Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Sweet tye Waffern!!

har du brukt Raffia/Swiss straw over foamen og ribba støvsugerkosten til fruen for å få til beina..??

(By the way...... 400 innlegg - er man en bedre fluefisker da....???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Mergus! :)

Swiss straw og monobein. Swiss straw og vannfast tusj funker utrolig bra sammen, blir skikkelig buggy. :)

400 innlegg hever standarden på fiskinga, definitivt! Jeg var jævlig god da jeg passerte 1200 innlegg og så gikk det bare nedover derfra igjen. Akkurat som med kroppen etter man har passert en alder rundt 22... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Takker, Mergus! :)

Swiss straw og monobein. Swiss straw og vannfast tusj funker utrolig bra sammen, blir skikkelig buggy. :)

400 innlegg hever standarden på fiskinga, definitivt! Jeg var jævlig god da jeg passerte 1200 innlegg og så gikk det bare nedover derfra igjen. Akkurat som med kroppen etter man har passert en alder rundt 22... ;D ;D

;D

Former du ledd ved å varme opp dubbingnåla for å lage en permanent bøy?

Har du prøvd å legge monoen langs kjeften på en "serratert" tang for å lage "ledd" på antennene?? Det blir drittøft!! PS! Prøv bust fra støvsugeren også... Helt annen konsistens enn mono og lettere å forme-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1'er lighter og dubbingnål. Skal prøve en sånn tagget nebbtang å se hvordan det blir, moro å leke med sånt. Unødvendigheter og tullete detaljer er jo halve moroa med fluebindinga, der er vi ganske enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også se for meg at det gjør seg med bug-bond på skallet, for å gi den enda mer liv.

Når det gjelder "Har du prøvd å legge monoen langs kjeften på en "serratert" tang for å lage "ledd" på antennene??", så har jeg en metall-pinsett med taggete kjefter, denne gjør også susen. Også synes jeg det er lettere å kontrollere presset. Fort gjort å klemme skikkelig til med en tang og ødelegge... i alle fall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å koke ned til en enkel og bra bille-oppskrift som ikke er så tidskrevende.Tok ikke lang tid, men ble ikke altfor fornøyd, og ikke så bra bilde heller...

Ryggskjold er foam som er klippet til, tusj og bug-bond, hends spectra dubbing og rådyrhår bundet inn i comparadun-stil og brettet ut til sidene før ryggskjoldet ble bundet ned på midten.

billorama.jpg

Skal prøve å få tid til å binde mitt favoritt bille-mønster i morgen, som er veldig enkelt, ikke så pen, men ørreten spiser den i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Da iveren og gleden over å binde fluer og lære nye ting er så stor begynner jeg å bli utålmodig med å ta opp denne tråden igjen. ;D

Hvis det er flere der ute som savner denne tråden er ihvertfall jeg klar for å løfte den igjen! Blir dere med? <<l

Mvh Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ramlet ned i forslagskassa her om dagen:

Hva med å inkludere noe bindeteknisk, der alle kreasjoner er lov. Altså en type teknikk som må inngå i flua, uansett hva slags flue det er. Eller slik som tidligere at et bestemt type materiale må brukes. ELLER noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å inkludere noe bindeteknisk, der alle kreasjoner er lov. Altså en type teknikk som må inngå i flua, uansett hva slags flue det er. Eller slik som tidligere at et bestemt type materiale må brukes. ELLER noe helt annet.

som fersk fluebinder:  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en "paraloop hackle" runde for eksempel (får ikke vært med jeg heller men synes idèen om en spesiell bindeteknikk var fin) <<l

Tiltredes  <<l Satt og tenkte akkurat det samme. Er selv mest en betrakter da fotoutstyret er noget begrenset, samt tid til binding. Men ironisk nok har jeg akkurat bestilt et sånt paraloop-verktøy så om en snikbetrakter kunne komme med et innspill så hadde paraloop-fluer av ymse slag vært kult! Hadde vært interessant å få vite noe om hva teknikken er "god for" - hva tjener det imitasjonen å bruke paraloop vs. andre tradisjonelle bindeteknikker. Tenker at flua kanskje ligger litt dypere i filmen.. Og det er kanskje en fordel nå og da, eller?

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paraloop er en kul teknikk, rart jeg ikke har prøvd den før. Her er en sak jeg gleder meg til å prøve. Spent på hvordan den ser ut på flata.

Har spunnet inn litt cdc i thorax for å skape litt liv og røre i brøstet på'n. :)

9505017542_ec887d2abc_z.jpg

9505016946_0c1509f574_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...