo en bankers flue, det veit jeg jo allerede! ;D<<l

Har også lest om fortynga maur som fiskes som nymfer (deaddrift) i små elvedrag ol (ikke eiter). men dette er for min del uprøvd. Veit om ett par tidligelver der dette må teste neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine maur som er ute på tur nå!

Har alltid synes at disse "goo-maurene" ser helt fantastisk ut, men har ikke fått meg til å binde de opp. Er det ikke Robban som har utviklet noen som bør stilles ut?

Men jeg sitter med de samme spørsmålene som Kim, hvordan er de i forhold til fiskbarhet? Ser også for meg at de drukner lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei sittende å tenke litt på hvilke fluer jeg savner i boksen nå frem mot høsten og ser at jeg har litt dårlig med biller. Derfor blei det ett par billevarianter på stikka i dag. Denne her er rimelig enkel med påfuglkropp, to tette runder med mørkebrun hønehackel, og litt lysere og stivere hanehackel foran innbundet i paraloopstil. Jeg har en tendens til å surre mye rart når jeg lærer meg nye teknikker. Tror dette parahackelet vil hjelpe flua til å henge bedre og lengre i filmen. Tror. Blei litt mongo farger på dette bildet men dere skjønner sikkert tanken bak flua. :)

9552297251_ceb75ab731_z.jpg

Purister, snu dere vekk! :-*;D

Kan ikke møte høsten uten ett par streamere i boksen og selv om jeg knyter på en minizonker 97.3% av gangene jeg fisker streamer for tiden (thank you, Robban. Dem fisker som faen! :D) prøver jeg også ett og annet mønster jeg ramler over på nett. Her er en wollybugger variant som visstnok kalles for "Autumn Splendor" med gummibein og det hele. Synes flua så kul ut bindetekninsk så da måtte jeg prøve en sånn en. Denne på synk3 lina mi kan nok kanskje gi ett pent resultat i høstmørket. Må ha trua ihvertfall..

9555087936_fa095a24f3_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine maur som er ute på tur nå!

Har alltid synes at disse "goo-maurene" ser helt fantastisk ut, men har ikke fått meg til å binde de opp. Er det ikke Robban som har utviklet noen som bør stilles ut?

Men jeg sitter med de samme spørsmålene som Kim, hvordan er de i forhold til fiskbarhet? Ser også for meg at de drukner lett.

Ja, dem drukner lett, men det gjør ingenting, for det er meninga at dem skal gjøre det. Suuupersakte håndtwist bevegelser funker. Sjøl om det er rart at en maur skal kunne bevege seg sidelengs, og kanskje også litt motstrøms, så funker det veldig bra... Bare det å holde kontakten er viktigst. Nå prater jeg stillvann altså. Våtmaurfiske i elv har jeg liten erfaring med, men hvor ofte har ikke fisken kasta seg over den drukna tørr-mauren i slutten av driftet/våtfluesvingen... :) Uansett, hold god kontakt i synkefasen og sekundene etter at du har lagt flua i fiskens patruljerings-rute. Jau, jau - nå reiser jeg opp i skauen for å "undersøke" mer  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mauern var kul og ikke minst annerledes enn hva man er vant til å se av maurimitasjoner, Rune. Kreativt og moro med nye utradisjonelle materialer og resultatet blei glissent og "believable". Smekk gjerne inn en kort rapport om hvordan den flyter og fisker her etter du har prøvd den ut! <<l

Testet flyteegenskapene i en vannskål, og den fløyt høyere i vannet en det jeg hadde forventet. Bandt også opp en mer klassisk maur med hackel (og samme tape), denne ble baktung og lå dypere i filme ( begge behandlet med dry dip).

Så må ut og ta en felt test i kveldinga <<l

post-20167-13949896416872_thumb.jpg

post-20167-13949896417393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at vanhinna i en skål er tykkere enn hva den er i ett vann så det kan hende du får deg en overraskelse ute i felten. Men den lå da veldig fint, ser ut som om den gir ett fint avtrykk. :)

Jau, jau - nå reiser jeg opp i skauen for å "undersøke" mer  <<l

En kort rapport her i kveldinga om hvilke insekter du observerte i marka i dag mottas med stort takk! I dag blei det fiksing av bil, i morra blir det fisking! Det skulle vise seg at den vision presentation 2 lina jeg hadde liggende var helt konge på BIIIX'n i lilleelva. Du får prøve i morra. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at vanhinna i en skål er tykkere enn hva den er i ett vann så det kan hende du får deg en overraskelse ute i felten.

Dvs at du ikke tar med deg vann fra fisketjerna dine hjem for å sjekke flyteegenskapene på fluene dine?! Trodde liksom at du var interessert i fluefiske jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at vanhinna i en skål er tykkere enn hva den er i ett vann så det kan hende du får deg en overraskelse ute i felten.

Dvs at du ikke tar med deg vann fra fisketjerna dine hjem for å sjekke flyteegenskapene på fluene dine?! Trodde liksom at du var interessert i fluefiske jeg...

Joda, jeg fyller bringa på hver tur jeg. Men fjæra har en tendens til å krøllle seg av skvalavatn. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, jau - nå reiser jeg opp i skauen for å "undersøke" mer  <<l

En kort rapport her i kveldinga om hvilke insekter du observerte i marka i dag mottas med stort takk! I dag blei det fiksing av bil, i morra blir det fisking! Det skulle vise seg at den vision presentation 2 lina jeg hadde liggende var helt konge på BIIIX'n i lilleelva. Du får prøve i morra. <<l

Eitermauren har sverma på dagtid, så det var det fisken gikk og plukka i det jeg ankom. Det gjaldt forsåvidt alle vanna jeg var innom. Sånn reint fiskemessig var det enda ikke de sjuke mengdene med maur på vannet, så fisket og oversikten var fullt overkommelig. Tre fine fikk jeg på tørr-mauren som jeg snekra sammen i går, alle over halvkiloen og en som faktisk nærma seg kiloen.  Nærmere kvelden gikk fisken over på mygg, og jeg hadde mye skyving av vann under flua mi(maur), før jeg lukta lunta og bytta den ut. Men altså - maur, maur og maur, en del mygg og noe vårfluer. Herlig innvielse av nystanga, da  ;)

9558408056_0e25fa7671_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også en ting til! Jeg hadde 100% kroking og landings-statistikk med Maruto #18  <<l

Artig at det har blitt liv i denne tråden igjen, og den har jo startet med mye fint allerede! Skal bli interessant å følge med utover.

Vidar

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Hey! Takk for sist :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at vanhinna i en skål er tykkere enn hva den er i ett vann så det kan hende du får deg en overraskelse ute i felten. Men den lå da veldig fint, ser ut som om den gir ett fint avtrykk. :)

Da er felt test unnagjort og flua flyter fint den, stripa til og med et lite stykke ved inndragning. Prøvde bare den med possum spunnet paraloop (og possum flyer bra).

Det blei ingen fisk, bomma på tillslaget på en fining men det var på mygg.  

Det ble derimot tre mink, skal garve skinnene og se om det blir brukanes til fluebinding (råd mottas med takk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...