Gå til innhold

Bøker til å bli inspirert av?


Blue Charm

Anbefalte innlegg

for henvisning til link. mye spennende der. tenkte vel mest på bøker med litt nye mønstre og tanker. Begynte med en bok om bruk av CDC av Leon Links, så da er jeg i gang igjen..:-)

 

Fant en bok som heter tying emergers av Ted Leeson og Jim Schollmeyer, samt et par bøker om binding av og fisking med små fluer av en forfatter som heter Engle..Noen som har lest disse??

 

Thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har mang en gang fått inspirasjon fra Amerikas 670 mest brukte til ørret, Ørretfluer av Dick Stewart og Farrow Allen. Utgitt i Norge av Naturforlaget. Nydelige foto og kommentarer til hver enkelt flue. Hva den imiterer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for henvisning til link. mye spennende der. tenkte vel mest på bøker med litt nye mønstre og tanker. Begynte med en bok om bruk av CDC av Leon Links' date=' så da er jeg i gang igjen..:-)

 

Fant en bok som heter tying emergers av Ted Leeson og Jim Schollmeyer, samt et par bøker om binding av og fisking med små fluer av en forfatter som heter Engle..Noen som har lest disse??

 

Thight lines

 

BC[/quote']

Har kjøpt og lest bøkene til Ed Engle (Fishing small flies og Tying small flies). Likte de godt (og de har også høstet god kritikk i diverse blader og andre fora). "Tying small flies" har en fin gjennomgang av både kroktyper og bindetråd.

 

Den "Emerger" boka er jeg også nyskjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en bok da jeg startet med fluebinding .

 

Damms store bok om fluefiske med imitasjoner. Av Malcom Greenhalgh og Denys Ovenden

 

Sitat " En komplett illustrert oversikt over ørretens byttedyr. Beskrivelse av de beste imitasjonene av hvert innsekt, og hvordan de bindes og fiskes . "

 

Det kan nok diskuteres , men jeg syes det er en ok nybegynner bok. den har 400 fluemønstre, oversikt over innsekter, klekketider og litt om praktisk fiske. Det er over 1000 illustrasjoner i den.

Den har innspirert meg masse. Mye fint lesestoff der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "Emerger" boka er jeg også nyskjerrig på.

Tying Emergers av Ted Leeson og George Schollmeyer anbefales på det varmeste. Mange gode tips og mye fin inspirasjon her. Vil også henge meg på Runes anbefaling av "Top to Bottom" av Shane Stahlcup. I tillegg var det fristende å anbefale Micropatterns av Darrel Martin. Dette er nemlig også en fin bok for andre som måtte dele fachinasjonen for "myggfiske".

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Jeg har mang en gang fått inspirasjon fra Amerikas 670 mest brukte til ørret' date=' Ørretfluer av Dick Stewart og Farrow Allen. Utgitt i Norge av Naturforlaget. Nydelige foto og kommentarer til hver enkelt flue. Hva den imiterer osv...[/quote']

 

Dette gjelder hele serien med bøker der, mye å hente der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bukker for mange spennende forslag.. ,selv om man kommer mæget langt med allt det nyttige stoffet som ligger på siten her, så er det alltid litt gøy med bøker.. :D

 

så det ble "top to bottom" og "emergers".. foreløpig ;) myggen tar jeg etter jul..

 

Thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Et godt tips: Dra på biblioteket! Fjernlånte 10-12 bøker der før høstferien, deriblant Damms stor bok om fluefiske med imitasjoner, som jeg mener blir for tradisjonell og kjedelig. Ikke en bok til å bli inspirert av, men med mange illustrasjoner. Det jeg synes var bra med denne boken var entomologien som er veldig bra beskrevet og genaile klekkekart måned for måned og disse så lovende ut. Dette er verdt boken i seg selv, for fluene i boken imponerte ikke meg. Det mangler altfor mye om imitasjoner til de spesielle artene utenom Vulgata og Danica.

En av de mest inspirerende bøkene jeg har lest er "Flyt" av Lars Lenth, Fluefiske fra A til X av Pål Krogvold, og Hans Lidmand Bøkene. Også mange godbøker fra Even Rise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten,

Dette er verdt boken i seg selv, for fluene i boken imponerte ikke meg. Det mangler altfor mye om imitasjoner til de spesielle artene utenom Vulgata og Danica.

 

skjønner ikke dette?

Er ikke dette den samme boka som den gitt ut av teknologisk forlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Formulerte meg feil :oops:

Det jeg mente var at de ikke har direkte imitsjoner av døgnflueartene, de har imitasjoner av døgnfluer men det står ikke beskrevet godt nok hvilke arter de imiterrer. Det jeg mente med tradisjonell er at de beskriver gamle fluemønstre, som jo på en måte ikke er ment som pure imitasjoner men mer som den generelle insekttypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ørreten her, boka til Greenhalgh er bra den. En del fine beskrivelser av insekter og utbredelse. Men den er ikke spesielt utfyllende. Fluedelen er en blanding av tradisjonelle fluer og litt nyere. Og den er slettes ikke god nok for nordiske forhold.

 

Skal man ha et skikkelig godt utgangspunkt for døgnfluer og fargesammensetninger så kjøp klassikeren fra Lennart Bergqvist. "Flugbindning på mitt sätt" er og blir det beste, så langt. Bare kutt ut brente vinger, lag skikkelige splittede haler og fallskjermhackel så går dette bra laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Sören Lindroth - Dagsländor

 

Fluebindemessig er den på høyde med katalogen til IKEA, men den tar for seg de fleste døgnfluefamilier med bilder av de vanligste artene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i at LB har skrevet en bra og ikke minst oversiktilig bok for oss nordboere(lånte den på Deichman..) Men siden jeg er en lykkelig eier av den lille, men svært hendige, "Dagsländor i öringvatten" av Bengtsson/Boström, så har jeg kansje den oversikten som trengs hva gjelder døgnfluer.. ;)

 

Brente vinger er vel mest for å fange fiskere og definitivt ikke bra for å fiske...har jeg erfart.. :oops:

 

Nå venter stikka..

 

thight lines

 

BC

 

ps ser frem til nye spennende mønstre som blir lagt ut her utover vintern

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg kjøpte ØRRETFLUER av Dave Hughes for ei tid tilbake, og der er det jo 1000vis av fluer.

Boka har ca 470 sider med berre binding.

Er det nokon andre her inne som har lest denne boka, og har ein komentar til den?

Føler sjøl at den er ei bra bok med omtaler av mangen av fluene.

I denne boka er det jo 100 sider med døgnfler fra nymfe til spinnerstadiet+++.

 

Har ikkje brukt denne boka så masse enda, men skal nok studere den meir i vinter som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Vist det er boka som Teknologisk forlag har gitt ut, Fluefiske med imitasjoner det er snakk om her, føler eg at den er alt for direkte oversatt fra den engelske versjonen.¨

Den inneholder for masse om stoff ein ikkje kommer borti her til lands.

Det eg har hatt mest glede av med denne boka er eit par tips i fluebinde delen.

Som tripple halvstikk med med nåla, og splitting av haler med flossen som me hadde oppe her i ein anna tråd.

Ei heilt grei bok etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte ØRRETFLUER av Dave Hughes for ei tid tilbake' date=' og der er det jo 1000vis av fluer.

Boka har ca 470 sider med berre binding.

Er det nokon andre her inne som har lest denne boka, og har ein komentar til den?

Føler sjøl at den er ei bra bok med omtaler av mangen av fluene.

I denne boka er det jo 100 sider med døgnfler fra nymfe til spinnerstadiet+++.

 

Har ikkje brukt denne boka så masse enda, men skal nok studere den meir i vinter som kommer.[/quote'] Blir litt smak og behag. Jeg synes at boka er fin men liker ikke bindestilen eller materialsammensetningene på svært mange av fluene. Det er litt for konsevativt (les. amerikansk). Og fluene er dessuten langt fra godt bundet.

 

Boken til Staffan er ikke nevnt her, den er absolutt relevant for den som vil ha det mest nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte ØRRETFLUER av Dave Hughes for ei tid tilbake' date=' og der er det jo 1000vis av fluer.

Boka har ca 470 sider med berre binding.

Er det nokon andre her inne som har lest denne boka, og har ein komentar til den?

Føler sjøl at den er ei bra bok med omtaler av mangen av fluene.

I denne boka er det jo 100 sider med døgnfler fra nymfe til spinnerstadiet+++.

 

Har ikkje brukt denne boka så masse enda, men skal nok studere den meir i vinter som kommer.[/quote']

 

Har den, jeg også, selvom den har bodd hos fiskekompis Torbjørn en stund. Mange mønstre og en grei framstilling av disse synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Eg kjøpte ØRRETFLUER av Dave Hughes for ei tid tilbake' date=' og der er det jo 1000vis av fluer.

Boka har ca 470 sider med berre binding.

Er det nokon andre her inne som har lest denne boka, og har ein komentar til den?

Føler sjøl at den er ei bra bok med omtaler av mangen av fluene.

I denne boka er det jo 100 sider med døgnfler fra nymfe til spinnerstadiet+++.

 

Har ikkje brukt denne boka så masse enda, men skal nok studere den meir i vinter som kommer.[/quote'] Blir litt smak og behag. Jeg synes at boka er fin men liker ikke bindestilen eller materialsammensetningene på svært mange av fluene. Det er litt for konsevativt (les. amerikansk). Og fluene er dessuten langt fra godt bundet.

 

Boken til Staffan er ikke nevnt her, den er absolutt relevant for den som vil ha det mest nødvendige.

 

Eg har boken til Staffan, og eg liker den bedre en ØRRETFLUER til nå.

Har ikkje studert ØRRETFLUER nok til at eg kan komentere den så hart, men eg kjøper den med at den er for amerikansk.

Det er den oppfatningen eg har av FLUEFISKE MED IMITASJONER og.

 

Har liksom ein bedre følelse når eg leser norske bøker.

Som Fluefiske i skogens stille vann, Bare ett kast til , Fluebinderens plattform, flyt o.l.

 

De blir litt tørt når ein har oversatt bøkene direkte fra engelsk eller eit anna språk.

Kan vere eg er litt sær her, men det er berre den meininga eg har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte ØRRETFLUER av Dave Hughes for ei tid tilbake' date=' og der er det jo 1000vis av fluer.

Boka har ca 470 sider med berre binding.

Er det nokon andre her inne som har lest denne boka, og har ein komentar til den?

[...snip...']

Blir litt smak og behag. Jeg synes at boka er fin men liker ikke bindestilen eller materialsammensetningene på svært mange av fluene. Det er litt for konsevativt (les. amerikansk). Og fluene er dessuten langt fra godt bundet.

 

Boken til Staffan er ikke nevnt her, den er absolutt relevant for den som vil ha det mest nødvendige.

 

Eg har boken til Staffan, og eg liker den bedre en ØRRETFLUER til nå.

Har ikkje studert ØRRETFLUER nok til at eg kan komentere den så hart, men eg kjøper den med at den er for amerikansk.

Det er den oppfatningen eg har av FLUEFISKE MED IMITASJONER og.

 

Har liksom ein bedre følelse når eg leser norske bøker.

Som Fluefiske i skogens stille vann, Bare ett kast til , Fluebinderens plattform, flyt o.l.

 

De blir litt tørt når ein har oversatt bøkene direkte fra engelsk eller eit anna språk.

Kan vere eg er litt sær her, men det er berre den meininga eg har. :)

 

Enig i at det kan være fint med norske bøker, skrevet ut fra norske forhold. På den annen side kan man fort gå glipp av en del mønstre/fluer som det kan være greit å se (og ha noen eksemplarer av). F eks er det vel ikke mange norske bøker som beskriver comparadun fluer som jo er uhyggelig populære andre plasser, f eks i USA, i hvertfall basert på artikler i blader osv. (selv om beskrivelsen finnes på oppegående norske web-sider :-)

 

Er vel ikke heller helt enig i at amerikanere nødvendigvis er spesielt konservative i sine fluer, mye sprøtt fra den kanten :-)

 

Fluefiske med imitasjoner er vel foresten engelsk.

 

Jeg synes det er gøy å hente inspirasjon både herfra og derfra :-)

 

Men jeg er litt splittet i synet på boka til Staffan, mange interesante tanker og fluer (Dyret er en favoritt), tekstmessig og når det gjelder bindebeskrivelser er det heller dårlig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...