Gå til innhold

Sjøørret i Bødø/Salten på flue?!


wilmann1000

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her inne som har tips og triks i jakten på sjøørreten i Bodø/salten traktene nå på denne tiden av året?

Plasser, fluer, høyvann/lavvann osv osv??

Har få kjenninger og diskutere denne lidenskapen med så hadde vært hyggelig med forslag og tips:)

Står en del på Mjønes, helst ved fjøre sjø, men fangsten har vært laber i jula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sjøørret fiske er relativt likt over hele fjøla og når tempen i vannet er under 4 grader trekker meste av sjøørreten ned til dypere vannlagg hvor tempraturen er konstant 4 grader. De større fiskene takler osmose prossen bedre og kan treffes på denne tiden! Oppsøk plasser med god strøm og umiddelbar nærhet til dypet! Gjerne grunne plasser hvor det knekker rett ned på utsiden. Små fluer er å foretrekke og fisk sakte men sett go fart på flua en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker og bukker :)

På vår, sommer og høst er Salten-fjorden et SØ mekka, men har tidliger stortsett bare fiska med sluk fra land så overgangen til flue nå på vinterstid har vært større enn jeg hadde forventet.

Men det har også beriket jakten etter SØ på en særdeles positiv måte;)

Skal ta fatt på et flyfoto og finne noen atraktive plasser basert på ditt tips, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nord så er det ikke så stor forskjell på temperaturen i sjøen, sommer kontra vinter.

Og de samme plassene vil holde fisk hele året.

Før jeg flyttet fra troms så fisket jeg mye på samme plassene hele året.

Og fikk litt fisk.

Det som ofte skjer der oppe da, når tempen blir høyere er at fisken trekker lengre ut fra land.

Men kommer inn på natten.

Om vinteren er den helt i fjæresteinene og vading bør man kun gjøre om det er helt nødvendig.

Det er også mye klarer vann der oppe hele året, enn man noen gang ser i f.eks Oslofjorden.

Det favoriserer lettere utstyr og tynnere fortom.

Små fluer, om vinteren helt hvite eller skarpt rosa etc.

Ellers enig med Pættis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nord så er det ikke så stor forskjell på temperaturen i sjøen, sommer kontra vinter.

Og de samme plassene vil holde fisk hele året.

Før jeg flyttet fra troms så fisket jeg mye på samme plassene hele året.

Og fikk litt fisk.

Det som ofte skjer der oppe da, når tempen blir høyere er at fisken trekker lengre ut fra land.

Men kommer inn på natten.

Om vinteren er den helt i fjæresteinene og vading bør man kun gjøre om det er helt nødvendig.

Det er også mye klarer vann der oppe hele året, enn man noen gang ser i f.eks Oslofjorden.

Det favoriserer lettere utstyr og tynnere fortom.

Små fluer, om vinteren helt hvite eller skarpt rosa etc.

Ellers enig med Pættis :)

Takker for tilbakemelding, men jeg har fisket meg i hjel på mine favoritt plasser i vinter uten og se så mye som noe som ligner på den rette sorten;)

Skal absolutt ikke si deg imot, da du har masse mere erfaring en mine 2 måner med vinterfiske, men satt ikke med helt dette inntrykket. Skal gi mine faste plasser et nytt forsøk jeg ;)

hvor tynn fortom synes du jeg skal gå ned til? bruker stortsett bare hvite og rosa reker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo ta oppsettet mit kjappt så er det vel lettere og komentere om det er noe som er helt på jordet ;)

stang: guideline Lecie 10fot #7

Snelle: hardy Zane #6-8

Snøre: guideline coastal, intermediate fast

fortom: seatrout leader 9fot

tip: 2-3 fot med 013 fluorflex

noe jeg bør endre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanke på det klare vannet, så ville jeg brukt 0.20-0.22, 0,25 på dager med mye vind.

Syns også at 9 fot fortom er litt kort :P

Skjøt på 40 cm 0,28 på 0,33 spissen din og heng på 1,5 meter 0,22 :)

Det gjør ingenting for fisket om noen av dine plasser er laang grunne og kanskje har et lite ferskvannstilsig ;)

Ikke rent brakkvann for der er bare de slitne fiskene nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanke på det klare vannet, så ville jeg brukt 0.20-0.22, 0,25 på dager med mye vind.

Syns også at 9 fot fortom er litt kort :P

Skjøt på 40 cm 0,28 på 0,33 spissen din og heng på 1,5 meter 0,22 :)

Det gjør ingenting for fisket om noen av dine plasser er laang grunne og kanskje har et lite ferskvannstilsig ;)

Ikke rent brakkvann for der er bare de slitne fiskene nå..

såpass, taperer gjerne ned til 0.20, føler det passer bedre til di små rekene mine ;)

men bruker ikke bare 9 fot fortom, leaderen er 9 fot så skjøter jeg fluorcarbon på den igjen.. men da da fortsatt mye og gå på før jeg er oppe på ditt forslag, skal gjøre som du sier og se hvordan det går.

Takker for alle råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vinter fisk. Det er mye større stas med en 400 grammer på vi vinteren, enn på våren.

Du finner gode tips til vinterfisket i Nordnorge her:

http://www.utras.net/?p=282

Sjøl skal jeg oppover til dine trakter i april. Gleder meg allerede!

Fortsatt skitt fiske!

:)  :)

Takker og bukker, ved neste anledning får jeg huske og ha med kamera så jeg får vist fram fangsten.

Ja satte difinitivt mer pris på dem i dag enn hva jeg hadde forventet :P

Skal du ut med flua i salten/skjerstadfjorden da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanke på det klare vannet, så ville jeg brukt 0.20-0.22, 0,25 på dager med mye vind.

Syns også at 9 fot fortom er litt kort :P

Skjøt på 40 cm 0,28 på 0,33 spissen din og heng på 1,5 meter 0,22 :)

Det gjør ingenting for fisket om noen av dine plasser er laang grunne og kanskje har et lite ferskvannstilsig ;)

Ikke rent brakkvann for der er bare de slitne fiskene nå..

såpass, taperer gjerne ned til 0.20, føler det passer bedre til di små rekene mine ;)

men bruker ikke bare 9 fot fortom, leaderen er 9 fot så skjøter jeg fluorcarbon på den igjen.. men da da fortsatt mye og gå på før jeg er oppe på ditt forslag, skal gjøre som du sier og se hvordan det går.

Takker for alle råd og tips :)

Jo prøv det!

Om du skulle synes at fortommen vender dårlig over, så kutt heller av på den biten med 0.28 :)

Helt enig i at 0.33 passer dårlig til små reker og husk løkkeknute da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, ved neste anledning får jeg huske og ha med kamera så jeg får vist fram fangsten.

Ja satte difinitivt mer pris på dem i dag enn hva jeg hadde forventet :P

Skal du ut med flua i salten/skjerstadfjorden da? 

Nei, jeg velger nok ikke Skjerstadfjorden, men det er utmerkede muligheter der også.

Husk å lese alle 3 delene av det Flyalf skriver på Utras.net Det er veldig bra.

Og husk å bytt ut snøre med et clear intermediate snøre  ;)

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, ved neste anledning får jeg huske og ha med kamera så jeg får vist fram fangsten.

Ja satte difinitivt mer pris på dem i dag enn hva jeg hadde forventet :P

Skal du ut med flua i salten/skjerstadfjorden da? 

Nei, jeg velger nok ikke Skjerstadfjorden, men det er utmerkede muligheter der også.

Husk å lese alle 3 delene av det Flyalf skriver på Utras.net Det er veldig bra.

Og husk å bytt ut snøre med et clear intermediate snøre  ;)

:) :)

okei? Tør man spørre hvikle områder du fisker i her oppe, om det ikke er hemmelig stemplet da :P

oi.. leste bare den første sia som kom opp..

jævla.. han som solgte snøret påsto at clear bare var tull når man alikevell hadde fortom på godt over 10fot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanke på det klare vannet, så ville jeg brukt 0.20-0.22, 0,25 på dager med mye vind.

Syns også at 9 fot fortom er litt kort :P

Skjøt på 40 cm 0,28 på 0,33 spissen din og heng på 1,5 meter 0,22 :)

Det gjør ingenting for fisket om noen av dine plasser er laang grunne og kanskje har et lite ferskvannstilsig ;)

Ikke rent brakkvann for der er bare de slitne fiskene nå..

såpass, taperer gjerne ned til 0.20, føler det passer bedre til di små rekene mine ;)

men bruker ikke bare 9 fot fortom, leaderen er 9 fot så skjøter jeg fluorcarbon på den igjen.. men da da fortsatt mye og gå på før jeg er oppe på ditt forslag, skal gjøre som du sier og se hvordan det går.

Takker for alle råd og tips :)

Jo prøv det!

Om du skulle synes at fortommen vender dårlig over, så kutt heller av på den biten med 0.28 :)

Helt enig i at 0.33 passer dårlig til små reker og husk løkkeknute da :)

løkkeknuten har gjort livet vært og leve med kalde fiske fingre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei? Tør man spørre hvikle områder du fisker i her oppe, om det ikke er hemmelig stemplet da :P

oi.. leste bare den første sia som kom opp..

jævla.. han som solgte snøret påsto at clear bare var tull når man alikevell hadde fortom på godt over 10fot

Snøret er helt sikkert ok, men det er antagelig bedre med klare intermediatesnører når man fisker i klart vann og på lettskremt fisk.

Fiskeplassen min i dine trakter er ikke hemmelig, men hans som gav meg tipset vil nok ikke at jeg skal gi det videre til andre. 

Skitt fiske!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en nydelig dag, med godt selskap som hadde kjørt helt fra Sverige for og teste seg på SØ fiske for første gang glimtet endelig sjøørreten til på sitt aller beste:)

Dagen startet ut litt tregt, fisket meg igjennom hele flueboksen uten og se eller kjenne fisk. MEN så knøyt jeg på juletreet og fisket var i gang :)

Nervene var i høyspenn, jeg hadde jo tross alt besøk fra søta-bror og da vil mann jo selvsagt imponere, noe som virkelig gjorde utslag på tilslaget. Måtte 4 hugg til før første fisken havnet i håven, men gud så lykkelig svensken ble.

Svensken ropte: øring i januar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter og oppdatere denne tråden da det ikke er noen annen trød spesifikt for området.

Nydelig tur i dag, min første tur med bare egen komponerte fluer og jommen ble det ikke en av de minneverdige turene :D

Kom til spotten rimelig spent og knøyt på en grønn loppe/reke, på FØRSTE kastet satt en fin liten SØ og morroa var diffinitivt i gang for den neste timen/halv annen timen tok jeg 16-17 sjøørreter(kom ut av tellinga på 12) :P

legger ved noen bilder av dagens C&R fangst :)

[attach=1][attach=2][attach=3][attach=4][attach=5]

post-38605-1394989464704_thumb.jpg

post-38605-13949894647633_thumb.jpg

post-38605-13949894647843_thumb.jpg

post-38605-13949894648314_thumb.jpg

post-38605-13949894648805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fangst det der  <<l Det er høysesong for stor gjellfisk nå, så kjør på!

:)  :)

Ps: Bytter du ut snøret med et Clear intermediate snøre blir det kanskje enda bedre fangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...