Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Pent rekebord denne uka folkens  <<l

Sparrow tar gjerne på seg rollen som reke. Et bedre bilde hadde avslørt hvor gjennomskinnelig denne blir med rette materialer. Liker den best i klart vær og klart vann....

8437172457_fc28242dee.jpg

Denne er vel den jeg tyr til oftest nå for tiden, så sant det ikke er tangloppe føre, brislingboller eller andre spesielle forhold....

8438256852_ef0c735477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den chenille reka tviler jeg ikke ett sekund på, Atle. Jeg lagde meg ett par streamere i wollybugger stil som jeg prøvde på vestlandet for tre uker siden og på disse brukte jeg noe ala den chenillen du har brukt i kroppen. Den streameren gikk utrolig fint i vannet og chenillefibrene holdt liksom litt på volumen selv når den ble våt. :)

8480066254_b641d75685_z.jpg

Flunes, sparrow har jeg ikke hørt om før trur jeg, skikkelig killer? Ser giftig ut ihvertfall så jeg må vel lage ett par av dem også. Sjøboksen blir fin etter denne uka her! :)

Surra sammen en sandreke i kveld og har blanda litt icedub og cdc i kroppen på'n. Lagt inn litt "SF flash blend" i front også og ribba fast en polystripe i kremfarge som ryggskall. Liker dem lettdressa jeg og det synes vel godt på denne her.

8558290124_b9de53f23a_z.jpg

Denna her lagde jeg for tre uker siden med 3D Pro Shrimp Shell som ryggskall. Profly.se har disse i rosa og tan farge og dem spanderer frakta. Resten av flua er surra sammen av ett rosa teppe. ;D

Link til der jeg kjøpte produktet : http://profly.se/index.php?route=product/product&filter_name=3d&product_id=1388

8455748941_d46f0e5de8_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett at sjøfiske slår gjeddefiske ned i støvla på våren mens jeg venter på at isen skal gå i marka. Olav H og jeg farter også ned til Vestfold og fisker i ny og ned da han har hytte der nede. Sitter bare å venter på at varmen skal heve tempen i sjøen noen grader sånn at Frode (Pættis) begynner å legge inn hyppige fangstrapporter igjen. Da blir det tut og kjør ned til vestfold! ;D

I tillegg er det detta med det berømte nåløyet da. De sjøfluene jeg brukte i fjor går ikke igjennom nåløyet i år... det er liksom det med trua.. Nei, i år må jeg lage nytt og bedre. Fisken gir vel beng for jeg fikk fisk i fjor også, men det er det med egenstimulansen eller noe.... ;D

Fisker jeg mye i sjøen? Nei! Gjør egentlig ikke det, men trives likevel veldig godt med en medium rask 7'er og en håndfull cdc-reker. Sesongen er liksom ikke komplett uten noen runder med saltvann. <<l

Er vel hva man kan kalle en "alt-etende" fluefisker. Går løs på det meste av fiske og taktikker, både over og under vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en meget sunn holdning som fluefisker spør du meg <<l

Alltid på jakt etter nye opplevelser og erfaringer, og et indre driv for å utvikle seg, kult Waffer'n :)

Og de tingene du erfarer i sjøen kan overføres til gjedde, ørret, laks og motsatt.

Ja og mange andre arter..

Fluene og ideene kommer til å overlappe hverandre og du ser bare muligheter der du før så begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessen for fluebinding har virkelig eksplodert i vinter da, og det er jo bare bra for utviklinga som fluefisker. Jeg binder ikke kun for å ha til fisketurene, å nei du, det blir mye annet rart også bare fordi jeg synes det er gøy å lage ting på bindestikka. Kan like gjerne bruke en hel kveld på en ubrukelig fluevariant som absolutt ikke egner seg på en fortom som på en fiskeflue som skal trigge fisken. Finner stor glede i selve bindinga uten at det trenger å være så målretta. Noen samler på frimerker, jeg binder fluer. Enkelt og greit. ;D

Det jeg digger med denne tråden her er alle ideene jeg får av å studere detaljer på de fluene dere andre legger ut. Henter utrolig mange ting som jeg lapper sammen til en egen variant. Blir å blande nytt med egen erfaring. Lære noe nytt gjør jeg hele tiden her inne og det er derfor jeg er her hver dag også. Brenner for dette her, kort fortalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er blitt en veldig bra tråd, som nok er til nytte for mange.

Det er jo mange forskjellige fluer og teknikker som er tatt opp og de fleste er godt forklart.

Nå er det vel på tide å ta en gjeddeflue snart?

Jeg foreslår det til neste flue, ikke noe mønster bare gjeddefluer.

Mulig dere har tenkt på noe annet kanskje?

Vel det er da mitt forslag da :)

Når det gjelder reker så har jeg jobbet mot å luke bort de tingene jeg ikke finner nødvendig for effektiviteten.

Forenkle fluene rett og slett, for raskere å kunne binde opp det jeg trenger.

Jeg har flere varianter som krever tid, men de som fanger mest og de jeg regner for svært sikre er enkle fluer.

Jeg har et blogginnlegg som viser en del fluer og mine tanker rundt akkurat det, du kan få linken på pm om du ikke ønsker den postet her.

Det er greit å spørre om slikt i disse tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem gjerne inn den linken her, så kan alle de som er interessert få glede av det. De andre sære spesielle "special-needs" folka får bare snu seg vekk... ;D ;D

Ingenting blir bestemt på bakrommet i denne tråden her. Lufter alltid forslag i forkant. Gjeddefluer i neste uke er greit for meg da fluer for det fiske der er ikke oppe til lufting hver dag her inne.  <<l

Er viktig å ikke bare kjøre på tørrfluer hele tiden, meningen er at dette skal være en tråd for alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei ett par reker i kveld også og denne gangen har jeg prøvd surre noe utenom det vanlige. Første reka er laget av rosa zonkerstrips, bucktail, icedub, 3D pro shell og monorib. Etter at zonker er festet i front sammen med en ørliten dash med no svart/oransje bucktail greier er krobben dubba med icedub. Zonker'n blei så gredd ned på begge sider av kroken før ryggskjoldet og rib blei surra over. Måtte nappe og trimme en del under etterpå for å få en fin fasong på reka. Har ikke peiling på hvordan denne vil gå i vannet, men det er jo alltid artig å prøve noe nytt. La en liten stripe med bly under kroken for å forsikre meg om at  reka skal gå riktig vei i vannet.

8563433580_1bbcb36275_c.jpg

Denne her er ett resultatet jeg fikk frem etter inspirasjon fra den chenillevarianten Atle la ut. Reka er utrolig simpel egentlig med uv-cheille av ett slag bundet inn i front, ett par monoøyne og rib festes inn, uv-chenillen surres bakover mens fiber holdes fremover så dem ikke bindes ned, klippe ryggen for overflødig fiber og avsluttet med en rems brun polygarn surra fast med orasje vinylrib. Begge rekene er bundet på  tmc 9394 #6.

8563433802_af26830494_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens første gjeddeflue kommer fra meg! ;D

Denne flua her har jeg laget i mellomstor størrelse da jeg synes de største gjeddefluene kan være litt slitsomme å kaste ut.

Kroppen er laget av oransje craftfur og crystal flash. I kragen er det en runde med Uv Polar chenille for å få inn litt rødt gjelleaktig triggerfarge og resten av kragen er sort marabou. Uv-lim formet som ett lite hode holde øynene på plass. Prototype, veit ikke hvordan denne blir å kaste eller fiske med. :)

8564860198_f804416058_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det mye flott, Sondre! Fikk noen ideer med zonkerremsene jeg har liggende, supert! <<l

Men helt seriøst, er ikke du litt på jordet her med gjeddefluer?? Det står "dry or die" nederst på signaturlinja di !!  ttongue;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt seriøst, er ikke du litt på jordet her med gjeddefluer?? Det står "dry or die" nederst på signaturlinja di !!  ttongue;D ;D

Det står "Dry og die" ;) Utelukker vel strengt tatt ikke våte fluer, det? Snarere tvert imot! ttongue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...